تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول

فرمت جدید مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی در قاره کهن، معادلات صعود تیم ملی به دور بعد را بسیار پیچیده کرده و ملی‌پوشان با کمی لغزش، باید چشم انتظار اما و اگرهای زیادی بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از چهار روز تا از سرگیری دوباره بازی‌های تیم ملی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده و امید و نگرانی همراهان دوسویه فوتبال‌دوستان ایرانی در این روزها است؛ امید از آن جهت که نسل بی‌نظیر لژیونرهای ایران، فاتحان افتخارات لیگ‌های اروپایی در فصل‌های اخیر بوده‌اند و نگران از آن جهت که نتایج قبلی و جایگاه فعلی تیم ملی در گروه C، از راه سخت اسکو و شاگردانش در گرمای منامه حکایت دارد.

تیم ملی تاکنون چهار دیدار گروهی خود در انتخابی جام جهانی را برگزار کرده که با ۶ امتیاز از ۴ مسابقه و علیرغم داشتن یک بازی کمتر نسبت به سایر تیم‌ها، در رده سوم گروه قرار دارد. باخت مقابل بحرین و عراق در آبان ۹۸ کار ایران برای راهیابی به دور بعدی مسابقات را دشوار کرده است چرا که علاوه بر معادله دشوار AFC برای صعود، ملاک بودن نتیجه رو در رو به جای تفاضل گل می‌تواند تیم ملی را متضرر کند.

قوانین صعود به دور بعدی انتخابی جام جهانی

طبق نسخه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مجری این دوره از رقابت‌های انتخابی که پیش از آن فیفا عهده دارش بود پیچیده است ۴۰ کشور آسیایی در هشت گروه پنج تیمی مرحله نخست مقدماتی جام جهانی قطر قرار گرفته‌اند که از بین آن‌ها، ۱۲ تیم جواز حضور در دور بعدی انتخابی را به دست می‌آورند. به این ترتیب هشت سرگروه این مرحله به همراه چهار تیم برتر دوم گروه‌ها، در مرحله بعدی انتخابی جام جهانی به دو گروه شش تیمی تقسیم خواهند شد تا بالاخره تکلیف چهار سهمیه باقی‌مانده آسیا (بدون احتساب قطر میزبان) را مشخص کنند.

انصراف کره‌شمالی و ضرر بزرگ ایران

در چنین شرایطی، تیم ملی در صورت دومی در گروه خود نیز تضمینی برای راهیابی به دور بعد نخواهد داشت چرا که باید حتماً در میان یکی از چهار تیم دوم برتر گروه‌های هشت‌گانه بایستد اتفاقی که با توجه به دشواری گروه ایران همچنین نتایج فعلی شانس‌های رده دومی در سایر گروه‌ها، چندان احتمال بالایی ندارد. به خصوص که چندی قبل کره‌شمالی رسماً از مرحله مقدماتی به دلیل شیوع کرونا کنار کشید و برنامه‌ریزی و وضعیت جدول صعودکنندگان را بهم ریخت.

طبق دستورالعمل ابلاغی جدید فیفا به AFC، با توجه به این که گروه H پس از خروج کره شمالی چهار تیمه خواهد شد، برای برقراری عدالت در تعیین برترین تیم‌های دوم نتایج آن‌ها مقابل ضعیف‌ترین تیم هر گروه حذف خواهد شد تا معیار سنجش همه گروه‌ها هشت مسابقه باشد. در نتیجه پیروزی پر گل و ۱۴ بر صفر ملی‌پوشان مقابل کامبوج در صورت دوم شدن تیم ملی بی‌اهمیت خواهد شد و بازی برگشت دو هفته بعد با این تیم جنوب شرق، باز هم تأثیر چندانی نخواهد داشت.

تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول

تیم ملی چگونه صدرنشین خواهد شد؟

با وجود معادلات پیچیده برای صعود به عنوان یکی از تیم‌های برتر دوم، بهترین گزینه تیم ملی تصاحب رتبه نخست گروه خواهد بود. صدرنشین فعلی گروه C، عراق ۱۱ امتیازی است که البته یک بازی بیشتر از ایران دارد. عراقی‌ها در پیگیری دیدارهایشان دو مسابقه ساده برابر کامبوج و هنگ کنگ خواهند داشت که احتمالاً شش امتیاز آن را به راحتی تصاحب می‌کنند.

در چنین شرایطی برای آن که ایران بتواند در روز آخر صدر را از عراق پس بگیرد، باید نه تنها هر سه دیدار پیش رو خود مقابل هنگ کنگ، کامبوج و بحرین را با پیروزی پشت سر بگذارد بلکه باید ۲۵ خرداد ماه از سد عراق در مصاف رو در رو بگذرد بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط منطقی شاگردان اسکوچیچ برای صعود به عنوان تیم نخست راهی به جز بردن هر چهار مسابقه‌شان در منامه نخواهند داشت.

تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول

ایران با دومی هم به دور بعد خواهد رفت؟

یکی از شرایط دیگر صعود با توجه به آنچه برنامه‌ریزی شده، قرارگیری میان چهار تیم دوم برتر گروه‌ها است. تیم ملی چنانچه اتفاق خاصی نیفتد و عراق، کامبوج و هنگ کنگ را شکست داده و شاگردان اسکو نیز سه مسابقه خود را با پیروزی پشت سر بگذارند، توقف در مصاف پایانی با عراق تیم ملی را دوم خواهد کرد تا در صعود به دردسر بیفتد البته ممکن است نتایج ضعیف عراق و شکست مقابل ایران، فرصت اول شدن بحرینی‌ها و دومی تیم ملی را فراهم می‌کند.

با دوم شدن شاگردان اسکوچیچ، تیم ملی به جدول تیم‌های دوم گروه‌های هشت‌گانه خواهد رفت از طرفی با کناره‌گیری کره شمالی نتایج ضعیف‌ترین تیم گروه‌مان یعنی کامبوج حذف شده و مبنای مقایسه قرار می‌گیرد. طبق اطلاعات جدول زیر که به بررسی تیم‌هایی که شانس دوم شدن دارند و جایگاه احتمالی‌شان در جدول تیم‌های دوم پرداخته است، صعود ملی‌پوشان با دومی به اما و اگر خواهد افتاد.

تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول

همانطور که با نگاه به این جدول قابل دریافت است قطر، عراق و ویتنام احتمالاً با جاگیری در صدر گروه‌های خود موفق به صعود مستقیم شوند و پس از آن‌ها اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد ازبکستان، عمان، چین و لبنان شانس بالاتری نسبت به سایرین برای حضور در مرحله بعدی به عنوان چهار تیم دوم برتر را خواهند داشت. این در حالی است که تیم ملی از شانس چندان بالایی برای قرارگیری میان تیم‌های برتر دوم گروه‌ها برخوردار نیست و بهتر است اسکو و شاگردانش تمرکز خود را بر صعود مستقیم و به عنوان نخستین تیم گروه بگذارند.

البته باید خاطرنشان کرد که جدول بالا با فرضیات صدرنشینی و قعرنشینی احتمالی در گروه‌های مختلف طراحی شده و با تغییری کوچک، همه چیز به هم خواهد ریخت. ایران هنوز هم روی کاغذ شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارا است ولی باید منتظر امتیاز سوزی لبنان، چین یا حتی عمان و ازبکستان بنشیند که البته کافی نخواهد بود چرا که امارات که میزبان گروه G است نیز این شانس را دارد تا با تصاحب جایگاه نخست از ویتنام، باز هم فرصت صعود اینچنینی را از ایران بگیرد همچنین کویت می‌تواند با بردن اردن و کسب نتایج منطقی در سایر بازی‌ها، امتیاز سوزی تیم‌های بالاتر از ایران در این جدول را بی‌فایده کند.

