قاضی‌زاده هاشمی: وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات موجود، تصریح کرد: وقت جراحی‌های بزرگ رسیده است.

به گزارش ایمنا، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین برنامه تبلیغاتی خود در رسانه ملی با عنوان «با دوربین» که عصر امروز از شبکه اول سیما پخش شد به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در انتخابات پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم به عنوان یکی از سیاستمداران نسبتاً جوان در عرصه انتخابات آمده‌ام، اما چه شد که ما انقلاب کردیم؟

وی در پاسخ به سوال مطرح شده، افزود: امام خمینی (ره) در زمانی که جهان به شرق و غرب تقسیم شده بود با انگیزه‌های اعتقادی و با چارچوب احکام اسلام این دین را برای برانگیختن وجدان‌های بیدار و ایجاد روشی جدید در اداره زندگی مردم به میدان آورد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر به مقدمه قانون اساسی مراجعه کنیم به دو حاکمیت «الله» و «مردم» در کنار هم می‌رسیم، که این دو در اصل یکی است و انگار یکی جان و دیگری جسم است. حاکمیت اسلام به این معناست که سازوکارها و رفتار رنگ و بوی اسلامی بگیرد و روش و منش‌ها با رویکرد اسلامی باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در فصل اول انقلاب، نظام و بعضی از مؤلفه‌های قدرت تثبیت شد، گفت: فصل دوم انقلاب برخاسته از تجارب فصل قبل است. اما باید رویکردی نوین داشته باشیم. این به این معنا نیست که عده‌ای بیانید و عده‌ای دیگر بروند. به یک «دگردیسی» نیاز داریم همانطور که مقام معظم رهبری از این مرحله به عنوان پیچ تاریخی یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: پیچ تاریخی به این معناست که آرمان ثابت است اما در مسیر مانع به وجود آمده و اگر مثل قبل ادامه بدهیم به ته دره خواهیم افتاد. در این مسیر گاهی ماشین و گاهی رانندگان باید تغییر کنند تا بتوان مسیر جدید را کشف کرد. گرچه توفیقات بسیاری داشته‌ایم اما امروز وقت نقطه سر خط است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید اشتباهات قبل را پیدا و آنها را اصلاح کنیم، بیان کرد: جوانان در این مسیر پیشتازان حرکت جدید خواهند بود و شروع جدید خواهند داشت. برای آنکه گام‌های استوار در آینده برداریم باید گذشته را به درستی بشناسیم، در غیر این صورت محکوم به تکرار اشتباهات تاریخ هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه باید نکات قوت و ضعف را بشناسیم، اظهار داشت: باید وضع موجود را بررسی کنیم. اگر آرمان‌های سال ۵۷ را مرور کنیم به عدالت به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه ها می‌رسیم.

وی تاکید کرد: امروز متأسفانه شاهد حضور دو طبقه در جامعه هستیم، نخست: طبقه اشرافیت و مرفهین که ضد مردم هستند و طبقه دیگر، مستضعف هستند. شکست طبقه ضعیف جامعه است که منجر به رفاه و اشرافیت شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری بیانات امام خمینی (ره) درباره قشر ضعیف جامعه، تصریح کرد: جمعی از مردم به استضعاف و باخت در همه حوزه‌ها کشیده شده‌اند. طبقه بالای جامعه وقتی پایدار در پیروزی است که طبقه پایین را شکست دهد و این نابود کردن طبقه ضعیف است که علت قدرت و رشد طبقه بالا می‌شود از این رو امام (ره) هم فرموده‌اند: «هرجا کاخی می‌بینید و اگر کسی در رفاه زیادی زندگی می‌کند به این معناست که عده‌ای در فقر زندگی می‌کنند.»

ریشه بی عدالتی در ایجاد طبقه برنده قانونی ضد مردم است

قاضی‌زاده هاشمی ریشه بی عدالتی را ایجاد طبقه برنده قانونی ضد مردم برشمرد و تاکید کرد: قوانین، ساختارها و جایگاه‌هایی وجود دارد که در عمل، خودشان ایجاد طبقه ضد مردمی و اشرافی می‌کنند. اساس این طبقه بر مینای نظام سرمایه داری است.

