هیئت رئیسه در تصرف یاران قالیباف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

یکشنبه ۲ خرداد

جلسه علنی یکشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه نحوه واگذاری اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه یکشنبه ضمن تبریک پیروزی جریان مقاومت در سرزمین اشغالی و غزه افزود: در حقیقت این مقاومت نشان داد که اگر امت اسلامی در سایه وحدت، یگانگی، همبستگی و مبتنی بر سنت‌های الهی گام بردارند و بر مردم تکیه داشته باشند در مقابل یک رژیم اشغالگر نسل کش و جنایتکار با وجود تمام تجهیزات و امکانات و همچنین حمایت غرب در رأس آن آمریکا با وجود حضور در یک منطقه محاصره شده چنین پیروزی عظیمی را به دست می‌آورند و این جنایتکاران را بر سر جای خود می‌نشانند.

دلخوش: با سختگیری زیاد در بررسی صلاحیت چگونه مردم را به پای صندوق رأی بیاوریم؟

سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس خطاب به رئیس مجلس با اشاره به اینکه «ما نمایندگان مجلس قانونگذار هستیم، در ابتدای امر به اجرای صحیح قوانین موظف هستیم» ابراز عقیده کرد: قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نواقصی دارد که متأسفانه به جای برخورد قانونی با آن مباحث سلیقه‌ای در آن باعث حق و ناحق شدن شده است.

وی افزود: خواهش می‌کنم هیئت نظارت مرکزی به این امر دقت کند ما صرفاً قصد داریم قانون اجرا شود در حالی که این قانون تکه پاره شده است، موضوع بررسی صلاحیت‌ها در قانون به صورت شفاف مطرح شده است، در روستاها مسائل، مشکلات محلی و برخی مستندسازی‌ها باعث شده حق الناس را زیر پا بگذارید، گاهی رد صلاحیت‌ها مستند نیست، در بند {ج} ماده ۶۳ مباحث کلی گفته شده است ولی در هیئت مرکزی تفسیر به رأی شده است ما به مردم چه بگوییم؟

دلخوش ادامه داد: حق مردم نباید ضایع شود و در شهرستان‌ها همه به جان نمایندگان بیفتند، اگر در خصوص رد صلاحیت‌ها در روستاها مستندی داده نشده و رد صلاحیت‌ها شفاهی گفته شده است توجه کنید در پیشگاه خداوند مسئول هستید است و اگر رد صلاحیتی مستند نباشد کاندیدای مورد رد شده حق شکایت دارد، توجه کنید اگر سختگیری‌ها زیاد باشد چگونه می‌خواهید مردم را به پای صندوق بیاورید؟

وی با تاکید بر اینکه «نباید اینگونه باشد که افراد را به وسط میدان بیاوریم و به او در پایان بگوییم به دلیل مشکلات مالی و اخلاقی رد صلاحیت شدند» ابراز عقیده کرد: وزارت اطلاعات و وزارت کشور پس از انتخابات شوراها کلاس آموزشی برگزار کنید و ماهانه شرایط را کنترل کنید، امروز تعدادی را بسته بندی می‌کنید و کنار می‌گذارید و فردا گروهی دیگری را می‌آورید و رها می‌کنید که این به ضرر نظام است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: رئیس مجلس شما در خصوص قیر مسئولیت دارید، آقایان هنوز وضعیت قیر را مشخص نکردند، راه‌های فرعی، اصلی و روستایی کشور با این شرایط در چند سال دیگر دچار مشکل شدید می‌شود، چرا هیئت رئیسه توجه نمی‌کند؟

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی که ریاست مجلس را برعهده داشت خطاب به دلخوش گفت: در خصوص موضوع قیر هم کمیسیون بودجه و هم کمیسیون عمران موضوع را پیگری کنند، چند ماه از ابتدای سال گذشت و این موضوع بلاتکلیف است، نماینده دولت هم با رئیس سازمان برنامه این امر را جلو ببرند.

نیک بین: اگر جلوی ماینرها را بگیریم قطعاً می‌توان برق را مدیریت کرد

جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی یکشنبه مجلس با اشاره به موضوع قطعی برق در شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود و کل کشور گفت: اگر جلوی ماینرها، مراکز پرمصرف و کولرگازی‌های مسئولین را بگیریم قطعاً می‌توان برق را مدیریت کرد، وزیر نیرو نسبت به تأمین برق چاه موتورهای کشاورزی اقدام کند.

