کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

واکنش اسحاق جهانگیری به خبر رد صلاحیتش و پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه هشتم خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «ناگفته‌هایم می‌ماند برای بعد» به بررسی واکنش اسحاق جهانگیری به خبر رد صلاحیتش پرداخت و نوشت: سال ۹۲ که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در تصمیمی عجیب، مبهم و بحث‌برانگیز مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رد صلاحیت شد؛ همه در عین تعجب بر این باور بودند که شاید بر مبنای مسائل و مصالحی این اتفاق رخ داده است. اما هیچ‌ کس تصورش را هم نمی‌کرد که این رویکرد در مقاطع بعدی انتخاباتی هم رخ دهد و به یک روند ثابت در برخورد با برخی کاندیداها تبدیل شود. اما احراز نشدن صلاحیت اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی نشان داد این رویکرد همچنان ادامه دارد و در هر مقطعی نسبت به برخی چهره‌ها کار می‌کند. طبیعی است که مشابهتی میان رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال ۹۲ و جهانگیری در سال ۱۴۰۰ متصور باشیم. انگار تأثیر چهره‌های سیاسی برتر و نام‌آور کرمانی در جامعه باعث شده مخالفان حضور آنها را برنتابند و به روش‌های مختلف از حضور در عرصه بازدارند. این در حالی است که جهانگیری در این خصوص می‌گوید: «‌من شخصاً از این تصمیم خوشحال هستم ولی حتماً برای کشور این ردصلاحیت‌ها گران تمام خواهد شد.»

کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «وین در ایستگاه سرنوشت ساز» به بررسی وضعیت احیای برجام پرداخت و نوشت: گفت‌وگوهای برجامی در وین به حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین لحظات خود نزدیک شده است. برگزاری ۵ دور از این مذاکرات نشان دهنده آن است که طرفین آهسته و پیوسته درصدد تداوم این مسیر سازنده به منظور رسیدن به نتیجه نهایی هستند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از فارن افرز، دور پنجم از مذاکرات وین با چشم اندازی مثبت در حالی ادامه دارد که طرفین مذاکره کننده امیدوارند این مرحله آخرین دور از گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق باشد. سیدعباس عراقچی می‌گوید که ایران تأمین منافع کشور را فدای سرعت نخواهد کرد و طرفین در این جلسات به خوبی عزم خود را نشان داده‌اند اما همچنان مسائل کلیدی نیز وجود دارند که حل آنها در اسرع وقت خواسته همه هیأت‌های حاضر است.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز معتقد است که پیشرفت‌های معناداری حاصل شده و در آن سو میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید تمام هیأت‌ها روی موفقیت گفت‌وگوها برای احیای برجام متمرکز هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز که پیشتر خبر شکسته شدن تحریم‌ها را عنوان کرده بود در سخنرانی اخیر خود وعده داد که دولت دوازدهم تحریم‌ها را با همفکری و اجماع پایان خواهد. چنین فضای مثبتی تا آنجا ادامه داشت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از  بی‌اطمینانی کشورش به عزم ایران برای پایبندی به برجام خبر داد.

بلینکن در حالی این مطلب را مطرح کرد که پس از آن در موضعی متناقض اعتراف کرد که کارشناسان آمریکایی هم پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده بودند. با وجود این موضعگیریهای مقام‌های آمریکایی به خوبی به این مسئله واقف هستند دیپلماسی تنها گزینه مؤثر خواهد بود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در همین راستا گفت: گزینه جایگزین برجام، پیگیری نکردن مذاکرات دیپلماتیک و پذیرفتن این است که ما از توانایی‌های هسته‌ای ایران درک درست، نظارت و دسترسی نداشته باشیم، مسئله‌ای مهم که با نشان دادن نقشه راه، اثرات یک دیپلماسی مؤثر را برای تحقق اهداف طرفین به تصویر می‌کشد. در دور پنجم گفتگوها ایجاد اعتماد متقابل و ایفای تعهدات می‌تواند به عنوان عنصر کلیدی عمل کند.

کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

روزنامه ایران، در صفحه نخست خود با تیتر «نامزدها با توجه به امکانات کشور شعار و وعده بدهند» به بررسی اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: مقام معظم رهبری، در این دیدار که در آغاز دومین سال فعالیت مجلس یازدهم صورت گرفت، با بیان توصیه‌هایی به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برای استمرار ویژگی‌هایی نظیر «حرکت انقلابی و خردمندانه»، «تلاش بی‌وقفه» و «کارآمدی و مردمی بودن» افزودند: همه مجالس همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند باید خود را عصاره فضائل درخشان و متعدد ملت قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب عملکرد مجلس در یک‌سال اخیر را نشان‌ دهنده تلاش، همت بلند و کارآمدی خواندند و حضور نیروهای جوان و پرتوان در کنار نیروهای دارای سوابق تقنینی و اجرایی را موجب توفیق مجلس در تصویب لوایح و طرح‌های مهم و متعدد دانستند و با تشکر از حضور رئیس و نمایندگان مجلس در میان مردم و سفرهای استانی گفتند: این حرکت بسیار خوب را ادامه دهید و همیشه در کنار مردم بمانید.

