۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
مقصر قطعی برق کیست؟

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهم ترین آن میتوان به قطعی برق در کشور اشاره کرد که دلایل متفاوتی نیز برای آن مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اولین روز هفته‌ای که گذشت، شاهد قطعی‌های پراکنده برق در سراسر کشور بودیم، این مساله احتمال انتشار جداول خاموشی را قوی‌تر کرد. امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمز ارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبرو است همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمز ارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدید کرده است البته صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارزها خبر داده و بر آن تاکید دارد اما قیمت سرسام آور ارزهای مجازی نمی‌تواند مانعی برای این مساله باشد.

مجموع این مسائل موجب شده تا کل کشور درگیر خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی شود هر چند که به تازگی مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد که صنعت برق برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی ندارد اما اکنون به اعتقاد کارشناسان، قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور گویای الزام انتشار این جداول است. با توجه به اینکه قطع برق مشترکان بدون اطلاع قبلی عواقب زیادی دارد بهتر است صنعت برق انتشار جداول خاموشی را به عقب نیندازد و هرچه سریع‌تر جداول خاموشی منتشر شود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اکنون جلساتی در صنعت برق پیرامون همین مساله در حال برگزاری است و احتمالاً تا ساعاتی دیگر جداول خاموشی منتشر خواهد شد.

مراکز مجاز استخراج رمزارز خاموش می‌شوند

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در روز یکم خرداد ماه اعلام کرد: هم اکنون مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند به ۳۰۰ مگاوات می‌رسد که برق این میزان به منظور حفظ تعادل و پایداری شبکه برق، قطع می‌شود.

وی افزود: بر اساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای انجام شده در مانورهای برگزار شده، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می‌شود، که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصالات نادرست و افزایش نقطه‌ای مصرف برق باعث آسیب دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال دارد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصارف غیرقانونی باعث ایجاد نوسان در شبکه برق می‌شوند، از مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوطه برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می‌کنند خواست که سریع‌تر نسبت خاموش کردن اقدام کنند.

نحوه اطلاع از خاموشی‌های کشور

مصطفی رجبی مشهدی درباره علت خاموشی‌های پراکنده در کشور اظهار کرد: برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریت مصرف، میزان مصرف خود را کاهش دهند. در صورتی که میزان مصرف از تولید تعیین شده کمتر باشد محدودیتی ایجاد نخواهد شد اما استان‌هایی که موفق به انجام این کار نشوند متحمل خاموشی در برخی مناطق می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی‌ها از طریق سامانه "برق من" با آدرس https://ios.saapa.ir/auth/register اطلاع رسانی می‌شود، تصریح کرد: ممکن است امروز اطلاعات کافی از سوی شرکت توزیع تهران بزرگ و یا سایر استان‌ها در این رابطه در سامانه درج نشده باشد اما فردا حتماً اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، برخی شرکت‌ها ممکن است از طریق صفحات خودشان جداول خاموشی را بارگذاری کنند و اعمال محدودیت‌ها از این طریق اطلاع رسانی شود این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و مشترکان برای اطلاع از خاموشی‌ها می‌توانند به سامانه "برق من" و یا سایت شرکت توزیع برق استان خود مراجعه کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه این سامانه برای کل کشور طراحی شده است و در واقع جداول خاموشی امسال از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: تقاضای ما از مشترکان این است که با مدیریت مصرف ما را در گذر از این شرایط همراهی کنند.

دلیل قطعی برق در کشور چیست؟

مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است. از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم و در عین حال برق مراکز مجاز با هماهنگی صورت گرفته در ساعات اوج مصرف قطع می‌شود.

وی تاکید کرد: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است. حتی تجهیزات صنعت برق نیز به دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند، مشترکان نیز می‌توانند آسیب به وسایل برقی خود را از طریق برنامه موبایلی برق من، به اطلاع شرکت‌های برق برسانند و مستندات خود را بارگذاری کنند.

نحوه پرداخت خسارات لوازم‌خانگی به علت قطعی برق اعلام شد

مصطفی رجبی‌مشهدی در یک برنامه تلویزیونی درباره نحوه پرداخت خسارت لوازم‌خانگی به علت قطعی برق اظهار کرد: برخی شرکت‌ها دیروز از طریق سایت اطلاع‌رسانی کردند که چه ساعتی محدودیت و خاموشی وجود دارد و برخی نیز از طریق سامانه اطلاع‌رسانی را انجام دادند.

وی افزود: برای مشترکان تهرانی نیز از دیشب علاوه بر این اقدامات، پیامک ارسال می‌شود که بتوانند برنامه‌ریزی کارهای خود را داشته باشند و مشکلات به حداقل ممکن برسد.

سخنگوی صنعت برق درباره سوختن وسایل برقی تصریح کرد: متأسفانه تجهیزات صنعت برق کشور به دلیل استفاده از ماینرهای غیرمجاز در معرض خطر هستند به طوری که سرقت کابل، سوختن فیوز و غیره نیز اتفاق افتاده است که این امر هم در خاموشی بی اثر نبوده است.

رجبی‌مشهدی خاطرنشان کرد: در صورتی که مشترکان بخش خانگی وسایل‌ها به‌دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند، در وهله نخست باید در اپلیکیشن برق من ثبت‌نام کنند. پس از کارشناسی خسارت پرداخت خواهد شد.

