آمریکا نظامیانش را از افغانستان خارج می‌کند

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان زودتر از زمان تعیین شده انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، پیش از این، قرار بود براساس فرمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان تا یازدهم سپتامبر تکمیل شود، اما لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به کنگره این کشور گفت ممکن است این روند پیشتر از ماه سپتامبر پایان یابد.

به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا تا کنون پنج تأسیسات نظامی آمریکا در افغانستان به وزارت دفاع این کشور تحویل داده شده است.

بودجه پیشنهادی ۷۱۵ میلیارد دلاری وزارت دفاع شامل پول برای کمک به ارتش در توسعه توانایی‌هایش برای جلوگیری از حملات گروه‌های تروریستی در افغانستان علیه ایالات متحده است.

فرماندهان ارتش آمریکا گفته‌اند که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تهدیدات القاعده و گروه داعش را از خارج نظارت و با آن مقابله خواهند کرد.

به گزارش بی. بی. سی این نگرانی ابراز شده که ممکن شبه‌نظامیان افراطی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تلاش کنند که دوباره بسیج شوند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده تا کنون هیچ توافق‌نامه‌ای برای ایجاد پایگاه یا پرواز روی فضای افغانستان با هیچیک از کشورهای همسایه افغانستان امضا نکرده است.

این در حالی است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تصمیم انتقال ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه آسیا - اقیانوسیه را به خاورمیانه منظور کرده است. ناو هواپیمابر رونالد ریگان که در آب‌های ژاپن قرار داشت، اکنون برای حمایت از روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، به خاورمیانه منتقل می‌شود.

چند روز پیش فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که آنها تخمین می‌زنند که عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان در حال حاضر در حدود ۱۶ تا ۲۵ درصد انجام شده است. این فرماندهی می‌گوید که در حال حاضر تقریباً ۱۶۰ بار مواد و تجهیزات توسط هواپیماهای C17 از افغانستان خارج شده است.

علاوه بر این، بیش از ده هزار قطعه تجهیزات نظامی به آژانس لجستیک نظامی آمریکا تحویل داده شده است. همچنین تأسیسات تحت کنترل ایالات متحده آمریکا در افغانستان که باید به وزارت دفاع افغانستان پس داده شود، تا کنون پنج تأسیسات نظامی آمریکا به وزارت دفاع افغانستان سپرده شده است.

جان اف کربی، سخنگوی پنتاگون گفته که ایالات متحده در عرصه‌های دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی و امنیتی رابطه دوجانبه جدیدی با دولت افغانستان ایجاد خواهد کرد. وی گفته است که رابطه ایالات متحده با نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان به روش دیگر ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

کد خبر 496742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.