‎وی افزود: ان‌شاءالله در انتخابات ۱۴۰۰ انتخاب باید به درستی انجام شود، بحران نرخ ارز، موضوع بورس و مشکلات از این جنس به دلیل اقتدار دادن به سیاست‌های غلط {آی ام اف} است، طرح اخیری که دراین‌باره در مجلس بررسی می‌شود ایرادات اساسی دارد و ادامه دادن همان سیاست‌های غلط است، تا زمانی که به حلقه مفقوده به نام حکمرانی اقتصادی با دیده اغماض نگاه شود وضع همین است، مگر دیده‌بان انقلاب بارها نفرمودند حکمرانی جز مسائل اساسی کشور است، تا چه زمانی قصد دارید ضریب جینی را با نگاه سیاسی بنگرید؟ پیشرفت کشور از دریچه نگاه قائم بر عقلانیت اقتصادی و حکمرانی اسلامی می‌گذرد نه سیاست‌های غلط {آی ام اف}.

‎این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: بانک‌ها موضوع بانک ازدواج مردم روستایی را جدی بگیرند، پیدا کردن یک ضامن هم برای مردم روستایی سخت است، بانک‌ها در این خصوص مردم را دچار مشکل می‌کنند که در این صورت باید علیه آنها اعلام جرم شود.

نیک‌بین خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مقرری ماه اول با چه قانونی از حقوق معلمان کاسته می‌شود؟ کاری نکنیم که این عزیزان همیشه معترض باشند، اگر قرار است دانشجویان موتور پیشران انتخابات باشند تاریخ امتحانات دانشگاه‌ها تغییر کند.

ویس کرمی: به چه حقی در بودجه دست بردید

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: بعد از تصویب بودجه ۱۴۰۰، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس به دلیل ایجاد ابهامی، رأی به حذف تبصره‌ای داد منتها با پیشنهاد آقای حسینی قرار شد جداول حفظ شده و اجرای پروژه‌ها بر اساس تبصره بودجه ۱۳۹۹ باشد.

وی ادامه داد: با وجود این تصمیم، آنچه به دولت ابلاغ شده مغایر با چیزی است که مجلس تصویب کرده، این خلاف آئین نامه و تخلفی است که هیئت رئیسه انجام داده است. نتیجه این شده که به دلیل تخلف هیئت رئیسه و دست بردن سرخود در مصوبه مجلس آن هم در زمان تعطیلی، پروژه‌های ما با وجود آمادگی سرمایه گذار نمی‌تواند واگذار شود.

نماینده مردم خرم آباد اضافه کرد: چطور می‌خواهید جواب آن هزار اشتغالی را بدهید که قرار بود به واسطه واگذاری در شیلات لرستان ایجاد شود؟ به چه حقی در بودجه دست بردید و به جای مجلس تصمیم‌گیری کردید؛ جواب افکار عمومی را بدهید.

در پاسخ به این تذکر، علی نیکزاد رئیس جلسه گفت: فکر می‌کنم منظور آقای ویس کرمی هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق است که آنها هم چندین و چندین بار درباره جداول توضیح دادند.

موحد: وزارت نیرو به داد مردم در فصل گرما برسد

سید محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در تذکر شفاهی جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: از همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهم گفتار و رفتارهایی داشته باشند که مشارکت حداکثری را خلق نمایند.

وی خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد: با توجه به شروع فصل گرما و همچنین یا توجه به گرمسیری بودن حوزه انتخابیه متذکر می‌شوم که قطعی آب و برق و نوسانات آن مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است، لازم است وزارت نیرو به داد مردم در فصل گرما برسد.

چهارشنبه ۵ خرداد

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی (اجلاسیه دوم)، بررسی کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

هیئت رئیسه اجلاسیه دوم مشخص شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه چهارشنبه نواب رئیس را انتخاب کردند که بر این اساس، علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل در مجلس با ۲۰۶ رأی به عنوان نایب رئیس اول و عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با ۲۰۵ رأی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. همچنین ۶ دبیر هیئت رئیسه که شامل روح‌الله متفکر آزاد با ۲۰۶ رأی، محسن دهنوی با ۱۸۴ رأی، علی کریمی فیروزجایی با ۱۸۲ رأی، محمد رشیدی با ۱۸۱ رأی، مجتبی یوسفی با ۱۶۸ رأی و حسینعلی حاجی دلیگانی با ۱۶۸ رأی می‌شوند هم مشخص شدند. در ادامه محسن پیرهادی با ١٨٩ رأی، سید نظام‌الدین موسوی با ١۵۶ رأی و علیرضا سلیمی با ١۴١ رأی هم از سوی نمایندگان به عنوان سه ناظر هیئت رئیسه انتخاب شدند.