ایشان تصویرسازی منفی از مجلس یازدهم را حرکتی بدون انگیزه‌های دلسوزانه و اصلاحی خواندند و افزودند: برخی انتقادات به قصد اصلاح و تکمیل صورت می‌گیرد اما در تصویرسازی منفی، این انگیزه‌ها وجود ندارد، نمایندگان مجلس باید با بی‌اعتنایی به این کارها، به اجرای وظایف خود ادامه دهند و در رفتار و گفتار بهانه‌ای به دست دشمنان و این‌گونه مخالفان ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان چند توصیه به نمایندگان منتخب ملت در مجلس افزودند: توصیه اصلی، انقلابی ماندن و حفظ ویژگی‌هایی نظیر «تحرک و تلاش بی‌وقفه» است چرا که خداوند به فرموده قرآن کریم، ملائک رحمت خود را بر کسانی نازل می‌فرماید که در صراط مستقیم، استقامت به خرج دهند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به انحراف تدریجی برخی عناصر گفتند: برخی در اوایل، پرتوان و با حرارت بودند اما وسوسه‌های مال، مقام و شهرت، راهشان را کج کرد و گاه ۱۸۰ درجه تغییر داد. ایشان، انقلابی ماندن را نیازمند مراقبت دائمی و حساب‌کشی از خود دانستند و افزودند: معنای حقیقی تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطرها و لغزش‌هاست. توصیه دوم رهبر معظم انقلاب، «افزایش کارآمدی و وجود عقلانیت و طمأنینه» در مجلس بود. ایشان گفتند: عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده اما ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور، کارهای فراتر و فراوان‌تری می‌طلبد و نیازمند وجود آرامش عقلانی و پرهیز از کارهای هیجانی و احساسی است.

رهبر معظم انقلاب، مجلس را از مظاهر عمده خرد جمعی در کشور خواندند و با انتقاد از کسانی که در خارج مجلس، انقلابی‌گری را به معنای حرف‌های غیرمسئولانه و رفتار هیجانی می‌دانند، افزودند: انقلابیگری یعنی روحیه اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درست و برگرفته از عقلانیت.

رهبر معظم انقلاب، امام خمینی را مظهر تمام‌ عیار انقلابیگری و عقلانیت خواندند و افزودند: امام (ره) از همه انقلابی‌تر و در عین حال عاقل‌تر بود و همیشه پخته‌تر و سنجیده‌تر حرف می‌زد و در این مسیر هیچ‌گاه اصطلاحاً کم نیاورد.

کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

روزنامه همدلی، در صفحه نخست خود با تیتر «کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان» به بررسی ادعاهای اصولگرایان در مورد کاندیداهای انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: جبهه اصلاحات ایران که تقریباً این روزها نماینده رسمی و سازمانی اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید رسماً اعلام کرده که هیچ نامزدی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اما اصولگرایان معتقدند که این گونه نیست و اصلاح‌طلبان هم در انتخابات ریاست جمهوری نماینده دارند.

اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آن‌ها آنقدر در این نظر مصر هستند که هر روز بر طبل این موضوع می‌کوبند و حتی سعی می‌کنند اخبار چهره‌هایی را که به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند، به خوبی پوشش دهند. محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی تنها دو چهره‌ای در انتخابات هستند که هم‌قطار اصولگرایان به حساب نمی‌آیند. یعنی از ۷ کاندیدای حاضر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فقط دو نفر آنان غیر اصولگرا هستند. مهرعلیزاده از چهره‌های اصلاح‌طلب است. او در دولت خاتمی در سمت معاونت رئیس جمهوری حضور داشت و در دولت روحانی هم توانست مسئولیت بگیرد. او استاندار اصفهان شد، ولی به خاطر اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان سمت خود را رها کرد. مهرعلیزاده با این که اصلاح‌طلب محسوب می‌شود، اما از جمله چهره‌هایی نبود که بتواند در سازوکار جبهه اصلاح‌طلبان مورد حمایت قرار بگیرد. در جبهه اصلاح‌طلبان ۱۴ چهره سیاسی مورد پیشنهاد برای کاندیداتوری قرار گرفتند ولی در بین آنان مهرعلیزاده نتوانست جایی به دست بیاورد.

