اتحادیه اروپا کمک به بازسازی غزه را مشروط کرد

اتحادیه اروپا که در جریان حملات اخیر رژیم اشغال‌گر قدس و کشتار مردم مظلوم فلسطین از محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه دریغ کرد، اینک هرگونه کمک مالی به بازسازی این منطقه را به برقراری صلح بین دو طرف گره زده است.

به گزارش ایمنا، پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) در نشست با خبرنگاران از بروکسل گفت: فقدان پیشرفت در زمینه دست‌یابی به راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل که مورد حمایت جامعه بین‌المللی است باعث شعله‌ور شدن چرخه تکراری بحران و خشونت در منطقه خواهد شد.

وی افزود: ما دیگر نمی‌توانیم شرایطی را تجربه کنیم که آن‌چه را که در دوره درگیری‌ها تخریب شد بازسازی کنیم و دوباره با اوج گرفتن درگیری‌ها، تخریب ساختمان‌ها تکرار شود. این دیپلمات اروپایی با بیان اینکه آتش بس اعلام شده بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین پایدار نیست عنوان کرد که امنیت و ثبات دو طرف تنها از طریق راه حل سیاسی محقق می‌شود.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اولویت اصلی این است که آتش بس در غزه حفظ و برای ارسال محموله‌های بشردوستانه دسترسی ایجاد شود. به همین خاطر باید برای شرایطی که چرخه خشونت‌ها را تکرار می‌کند چاره‌اندیشی کرد.

استانو اظهار کرد: تلاش‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا روی این مساله متمرکز است که «بتوانیم غزه را بر اساس یک شرایط پایدار بازسازی کنیم و به ریشه بروز خشونت‌ها بپردازیم نه اینکه پیامد درگیری‌های اخیر را حل و فصل کنیم.

این درحالیست که نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که تاکنون بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷ سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شده‌اند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت ماه در یک نشست سه ساعته به طور اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

اتحادیه اروپا از ابتدای آغاز درگیری‌ها موضع روشنی اتخاذ نکرد و از محکومیت جنایات صهیونیست‌ها خودداری کرد. اروپایی‌ها با نادیده گرفتن کشتار مردم مظلوم فلسطین از آنچه حق صهیونیست‌ها برای دفاع از خود خوانده حمایت و چشم خود را روی جنایات آن‌ها در غزه بستند.

دیروز وزیر امور خارجه اردن که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به لیسبون (پرتغال) سفر کرده بود خواستار اتخاذ موضع روشن‌تر بروکسل درقبال بحران غزه شد. «ایمان صفدی» تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در راستای حل مناقشه خاورمیانه فعال‌تر عمل کرده و موضع روشن‌تری را اتخاذ کند.

همچنین سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو دیروز در نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد بررسی نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد که حامیان صهیونیسم نیز به دلیل مانع‌تراشی در اجرای عدالت مقصر و باید پاسخگو باشند.

اسماعیل بقایی هامانه خاطر نشان کرد: مادامی که اشغال‌گری در فلسطین به واسطه سازش یا سکوت جریان داشته باشد و جنایات جنگی بی‌رحمانه و علیه بشریت همراه با مصونیت برای جنایت‌کاران همراه باشد، خشونت‌ها در این منطقه به پایان نخواهد رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 496752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.