ناکامی مطلق پپ در لیگ قهرمانان اروپا؛ ۹۷ دقیقه بازی و فقط یک شوت داخل چهارچوب!

فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۱ برگزار شد که تیم منچستر سیتی در ۹۷ دقیقه بازی فقط یک شوت داخل چهارچوب داشت و اسیر تیم توخل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۱ شامگاه شنبه ۸ خرداد در ورزشگاه دراگائو پورتو برگزار شد که تیم چلسی با غلبه بر تیم پپ، برای دومین بار در طول تاریخش، فاتح این جام شد.

پس از تاتنهام و پاری سن‌ژرمن، سیتی امیدوار بود روند شکست فینال‌اولی‌ها را بشکند. در سمت دیگر و ۹ سال پس از آخرین فینال، توماس توخل به دنبال تکرار خاطرات شیرین فینال مونیخ برای آبی‌های لندنی بود.

من‌سیتی نهمین فینالیست انگلیسی لیگ قهرمانان/ جام باشگاه‌ها بود. پس از دورتموند (۱۹۹۷) هر هفت فینال‌اولی لیگ قهرمانان، این مسابقات را باخته‌اند. ادوارد مندی با هشت کلین‌شیت در یازده مسابقه، فرصت قرار گرفتن در کنار رکوردداران کلین‌شیت در یک فصل از رقابت‌ها را داشت. (سانتیاگو کانیزارس ۰۱-۲۰۰۰، کیلور ناواس ۱۶-۲۰۱۵ با ۹ کلین‌شیت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند.

ناکامی مطلق پپ در لیگ قهرمانان اروپا؛ ۹۷ دقیقه بازی و فقط یک شوت داخل چهارچوب!

پپ گواردیولا در دوران مربیگری خود با هفت شکست، بیش از هر تیمی به چلسی باخته و در هر دو تقابل با توماس توخل روی نیمکت آبی‌ها بازنده بوده است. شکست مقابل سیتی، توخل را هم پس از مارچلو لیپی (۱۹۹۷، ۱۹۹۸) و هکتور کوپر (۲۰۰۰، ۲۰۰۱) به سومین مربی تبدیل می‌کرد که در دو فینال پیاپی UCL شکست خورده است.

بازی که آغاز شد توپ و میدان در اختیار پپ و آبی و آسمانی‌های منچستر بود. چلسی توخل انگار ترسیده بود و محتاطانه بازی می‌کرد. سرمربی آلمانی پس از شکست مقابل بایرن با پاری سن ژرمن، دوست نداشت باز هم ناکام شود.

ورزشگاه پورتو شاهد ۱۶ هزار تماشاگر بود. شش هزار هوادار هر دو تیم، با فراموش کردن کرونا با شور و حرارت خاصی مشغول تشویق تیم خود بودند. لندنی‌ها بازی بسته‌ای را در دستور کار قرار دادند اما پسران پپ سوار بازی بودند. دقیقه ۴۰ اتفاق ناگوار برای چلسی رخ داد و تیاگو سیلوا ستون دفاعی آبی‌های لندن به دلیل مصدومیت، جای خود را به کریستنسن داد.

ناکامی مطلق پپ در لیگ قهرمانان اروپا؛ ۹۷ دقیقه بازی و فقط یک شوت داخل چهارچوب!

موفقیت صد درصدی در دوئل‌ها، موفقیت صد درصدی در نبردهای هوایی همچنین ۲۳/۲۶ پاس صحیح و گرفتن دو خطا، آمار بازیکنی است که با ۳۶ سال و ۲۴۹ روز، به مسن‌ترین بازیکن چلسی در یک فینال اروپایی تبدیل شده بود. جای تیاگو سیلوا با آندریاس کریستنسن پر شد که در بیست و یک روز گذشته در هیچ مسابقه‌ای به میدان نرفته بود.

با حضور در ترکیب چلسی برابر منچسترسیتی، تیاگو سیلوا پس از مارسل دسایی، پائولو سوسا، ساموئل اتوئو و آلوارو موراتا به پنجمین بازیکنی بدل شد که در دو سال پیاپی، با لباس دو تیم مختلف در فینال لیگ قهرمانان اروپا به میدان می‌رود. سال ۲۰۱۹ با پاریس و امسال هم با آبی‌های لندنی.

در نیمه اول تک موقعیت‌هایی روی هر دو دروازه خلق شد اما بخاطر فشار زیاد، راه به جایی نبردند، تا اینکه در دقیقه ۴۳ ادوارد مندی دروازه بان چلسی یک شروع مجدد فوق العاده داشت و آنها موفق شدند با سه پاس، گل اول را وارد دروازه تیم پپ کنند. پاس فوق العاده میسون مانت به‌هاورتز رسید و او مورائز را جا گذاشت با ورود توپ به دروازه خالی، حساب کار یک بر صفر شد.

پس از انجام بیست بازی، سرانجام اولین گل کای‌هاورتز در لیگ قهرمانان اروپا، در بازی فینال به ثمر رسید. پیش ازهاورتز، تنها دو بازیکن دیگر برای چلسی در فینال UCL گلزنی کرده بودند: فرانک لمپارد سال ۲۰۰۸، مقابل منچستریونایتد و دیدیه دروگبا سال ۲۰۱۲، مقابل بایرن‌مونیخ. به این ترتیب‌هافبک آلمانی به جمع اسطوره‌ها وارد شد.

ناکامی مطلق پپ در لیگ قهرمانان اروپا؛ ۹۷ دقیقه بازی و فقط یک شوت داخل چهارچوب!