کد خبر 496820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    39 3
    ممنون بابت اطلاعات خوبتون
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    32 5
    عالی بود
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    21 12
    سقوط به ته چاه
  • حسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    21 15
    انشاالله به لطف حق حتما سعود کنیم و بریم جام جهانی. البته انشاالله اگر سلاح باشه
    • سجاد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      65 11
      بد نیست به جای سلاح میگفتید صلاح یا به جای سعود میگفتید صعود
  • رئال مادرید IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    16 5
    ممنون اطلاعات زیادی به ما داد
  • سپهر IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    13 3
    بیاری یزدان ایرانزمین وساق پای جوان‌های ایرانی ودعای خیر هشتاد میلیون هموطن ازین امتحان سربلند بیرون می اییم این اولین بار ونیزاخرین بار نیست که مادر ورطه ازمون سخت قرار می‌گیریم پس همه باهم دست دردست برای سربلندی ایرانزمین تلاش میکنیم
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    31 3
    اینقدربیچاره شدیم که تواین گروه بفکردوم شدن باشیم خجالت داره
  • مهندس مرتضی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    14 9
    با سلام به امید خدا و بازی با برنامه و بازیکنانی ک داریم صعود میکنیم چون بحرین و قطر زیاد شاخ نیستن میشه شکستشون داد
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    26 5
    اینجا میفهمید نبود کیروش رو‌
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    19 13
    كار تمومه همين خرداد حذف شديد
  • رضا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    31 6
    کسانی که کی روش رو فراری دادند باید محاکمه بشن
  • ایرانی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    24 10
    وقتی توی این مملکت اینقدر حق خوری علنی میشه و بازیکنان لایق به تیم ملی دعوت نمیشن اخر و عاقبت خوبی برای تیم ملی نیست. گفتن حقیقت تلخه.
    • صادق جان IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      10 3
      گفتن حقیقت که تلخ نیست، شنیدنش که تلخه باباجان
  • داود IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    13 1
    کیروش اعتبار داد به تیم ملی ولی یه عده فقط اقا دلاله رو یاد گرفته بودن برا خودشیرینی
  • علی حمزه IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    11 2
    انشاالله تیم ملی صعود کنه
  • رحمت IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    8 6
    اینجاست که جای خالی کی روش رو میفهمیم
  • مهدی علوی MY ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    13 4
    حالا هی بگید کیروش مربی پرتقالی بد بود! واقعا شرم آوره این نتایج! بحرین ۷۵۰ کیلومتر مربع است
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    6 2
    واقعا مدیریت ضعیف این وضع را به وجود آورد که اینقدر در آسیا خار شدیم
  • فرهاد IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    6 2
    باز هم اما و اگرها شروع شد، وقتی کیروش بود حدالقل این مسائل رو نداشتیم، حذف شدیم رف !!!!!!!!
  • علیرضا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    4 0
    سلام دوستان خودتان می دانید از سالهای دور تاکنون فوتبال ایران همیشه بازیکنان خوبی داشته است ولی در مسیر صعود به جام جهانی اکثرا با مشکل روبرو بوده . درسته که میزبان نبودن یک مانع بزرگ است ولی بزرگترین عامل اما و اگرهای فوتبال ایران ضعف مدیریت و عدم داشتن برنامه صحیح است بعنوان مثال الان بهترین تیمهای جهان یک روانشناس خبره در کنار خود دارند که تیم ایران از آن محروم است . .مدیر لایق و دلسوز می تواند با کمترین امکانات بیشترین بهره وری را داشته باشد .
  • احمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    14 1
    چرااینقدرمسئله راپیچیده میکنید ایران اگر3بازی بعدیش راببرد مستقیم به جام جهانی راه خواهدیافت اگر 2بازیش راببرد مشکل پیش خواهد آمد باید دید چگونه میشود من اطمینان دارم ایران برنده خواهد شد وحاظرم درازای یکدست چلوکباب شرط ببندم
    • محمدباقر IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      7 1
      حاجی خیلی کارت درسته ها
  • افشین IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    5 3
    البته چون قطر در بازی های انتخابی بعدی شرکت نمیکنه و تا الان صدرنشینی اش رو قطعی کرده، طبق قوانين بهترین تیم پنجم جای اون رو میگیره. که بازم فایده ای واسه ایران نداره چون 10 امتیازی تموم میکنه. ولی احتمالاً اگه عراق به ایران ببازه، عراق احتمالاً بتونه با 11 امتیاز در کنار لبنان و اردن صعود کنه. یعنی بازی آخر برای عراق مرگ و زندگی نیست و این ممکنه به پیروزی، صدرنشینی و صعود ایران هم کمک کنه. ان شاءاالله.
  • قاسم US ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    8 1
    وامصیبتا.... کارمان با این نسل طلایی.. به خاطرعدم مدیریت به اماواگرکشیده شد. خدای ناکرده اوت شویم.. 4سال فوتبال بی فوتبال
  • محمد IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    2 1
    همه این اما و اگر ها به خاطر اینکه اولش خیلی شل گرفتن و به بحرین و عراق باختن.حالا هم باید با ذکر و دعا و اما و اگر بریم مرحله بعد
  • م ک استقامتی باداشتن نخبگانی مثل طارمی وازمون راحت IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    2 2
    عراق رامثل بحرین و وتیم دیگرکه هر3تیم بردیم راحت عراق رامیبریم ب جام جهانی میریم سوره کوثر برای موفقیت ایران قراعت نمودم امین
  • لتن IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    2 3
    حریف عراق نمیشن
    • علی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      3 0
      چرت پرت نگو
  • خان IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    6 0
    عراق رو می‌بریم مستقیم میریم مرحله بعدی.نگران نباشین بچه‌ها همشون آماده و سرحال هستند.
    • بشیرپایدار IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      0 0
      سلام انءشالله به جام جهانی صعودخواهیم کرد به لطف خداوند،ایران وطنم پاره تنم
  • یینا IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    ما هرجور که شده باید بریم به جام جهانی و باید همه تیم های سخت مثل عراق و کره را شکست دهیم ما باید به جام جهانی قطر برویم و میریم