وی افزود: نگاه نظام سرمایه داری همین است که فقر، برای عده‌ای ایجاد شود تا حرکت و رشد برای عده‌ای ادامه داشته باشد. باید عده‌ای در فقر به سر ببرند تا عده‌ای دیگر منافع و سرمایه‌های خود را ارتقا بدهند و متأسفانه دولت اعتدال در این زمینه کارنامه خوبی ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نقد عملکرد ۸ ساله دولت اعتدال، بیان کرد: در دولت اعتدال بر اساس گزارش‌های جهانی بدترین وضع شکاف طبقاتی به لحاظ عدالت اجتماعی و اقتصادی را شاهد هستیم و شرایط به مراتب بدتر از قبل شده است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به بررسی آرمان دوم انقلاب یعنی «آزادی» پرداخت و تاکید کرد: مردم برای آزادی انقلاب کرده‌اند اما متأسفانه با مفهوم آزادی در سال‌های اخیر خیلی بازی شده است. تفکر لیبرال، مفهوم آزادی را به ولنگاری ترجمه کرد. در مقابل آن عده‌ای به افراط در این زمینه دچار شدند و فکر می‌کنند تمام دفاع از دین، این است که آزادی‌های فردی محدود شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید عرف اجتماعی و فرهنگی خودش را تشخیص بدهد، تصریح کرد: هر دوی این تفکر غیر دقیق است و هرگونه توسل به زور در هر حوزه‌ای نادرست است. چه آنچه در گذشته در برداشتن خواسته‌های زنان نجیب ایرانی رخ داد و چه آنچه امروز به زور اتفاق بیفتد، هردو نادرست است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره «آزادی بیان» در جامعه، گفت: آزادی بیان از جمله شوخی‌هایی است که هم در دنیا قدرت‌ها و نظام سلطه از آن سواستفاده می‌کنند و هم متأسفانه در کشور ما با آن بازی شده است. گفته شد که «وای بر ما اگر دهان منتقدین را ببندیم» اما اگر کسی دو کلمه انتقاد می‌کرد انواع فحش‌ها نثار او می‌شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آوردن اسم آزادی بیان بدون عمل به آن، نابود کردن مفهوم این موضوع و مفهوم است، اظهار داشت: حتماً باید روند دولت‌ها در این حوزه تغییرات جدی پیدا کند.

وی همچنین به تشریح آرمان سوم انقلاب یعنی «رفاه» پرداخت و بیان کرد: بسیاری از دولت‌ها از تأمین معیشت مردم، ایجاد اشتغال و توسعه زیر ساخت‌ها صحبت کردند و انصافاً زحمت‌های بسیاری کشیده شده است. از آغاز انقلاب میزان زیادی جاده، سد، مدرسه و دانشگاه ساخته شده است و همچنین در شاخص‌های بخشی رشد زیادی داشته‌ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: متأسفانه به علت عدم اجرای عدالت، عدم حفظ یک روند پایدار در توسعه اقتصادی و مشکلات جدی در هماهنگی بین بخشی در حوزه اقتصاد، سفره مردم نه تنها در کمیت و کیفیت بهتر نشده بلکه مردم به سختی‌های جدی در معیشت گرفتار شده اند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مردم دچار سختی‌های دردآور و زجرآوری شده‌اند، افزود جوانان جهادی و انقلابی هر روز از گوشه‌های کشور مثل جازموریان، سیستان و بلوچستان گزارشاتی می‌فرستند که باید به خاطر آنها خجالت زده باشیم که ۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد و با اینکه شعار دفاع از محروم داشته‌ایم اما هنوز شاهد چنین نقاطی در کشور هستیم.

دوگانه معیشت-عزت ایجاد کردند

وی در بیان آرمان بعدی انقلاب یعنی «استقلال»، گفت: استقلال به معنای استقلال سیاسی یعنی به جای تبعیت از دولت‌های بیگانه بر اساس تفکرات دینی و فرهنگ ملی خود، کشور را مدیریت کنیم، اما گرفتار این شده‌ایم که تمام امور داخلی ما را به خواسته‌های بیگانگان پیوند زدند و امور کشور را شرطی کردند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های داخلی را به تصمیمات دیگران منوط کرده‌اند، تاکید کرد: با بداخلاقی در جامعه بین‌الملل و قهر و انزوا مخالف هستیم، اما با اینکه مصلوب‌الاختیار هم بشویم مخالفت داریم و نباید با تصمیم خودمان به دستورات بیگانگان عمل کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» را فراموش شده برشمرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه دوگانه معیشت-عزت ایجاد کردند و به بهانه معیشت، عزت فروشی کردند.

وی «استقلال اقتصادی» را به معنای ساخت درونی اقتصاد در جهت خلق قدرت دانست و اظهار داشت: ما خواستیم مردم را آقای جهان کنیم به طوری که تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی بر کشور اثر منفی نداشته باشد، اما متأسفانه نه تنها این موضوع محقق نشد بلکه وابستگی‌های ما را افزایش داد به طوری‌که دیگران تصمیم گرفتند و آثار این تصمیمات در بازار و اقتصاد دیده می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: با تغییر رئیس‌جمهور کشور دیگری، اقتصاد کشور ما به هم می‌ریزد. کجای این وضعیت با استقلال اقتصادی مطابقت دارد؟ ما مخالف اقتصاد درونگرا هستیم و حتماً باید اقتصادی برونگرا داشته باشیم، اما اقتصادی که قابلیت تاب‌آوری داشته باشد که بتواند برای خودش تصمیم بگیرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما باید تعیین‌کننده شرایط اقتصادی بین‌الملل باشیم تاکید کرد: خدا این ظرفیت و قدرت را به کشور ما داده است، چرا که یک درصد جمعیت جهان را داریم درحالی‌که ۱۰ درصد منابع طبیعی در اختیار ما است.

