مرمت تیمچه و سرای بخشی کاشان پایان یافت

معاون مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر کاشان از پایان مرمت تزئینات نقاشی "تیمچه بخشی" بازار توسط استادان مرمتگر این اداره خبرداد.

به گزارش ایمنا، مهران سرمدیان گفت: نقاشی‌های سقف هشتی "تیمچه بخشی" نیاز به مرمت و بازسازی شامل پاکسازی گرد و غبار از روی اثر، تثبیت و موزون سازی رنگ‌ها و استحکام بخشی داشت. مرمت این بنا طی سال‌های گذشته با توجه به ارزشهای اثر در دستور کار کارشناسان مرمت این اداره قرار گرفت و بخش‌هایی از آن به انجام رسیده بود.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل وجود مشکلات و موانع پیش رو از قبیل تجهیز داربست، عبور و مرور مردم، مشکلات تهیه مواد و مصالح مورد نیاز، روند مرمتی تا حدی کند بود که طی چند ماه گذشته با تأمین اعتبارات لازم و رفع مشکلات و موانع موجود پروژه مرمت تزئینات نقاشی این بنا به اتمام رسید.

معاون مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر کاشان گفت: به طور کلی تزئینات نقاشی این بخش از بنا شامل خط کشی، انواع متنوعی از حاشیه سازی، ترنج‌های قرینه منقوش به مناظر لاجوردی، تخته پنج های نقاشی شده و انواع متنوعی از پا باریک‌های مزین به نقوش ختایی به همراه ۴ فرشته در ابعاد بزرگ در بدنه‌های جانبی ورودی و روبروی آن به صورت قرینه، می‌شود که عمدتاً با رنگهای لاجوردی، اخرا و سبز اجرا گردید. این مرمت توسط استادان مجربی چون مرتضی شبانی و آقای حسین پرنیان انجام شده است.

عباس متولی معاون حوزه میراث فرهنگی کاشان نیز ضمن بیان توضیحاتی در مورد هندسه و نظم دقیق بنا، تزئینات نقاشی‌های این بنا را از نظر تکنیک و اجرا نسبت به دیگر آثار تزئینی وابسته به معماری دوره قاجار در کاشان نفیس و منحصر به فرد برشمرد و شیوه بوم سازی کار را از جمله ویژگی‌های کم نظیر آن به نسبت دیگر آثار تزئینی نقاشی دیواری دوره قاجار در کاشان دانست.

گفتنی است، تیمچه و سرای بخشی یا ملک التجار بازار کاشان یکی از بناهای ثبتی ارزشمند بازار کاشان است که قدمت آن مربوط به دوره قاجار بوده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰ متر مربع، شامل فضاهای باز و بسته ای همچون تیمچه و سرا است که در گذشته غالباً برای انجام معاملات فرش استفاده می شده است.

مرمت تیمچه و سرای بخشی کاشان پایان یافت

کد خبر 496389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    بسیار زیبا
  • اهل کاشانم IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    باشکوه وزیبا