آیا سوزش بینی جزء علائم بیماری کووید-۱۹ است؟

سوزش بینی جزء علائم کلاسیک بیماری کووید-۱۹ در نظر گرفته نمی‌شود، اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری با مشکل ذکر شده رو به رو می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون اطلاعات زیادی در مورد علائم مختلف و غیرعادی بیماری کووید -۱۹ کسب کرده‌اند. جهش ویروس کرونا نیز باعث بروز مشکلات و علائم جدی‌تر و جدیدتر می‌شود که ممکن است گیج کننده باشد. در حال حاضر با وجود اینکه بیماری کووید -۱۹ باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که بر اعضای حیاتی بدن تأثیر می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد که علائم مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی غیر معمول است از جمله علائم کلاسیک بیماری کووید -۱۹ می‌توان به سرفه خشک، گرفتگی بینی، انسداد سینوس‌ها و تغییر در حس بویایی اشاره کرد. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که برخی از بیماران آلوده به ویروس کرونا از سوزش بینی نیز رنج می‌برند.

چرا ویروس کرونا باعث بروز علائم مربوط به دستگاه تنفس فوقانی می‌شود؟

یکی از راه‌های اصلی ورود ویروس کرونا به بدن از طریق بینی است؛ حفره‌های بینی سرشار از گیرنده‌های ACE-2 است که پروتئین اسپایک ویروس کرونا به آن متصل می‌شود در این صورت ویروس کرونا به آسانی در بدن گسترش پیدا می‌کند. یکی از دلایلی که علائم دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از بیماری کووید -۱۹ بسیار رایج است، وجود مقدار زیادی گیرنده ACE-2 در بینی است. به همین دلیل، پژوهشگران در حال توسعه واکسن‌های استنشاقی کرونا هستند تا در سطوح ابتدایی بیماری مانع گسترش آن در بدن شوند علاوه بر این نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باعث بروز علائم خفیف یا متوسط زیادی مانند گرفتگی بینی، انسداد سینوس‌ها، سرفه خشک و مشکلات تنفسی می‌شود.

آیا سوزش بینی جزء علائم بیماری کووید -۱۹ است؟

احساس سوزش در بینی جزء علائم کلاسیک بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته نشده است، اما بیماران زیادی اعلام کردند که به این مشکل مبتلا شده‌اند. نتایج آزمایشات بالینی نشان می‌دهد افراد مبتلا به کرونا که انسداد سینوس‌ها و گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند به احتمال بسیار زیاد از سوزش بینی نیز رنج می‌برند؛ البته ممکن است برخی بیماران این مشکل را گزارش نکنند. سوزش بینی می‌تواند به دلیل رشد قارچ یا باکتری یا دیگر عفونت‌های ویروسی در بینی نیز رخ دهد.

آیا سوزش بینی مشکل نگران کننده‌ای است؟

سوزش در بینی ممکن است به دلیل وجود هر گونه عفونت یا انسداد سینوس رخ دهد. زمانی که مجرای بینی فرد ملتهب شود وی دچار سوزش بینی خواهد شد. هنوز دلیل قطعی بروز سوزش بینی در میان افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ مشخص نشده است، اما نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد مبتلا به کرونا که به مشکل انسداد سینوس مبتلا می‌شوند؛ سوزش بینی را نیز تجربه می‌کنند. از آنجایی که ویروس کرونا باعث بروز التهاب گسترده می‌شود تحریک بینی یا آلرژی می‌تواند جزء علائم رایج آن باشد. حتی بیماران کرونایی ممکن است سوزش گلو را تجربه کنند که معمولاً با مشکلاتی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم، انسداد سینوس‌ها و خارش چشم همراه است.

در صورت ابتلا به سوزش بینی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به خاطر داشته باشد که سوزش بینی می‌تواند جزء علائم غیر معمول بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته می‌شود، اما در بیشتر مواقع با دیگر علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، مشکلات تنفسی و  بویایی همراه است و به تنهایی بروز پیدا نمی‌کند. تشخیص و درمان علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ در مراحل اولیه بهترین روش برای مقابله با این بیماری است. اگر فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ علائم کلاسیک این بیماری مانند تب، درد، خستگی، سرفه، تنگی نفس، تغییر در حس بویایی و چشایی را به همراه سوزش بینی تجربه کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کند. با توجه به جهش ویروس کرونا افراد باید علائمی مانند آبریزش چشم، خشکی دهان، خستگی، مشکلات گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع را جدی بگیرند و پس از بروز این مشکلات تست کرونا بدهند و خود را قرنطینه کنند.

کد خبر 496837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.