وی «حاکمیت مردم» را آرمانی دیگر از انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که اراده مردم در همه شئون حاکم باشد. الان وضع این است که هرگاه دولت‌ها دچار گرفتاری‌ها می‌شوند به سراغ مردم می‌روند تا کمک بگیرند، اما خودشان بر سر سفره مردم در بالادست در جایی‌که پلو و مرغ هست نشسته‌اند و مردم را پایین سفره با نان خشک و اندکی آب نشانده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: متأسفانه در این ۴۰ سال مسائل مردم توسط دولت‌ها حل نشده و باقی مانده است و علیرغم زحمات زیادی که کشیده شده، مشکلاتی مثل تورم، قدرت خرید، مسکن، ازدواج و شغل پایدار پا برجا مانده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تا امروز برخورد عمیق و ساختاری که پایدار باشد نبوده که دولتی بگوید یک مشکل را حل کردم و تمام شد.

امروز وقت جراحی‌های بزرگ فرا رسیده است

وی با بیان اینکه من یک جراح هستم و به این نتیجه رسیده‌ام که دیگر با مسکّن نمی‌شود بیماران را درمان کرد، تاکید کرد: این تومورهای سرطانی چنگ انداخته و باید شکافته شوند واز بین بروند. من جراح سر و گردن هستم، سرطان در گردن کنار شاهرگ است و باید با دقت و احتیاط درآورده شود. امروز هم وقت جراحی‌های بزرگ فرا رسیده است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش که چرا مشکلات باقی مانده‌اند؟، افزود: کارگزاران و اداره‌کنندگان قبلی گرچه تلاش کردند ولی بعضاً با خطاهای بزرگی به لحاظ شخصی و تصمیمات رو به رو بوده‌اند. مهم‌تر از افراد، مسئله ما در مدل حکمرانی مطرح است. روش اداره کشور ما غلط بوده است.

قاضی زاده هاشمی با طرح این پرسش که «چرا دولت‌های ما تقریباً همگی دوره خود را با عدم موفقیت به پایان رسانده‌اند؟»، گفت: گرچه برخی دولت‌ها با محبوبیت بالا پا به میدان گذاشته‌اند و کارهایی کرده‌اند اما نتوانستند آن را حفظ کنند. علت، این بوده که زیرساخت مناسب را ایجاد نکرده بودند.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که مسائل کشور را به صورت پایدار حل کنیم. البته مسائل اضطراری بسیاری مثل نرخ تورم بالا، بیکاری و بحران مسکن نیاز به برنامه‌های ضربتی دارند، اما در کنار این برنامه‌های ضربتی باید اقدامات اصلاحی میان مدت و دراز مدت طراحی شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مسائل به لحاظ نرم افزاری باید اصلاح شود، تصریح کرد: فرآیند اصلاح اقدامات اجرایی باید در دولت‌ها فراهم شود. دولت‌های ما دولت‌های سکولار هستند و با اینکه امام (ره)، مکتب سیاسی ولایت فقیه و مردم سالاری دینی را آوردند، اما نظام اداری ما از جمله نهادهای اداری، بانک، کنکور و تأمین اجتماعی عمدتاً نظام باقی مانده از نظام کهنه و صد ساله قبلی است.

قاضی زاده هاشمی صاحبان این تکنولوژی قدیمی اداری را غرب معرفی کرد و گفت: حتی غربی‌ها هم از این نظام عبور کرده‌اند ولی ما همچنان تلاش می‌کنیم آن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه نظام سکولار این بلا را سر ما آورد و انقلاب نتوانسته معماری سازمانی متناسب با خود را ایجاد کند، اظهار داشت: البته امام (ره) چند نهاد انقلابی ایجاد کردند اما همان نهادها هم به غیر از دو یا سه مورد کارکرد خود را از دست داده‌، ادغام شدند و کم کم به شکل سایر نهادها درآمدند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت مطلوب، دولتی اسلامی است که با حاکم کردن روابط اسلامی در نظام اداری کشور این مشکلات را حل کند، لذا در این زمینه نیاز به اصلاح ساختاری داریم.

تکمیل می‌شود....

کد خبر 496787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.