طاهری: امروز اعتماد به نفس به ملت فلسطین بازگشته است

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی چهارشنبه مجلس با اشاره فضای انتخاباتی کشور بیان کرد: موضوع شور انتخاباتی و میزان مشارکت انتخاباتی به کارآمدی یا ناکارآمدی دولت وابسته است، سیاستمداران و مسئولان باید توجه کنند که باید در محدوده نظام اسلامی حرکت کنند، نمی‌شود هم مسئول دولت باشی و هم اپوزسیون نظام، نمی‌شود یک پا در انگلیس و یک پا در ایران باشد، نمی‌شود میلیاردها دلار در اختیار دولت قرار داد و کالاهای اساسی را با نرخ آزاد هم در بازار پیدا نکرد. کارآمدی و یا ناکارآمدی دولت است که میزان مشارکت را تعیین می‌کند.

وی افزود: مانع شدن از ایجاد فساد، رشوه، اختلاس بر اساس قانون اساسی برعهده دولت است، امروز برای مبارزه با فساد باید به فکر پیشگیری از آن بود و باید دولتی انتخاب نمود که مانع ایجاد فساد و رانت خواری در منشأ آن باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: با بشارت مهم در تحولات فلسطین و پیروزی مردم غیور غزه، تبدیل مقاومت به یک فرایند جدید و تجهیز مجاهدان فلسطینی به موشک و پهپادها علی رغم محاصره شدید و همچنین با تداوم مقاومت شاهد فروپاشی رژیم صهیونیستی پیش از ۲۵ سال خواهیم بود، تحول بزرگ درگیری‌های اخیر فلسطین قیام اعراب مناطق اشغال شده در سال ۱۹۴۸ است که تا کنون همراهان رژیم صهیونیستی شناخته می‌شدند ولی اکنون رژیم صهیونیستی را در داخل محاصره کرده‌اند، امروز اعتماد به نفس به ملت فلسطین بازگشته است و این اعتماد با توکل بر خداوند متعال موجب پیروزی آنها خواهد شد.

وی در پایان اظهارات خود از بررسی و تصویب دو طرح حمایت از «توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی» و «مالیات بر عایدی سرمایه» در مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

قطعی آب و برق باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است

رضا حاجی پور در تذکری شفاهی به وزیر نیرو در صحن علنی چهارشنبه گفت: هنوز به فصل پیک گرما نرسیدیم اما متأسفانه این روزها قطعی آب و برق در اقصی نقاط ایران اسلامی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی همچنین با قدردانی از وزیر راه و شهرسازی برای آماده کردن جاده بالادست سد هراز گفت: علی رغم آماده شدن این جاده، همچنان مردم در خروجی و ورودی شهرتشان آمل در ترافیک معطل می‌شوند لذا از وزیر نیرو درخواست می‌کنم هر چه زودتر این جاده بازگشایی شود تا بار ترافیکی کاهش یابد.

نماینده آمل در مجلس در تذکر دیگری به وزرای راه و و ارتباطات افزود: در حالی که باید فیبر نوری از مرکز شهرستان آمل به بخش لاریجان انتقال یابد هنوز اقدامی صورت نگرفته که دلیلش ندادن مجوز از سوی وزارت راه و شهرسازی است.

تهیه طرحی با هدف الزام دولت مستقر برای ارائه کارنامه کاری‌اش به دولت بعدی

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی اظهار کرد: چند ماه آینده دولت مستقر مدیریت اجرایی را به دولت بعدی واگذار می‌کند.

وی افزود: متأسفانه دولت‌ها با روی کار آمدن شعارهایی همچون این سر می‌دهند که یک ویرانه را تحویل گرفته و وضعیت کشور بغرنج و نابسامان و خراب است و بعد از دو دوره مدیریت اجرایی، با آمار سازی شرایط کشور را گل و بلبل و مناسب نشان می‌دهند. علت این است که آمارها دست دولت‌ها بوده و آنها اجازه نمی‌دهند واقعیت کشور نشان داده شود.

نماینده مشهد در مجلس ادامه داد: دراین‌باره طرحی تهیه شده تا به این موضوع ورود کرده و دولت‌ها در پایان کار واقعیت‌هایی مثل وضعیت نقدینگی، مسکن، اشتغال، بدهکاری دولت، ذخایر ارزی، ذخایر کالاهای اساسی، تورم، نرخ سرمایه‌گذاری، انباشت سرمایه، ضریب جینی، نرخ جمعیت و رشد اقتصادی را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود دولت آقای روحانی چه وضعیتی را به کشور تحمیل کرده است. باید تشکیلاتی فراقوه‌ای متشکل از قوای مقننه، مجریه و قضائیه ایجاد شود تا وضعیت روشن شود که دولت چه بر سر مردم آورده و چه آسیب‌هایی به آنها زده است؟.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: رهبر معظم انقلاب هم فرمودند دولت‌ها باید با ارائه صورت وضعیت، کار خود را به دولت بعدی تحویل دهند. اجرایی شدن این کار منوط به تدوین طرحی در مجلس است.

کد خبر 496711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.