تغییر تمایلات گردشگری در پی انتشار کرونا

نوآوری‌ها و تمایلاتی که طی یک دهه اخیر در جهان رخ داده، اختلالات زیادی در تمام صنایع به وجود آورده و گردشگری را نیز از تاثیر خود در امان نگذاشته است؛ تغییر تمایلات گردشگری در سراسر جهان پس از انتشار کرونا شدت گرفت و صاحبان کسب و کار را به رقابت با یکدیگر برای جذب مشتری سوق داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله صنعت گردشگری دستخوش تغییرات زیادی می‌شود تا با نیازهای جدید افراد جهانگرد، بیشترین سازگاری را پیدا کند. گسترش ویروس کرونا تمام جنبه‌های زندگی بشر در کره خاکی را تحت تأثیر قرار داده است با این حال تصور می‌شود که تأثیراتی دراز مدت از خود در بخش سفر و گردشگری بر جای بگذارد. در واقع، در پی شیوع بیماری کووید -۱۹، بسیاری از اولویت‌های سفر تغییر پیدا کرده و انتظارات مردم از مقاصد گردشگری خود بیشتر شده است و به نظر می‌رسد که شیوه‌های ماقبل کرونا برای گردشگری جای خود را به تمایلات جدید افراد جهانگرد داده است. در ادامه به معرفی بعضی از شیوه‌های جدید گردشگری، متأثر از شیوع بیماری کووید -۱۹ پرداخته می‌شود:

تغییر نگرش مردم نسبت به بهداشت و امنیت

استانداردهای بهداشتی یکی از مهم‌ترین اصولی بود که طی دوران کرونا به شدت مورد توجه گردشگران، خواه از طریق سفر با هواپیما، کشتی، قطار و اتومبیل قرار گرفت. افرادی که در دروان پاندمی قصد سفر به سایر شهرها یا نقاط دیگر دنیا را داشتند، سعی کردند مقاصدی را انتخاب کنند که در آن‌ها حفظ فاصله اجتماعی، بهداشت عمومی، تأمین تجهیزاتی ایمنی و اجبار ماسک به خوبی رعایت شده است.

در این راستا، مقامات در شهرهای مختلف دنیا تلاش کردند شرایطی را فراهم آورند تا گردشگران خود را از نظر بهداشت و سایر مواردی که انتقال ویروس کرونا را به حداقل می‌رساند، مطمئن کنند و در این زمینه حتی به رقابت با سایر شهرهای جهان پرداختند. از سوی دیگر نیز، افراد جهانگرد با در نظر گرفتن نرخ ابتلاء به ویروس کرونا، مناطقی را برای گردشگری خود انتخاب کرده و می‌کنند که طی پاندمی کووید -۱۹ بسیار موفق عمل کرده‌اند.

ترویج گردشگری محلی و کاهش گرایش مردم به انجام سفرهای بین‌المللی

پس از انتشار ویروس کرونا، محدودیت‌های بسیاری در تردد مردم، خواه در داخل کشور یا بیرون از آن اعمال شد و همین امر شهروندان را به گذراندن اوقات فراغت خود در محل سکونتشان سوق داد. در واقع، طی دوران کرونا، حکومت نظامی‌هایی در بسیاری از شهرهای جهان پیاده و باعث شد مردم برای رفع نیازهای خود به مناطق اطراف روی آورند در نتیجه ارزش محل سکونت شهرنشینان بسیار بیشتر از قبل برای آنان آشکار شد و هر روز بر تعداد افرادی افزوده می‌شد که به جستجوی جاذبه‌های نزدیک به محل زندگیشان می‌پرداختند البته این اتفاق پایان ترددهای بین‌المللی را در پی نداشت، بلکه منجر به تغییر استراتژی‌های بازاریابی در هر شهر شد.

صاحبان هتل‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز ورزشی و تفریحی تلاش کردند با افزایش امکانات و خدمات خود، هر چه بیشتر ساکنان اطراف را به سمت خود جذب کنند که البته پیش‌بینی می‌شود این روند به دنیای پساکرونا نیز راه یابد. از سوی دیگر، پس از ترویج دورکاری، بسیاری از شهرنشینان اتاق‌های هتل‌های اطراف محل سکونت خود را مکان‌هایی مناسب برای انجام فعالیت‌های شغلی خود می‌دانستند که همین امر باعث شد این مکان‌ها را افراد بومی و نه گردشگران اشغال کند.

تغییر تمایلات گردشگری در پی انتشار کرونا

ترویج پرداخت وجوه به صورت غیرحضوری

یکی از اصولی که طی دوران کرونا در میان مردم جهان به شدت گسترش یافت، خود جداسازی آن‌ها از سایرین بود. این اقدام پیامدهای مثبت زیادی داشت به عنوان مثال گردشگران دیگر نیازی به همراه داشتن پول یا کارت اعتباری برای پرداخت هزینه غذا، نوشیدنی، رزرو اتاق و غیره را نداشتند بلکه می‌توانستند از طریق نرم‌افزارهایی که شرکت‌های گوگل و اپل در اختیار آنان قرار می‌داد تمام نقل و انتقالات مالی را انجام دهند.

این اقدام در صنعت گردشگری بسیار مؤثر واقع شد چرا که به صاحبان رستوران‌ها و هتل‌ها اجازه می‌داد با صرف کمترین زمان ممکن از تمام وجوه دریافتی خود باخبر شوند بدون این که با مشتریان خود کوچک‌ترین تماس را داشته باشند.

تغییر تمایلات گردشگری در پی انتشار کرونا

افزایش گردشگری‌های انفرادی

تا پیش از ظهوری بیماری کووید -۱۹، بسیاری از گردشگران مایل بودند به صورت گروهی در تورهای مسافرتی شرکت کنند و از مزایای بیشمار آن، به خصوص از جنبه اقتصادی، بهره‌مند شوند با این حال طی دوران استرس‌زای پاندمی، اندک افرادی نیز که به سفرهای بین‌المللی خود ادامه می‌دادند مایل بودند به تنهایی یا با اعضا خانواده یا دوستان نزدیکشان به سفر بپردازند. البته سفرهای انفرادی نیز به گونه‌های مختلف در میان گردشگران اتفاق افتد؛ برخی از آنان مایل بودند به تنهایی یا با اعضا خانواده از طریق خودروهای شخصی سفر کنند و در مقصد خود به دیگران بپیوندند، حال آنکه بسیاری نیز سفر خود را تنها آغاز می‌کردند و بدون حضور دیگران نیز به پایان می‌رساندند.

تغییر تمایلات گردشگری در پی انتشار کرونا

کد خبر 496818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.