نیمه دوم هم در حالی آغاز شد که تیم شهر منچستر کاملاً بر بازی احاطه داشت و شاگردان توخل با بستن تمام منافذ به دنبال استفاده از ضد حملات بودند. چندین موقعیت هر دو تیم به هدر رفت و دقیقه ۵۹ توپ درون محوطه جریمه چلسی بدست مدافعین این تیم خورد اما متئو لاهوز اسپانیایی اعتقادی به پنالتی نداشت‌. فریاد پپ به هوا بلند شد اما VAR هم تصمیم هموطن گواردیولا را درست تشخیص داد و تأیید کرد.

چند دقیقه بعد، جیمز فرصت تک به تک عالی را برای چلسی از دست داد تا پپ نفس راحتی بکشد و از بهت خارج شود اما همتای او از شدت استرس و فشار بالا بر زمین افتاد و حسرت خورد. هر دو مربی با تعویض‌های هجومی و تدافعی سعی در حفظ و تغییر نتیجه داشتند. پپ سرخیو آگوئرو را برای آخرین بار با پیراهن منچسترسیتی وارد زمین مسابقه کرد؛ آخرین حضور آگوئرو، با اولین حضور سیتی در فینال لیگ قهرمانان جام باشگاه‌های اروپا در تاریخ ۱۲۷ ساله باشگاه‌، برابری می‌کرد.

پپ فکر می‌کرد آگوئرو گره را باز می‌کند، اما او ناجی سیتی در دقایق پایانی نشد و سیتیزن‌ها در عین ناباوری شکست خوردند و با چشمانی اشک آلود و بهت زده به شادی رقیب انگلیسی نگاه می‌کردند.

پپ که پس از ۱۰ سال و در دوازده‌مین فصل مربیگری خود در سطح اول فوتبال اروپا با غلبه بر پا ری سن ژرمن (در نیمه نهایی) برای سومین بار به فینال رسیده بود باز هم نتوانست فاتح CLU شود تا به قول خودش، طلسم جدایی از بارسا همچنان گریبانگیر او باشد.

ناکامی مطلق پپ در لیگ قهرمانان اروپا؛ ۹۷ دقیقه بازی و فقط یک شوت داخل چهارچوب!

نابغه اسپانیایی، به عنوان بازیکن بارسلونا نیز دو بار تجربه حضور در فینال را داشته است یکی در فصل ۱۹۹۱/۹۲ که قهرمان شد و دیگری فصل ۱۹۹۳/۹۴ که به مقام نایب قهرمان رسید. با حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا، حالا پپ گواردیولا و سر الکس فرگوسن تنها مربیانی هستند که در سه دهه مختلف موفق شده‌اند در فینال این رقابت‌ها حاضر شوند.
فرگوسن: ۱۹۹۹ - ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹ - ۲۰۱۱
گواردیولا: ۲۰۰۹ - ۲۰۱۱ - ۲۰۲۱

در سوی مقابل توماس توخل تنها یک بار حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرده است که به فصل گذشته و شکست مقابل بایرن‌مونیخ باز می‌گردد. به این ترتیب برتری منچسترسیتی می‌توانست ادامه روند پیروزی‌های پپ در فینال اروپا و دومین شکست توخل در این رقابت‌ها را رقم بزند اما پیروزی چلسی، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در کارنامه هر دو مربی به وجود آورد.

اگر تیم شهر منچستر برنده می‌شد، آنها با ثبت آمار خیره کننده‌ دوازده برد و یک تساوی؛ قهرمانی بدون شکست را در CL تجربه می‌کردند. جالب است بدانید پس از فینال ۲۰۱۴ لیسبون و در شش فینال اخیر لیگ قهرمانان، تیمی که نخستین گل بازی را به ثمر رسانده در نهایت جام قهرمانی را بالای سر برده است که این اتفاق در این دیدار هم رخ داد همچنین، قهرمانی توماس توخل با چلسی در فصل ۲۱-۲۰۲۰، دهمین قهرمانی یک سرمربی آلمانی در لیگ قهرمانان جام باشگاه‌های اروپا بود.

مربیان ایتالیایی: ۱۱ قهرمانی
مربیان اسپانیایی: ۱۰ قهرمانی
مربیان آلمانی: ۱۰ قهرمانی

هر سه قهرمان اخیر UCL، سرمربیانی آلمانی داشته‌اند:

یورگن کلوپ (لیورپول، ۲۰۱۹)
هانسی فلیک (بایرن‌مونیخ، ۲۰۲۰)
توماس توخل (چلسی، ۲۰۲۱)

این نکته را هم باید اضافه کرد که کانته‌هافبک فرانسوی و کوتاه قد چلسی، با وجود قد کوتاهش، بیشترین پیروزی را در نبردهای هوایی داشته است. انگولو کانته سال ۲۰۱۲ در سطح محلی فوتبال بازی می‌کرد و حالا سال ۲۰۲۱ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. بازیکنی که پس از قهرمانی در ۲۰۱۶ با لستر، مهمترین نقش در کسب موفقیت‌های چلسی و تیم ملی فرانسه داشته است.

فوق ستاره فرانسوی که در نیمه نهایی یک تنه بهترین خط‌هافبک جهان را در دو بازی فلج کرده بود و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده بود در فینال هم با نمایشی تحسین برانگیز به عنوان بهترین بازیکن فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۱ انتخاب شد. او و هم تیمی‌هایش آنقدر درخشان بودند که تیم پپ در ۹۷ دقیقه بازی فقط یک شوت داخل چهارچوب داشت و کاملاً اسیر بود.

کد خبر 497156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.