در یک ماه آینده، شرایط بحرانی داریم

محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر هم با حضور در این برنامه، ضمن عذرخواهی از مردم بابت قطعی‌های مکرر برق گفت: برای روشن نگه داشتن چراغ خانه‌ها و چرخ زندگی مردم تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه خاموشی‌ها به ناچار اتفاق افتاده است، افزود: امسال از نظر گرمای شدید و زودرس، یک سال بی سابقه‌ای بود و شاید در ۵۰ سال اخیر ایران سابقه نداشت؛ حتی دمای هوا در ماه فروردین, ۵ درجه گرم‌تر از متوسط سال‌های گذشته بود.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: کم بارشی و خشکسالی هم به آن اضافه و مجموع این عوامل موجب شد که چاه‌های کشاورزی، زودتر وارد مدار و دستگاه‌های سرمایشی مردم زودتر روشن شوند.

متولی زاده اضافه کرد: پدیده‌ای به نام "رمزارز" هم به وجود آمد که حجم قابل ملاحظه‌ای از مصرف را دارد. همه این عوامل موجب شد که رشد مصرف ۲۰ درصدی بی سابقه را در صنعت برق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه میانگین برق مصرفی کشور در ۱۰ سال گذشته، یک و هشت دهم درصد بود، تصریح کرد: اما به یک باره رشد ۱۰ برابری را تجربه کردیم.

مدیرعامل شرکت توانیر افزود: هر سال به طور معمول، حدود یک میلیون مشترک جدید و تعدادی صنایع جدید داریم که معمولاً سالی ۲ هزار مگاوات مصرف اضافه داشتند.

متولی زاده با بیان اینکه صنعت برق، صنعت عرضه و تقاضا و همزمان از تولید به مصرف است، اظهار کرد: مصرف، رشد بسیار زیادی داشت، اما عرضه و تولید ما کاهش و مشکل داشت.

وی اضافه کرد: مهمترین علت این کاهش، کاهش ذخیره آب نیروگاه برقآبی بود که بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین تعمیرات نیروگاه‌ها بود که معمولاً بر اساس برنامه ریزی‌ها تا نیمه خرداد به مدار وارد می‌شوند و تعدادی از این نیروگاه‌ها هنوز آماده نشدند و به مدار نیامدند بنابراین این عوامل موجب ایجاد فاصله میان عرضه و تقاضا شد.

وزیر نیرو از مردم عذرخواهی کرد

رضا اردکانیان اظهار کرد: علی‌رغم گزارشاتی که در روزهای اخیر توسط همکاران من ارائه شده و به تناسب برای مضیقه‌هایی که برای هموطنان عزیز در بخش خانگی و تجاری فراهم شده عذرخواهی کردند وظیفه دارم به عنوان وزیر نیرو از بابت تمام این مضیقه‌ها و فشارها صمیمانه عذرخواهی کنم و نیاز به این است که اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار تمام مردم قرار دهیم.

وی با بیان این‌که در بخش برق ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است که از این مقدار حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نصب شده بقیه نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدید پذیر و تولید پراکنده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: عمر و نیروگاه‌های غیرآبی به نوعی بستگی و تابعی از دما و ارتفاع است. نیروگاهی که در بندرعباس در سطح دریا قرار دارد با نیروگاهی که در مراتع مرتفع واقع شده خروجی‌های متفاوتی دارد.

مجموع تولید عملی کشور در تابستان ۶۰ هزار مگاوات

به گفته اردکانیان به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع یک درصد و به ازای هر یک درجه دمای بالای ۱۵ درجه ۰.۷ درصد از توان خروجی نیروگاه‌ها کاسته می‌شود با این محاسبه ما در تابستان در نیروگاه‌ها به جز آبی‌ها حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی داریم. لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان حدود ۶۰ هزار مگاوات است.

وی با بیان این‌که ما امسال برای تابستان با توجه به واحدهایی که جدیداً وارد مدار کردیم و آمادگی واحدهای قدیمی روی این عدد ۶۰ هزار مگاوات می‌توانستیم در شرایط آبی نرمال حساب کنیم اما کاهش بارش‌ها که به میزان حدود ۵۵ درصد سال گذشته کاهش داشت موجب شد که در نیروگاه‌های آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که در تابستان امسال ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی داشته باشیم اما سال گذشته با افزایش یک میلیون مشترک جدید مواجه شدیم و حدود ۲۰۰۰ مگاوات باید تولید نیروگاه‌ها بیشتر می‌شد که بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ جمعاً ۲۵۰۰ مگاوات واحد جدید وارد مدار کردیم.

گرمای زودرس یکی از دلایل وقوع خاموشی

وزیر نیرو اضافه کرد: سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا با این برنامه ریزی‌ها با کمبود مواجه شدیم که باید در پاسخ به این سوال گفت یک بخش موضوع گرمای زودرس بوده است. ما در فروردین‌ماه امسال به طور متوسط افزایش دمای پنج درجه داشتیم و در اردیبهشت‌ماه افزایش دمای سه درجه را تجربه کردیم که این مساله روی خروجی توان نیروگاه‌ها و شروع به کار دستگاه‌های سرمایشی اثر می‌گذارد.

کد خبر 496677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    مقصر اصلی بساز و بفروش ها هستند هر بساز و بفروش سالی 30 تا 50 واحد مسکونی میسازد هر واحد مسکونی جدید احداث 2/5 کیلو ساعت برق مصرف می کند . هر بساز و بفروش مزرعه واحد مسکونی دارد که هر مزرعه 30 واحدی مسکونی بساز و بفروش ها 90 کیلو وات بر ساعت برق مصرف می کند. هر کولر گازی جدید که توسط بساز و بفروش اضافه میشود به اندازه یک ماینر برق مصرف میکند . تراکم فروشی شهرداری ها علت کمبود برق است.