با وجود این‌که او همان زمان هم اعلام کرده بود می‌خواهد کاندیدا شود، ولی هیچ‌ یک از احزاب اصلاح‌طلب نام او را پیشنهاد ندادند. با این حال مهرعلیزاده در انتخابات ثبت نام کرد البته این اولین کاندیداتوری او نبود. مهرعلیزاده یک بار هم در سال ۸۴ همراه با مصطفی معین در انتخابات شرکت کرده بود. آن زمان هم کاندیداتوری او مورد نقد جدی قرار گرفت چرا که برخی معتقدند یکی از عوامل پیروزی احمدی‌نژاد در سال ۸۴ افرادی بودند که باعث ایجاد اختلاف بین اصلاح‌طلبان شدند. حالا هم برخی می‌گویند حضور مهرعلیزاده مانند سال ۸۴ شده است. اکنون که احزاب مختلف می‌گویند کاندیدایی در انتخابات ندارند ولی مهرعلیزاده آن گونه که پیداست قصد دارد تا پایان انتخابات در میدان رقابت باقی بماند.

عبدالناصر همتی هم که بیشتر به عنوان یک مدیر اقتصادی شناخته می‌شود و پیش از این در بانک‌های مختلف کشور مسئولیت داشته و در دوره‌ای هم مدیر بیمه مرکزی ایران بوده است. او هیچ ارتباط سازمانی و غیر سازمانی با اصلاح‌طلبان ندارد و تنها یک مدیر اقتصادی حوزه دولت محسوب می‌شود. جهش نرخ دلار در دولت دوم حسن روحانی و زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی بود و همچنین سقوط تاریخی شاخص بورس از مواردی است که باعث شده همتی در جایگاه نقد جدی قرار داشته باشد. از این‌رو بسیاری بر این باورند حضور همتی در انتخابات نه تنها به نفع دولت نیست بلکه باعث می‌شود یک پاس گل خیلی خوب به رقیب داده شود چرا که آنان دقیقاً می‌توانند دولت را از سوی پاشنه آشیل خود که همان مشکلات اقتصادی است مورد نقد قرار دهند و به این ترتیب بتوانند رأی عمومی را جمع کنند. همین هم باعث شده که رسانه‌های اصولگرا مانند فارس و تسنیم سعی کنند روی همتی و مهرعلیزاده مانور دهند. آنان حتی خبری پخش کردند مبنی بر این که جبهه اصلاحات ایران از مهرعلیزاده حمایت کرده است خبری که با واکنش تند آذر منصوری سخنگوی این جبهه مواجه شد. او تأکید کرد که ما هیچ نامزدی نداریم.

کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه با ۹۵ درصد آراء» و نوشت: سوریه ماجرای عجیبی را تجربه می‌کند؛ ماجرایی که سمت و سوی آن را نه تنها آمریکایی‌ها و غربی‌ها، بلکه حتی کارشناسان بی‌طرف هم این گونه پیش‌بینی نمی‌کرده‌اند. پیش از این، آمریکا و کشورهای اروپایی رسماً علیه انتخابات موضع گرفته و حتی علیه آن، بیانیه مشترک صادر کرده بودند. واشنگتن برای این که مردم در انتخابات شرکت نکنند، شرایط تحریمی سختی را علیه مردم سوریه اعمال کرده بود. با این حال، به گفته رسانه‌های مختلف، مشارکت مردم در انتخابات روز چهارشنبه، بسیار چشمگیر و گسترده بوده است.

تحلیلگران می‌گویند که این مشارکت بسیار معنادار است و مردم از غربی‌ها می‌خواهند توطئه علیه نظام و ملت سوریه را تمام کنند و به مداخلات خودشان در این کشور پایان دهند. این در حالی است که همین دیروز خبر رسید، اروپا مردم سوریه را به خاطر حضور پرشور در انتخابات تنبیه کرد؛ به گزارش خبرگزاری‌ها، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ملت سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد! اروپا و آمریکا حامیان بزرگ رژیم‌های دیکتاتوری در منطقه، مثل عربستان و امارات هستند.

«حموده صباغ»، رئیس‌پارلمان سوریه، دیروز اعلام کرد، بشار اسد با کسب بیش از ۹۵ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیروز شده است. رئیس پارلمان سوریه که در یک کنفرانس خبری حرف می‌زد، گفت که ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار (۷۵ درصد) شهروند سوری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کرده‌اند و بشار اسد توانست ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رأی به دست بیاورد و این رقم، معادل ۹۵/۱ درصد آرای اخذ شده است.

کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان

کد خبر 496824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.