بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

نامزدهای قطعی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام شدند؛ سعید جلیلی، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ناصر همتی، علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده چهره های تایید صلاحیت شده هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

۱. آقای سعید جلیلی_ فرزند محمدحسن_ کد نامزد ۲۲

۲. آقای محسن رضایی میرقائد_ فرزند نجف_ کد نامزد ۴۴

۳. آقای سیدابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی_ فرزند سیدحاجی_ کد نامزد ۳۳

۴. آقای علیرضا زاکانی_ فرزند حسین_ کد نامزد ۵۵

۵. آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی_ فرزند سیدحسن_ کد نامزد ۶۶

۶. آقای محسن مهرعلی زاده_ فرزند رحیم_ کد نامزد ۷۷

۷. آقای عبدالناصر همتی_ فرزند احمدعلی_ کد نامزد ۸۸

بیوگرافی کاندیداهای ریاست جمهوری به شرح زیر است:

بیوگرافی ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی، قاضی القضات ایران و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، دارای مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه (سطح چهار) از جلسات درس خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است.

سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع کرد. وی در سال ۱۳۵۴ خورشیدی جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم، مدرسه آیت الله بروجردی رفت، با اتمام دوره سطح حوزه، به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافت؛ ابراهیم رئیسی از پایان نامه خود با عنوان ارث بلاوارث در سال تحصیلی ۱۳۸۰ دفاع کرد و سپس با قبولی در کنکور دکتری مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد و با تکمیل تحقیقات خود در حوزه فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه سطح چهار شد و در نهایت از رساله دکتری خود با عنوان تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق دفاع کرد.

سوابق مدیریتی و اجرایی ابراهیم رئیسی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج به عرصه مدیریت قضائی وارد شد و چند ماه بعد با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیت‌الله قدوسی، دادستان کرج شد. موفقیت ایشان در ساماندهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد تا در سال ۱۳۶۱، همزمان با دادستانی کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان نیز به وی محول شود.

حضور همزمان وی در این دو مسئولیت، سه الی چهار ماه ادامه داشت و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، به مدت ۳ سال به عنوان دادستان استان همدان خدمت کرد. ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۴ عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.

«رئیسی» کیست؟ + عکس، زندگینامه و انتخابات

وی در سال ۱۳۶۷، مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضائی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد.

بعد از رحلت حضرت امام (ره)، با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت سپس در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ عهده دار این سمت بود.

وی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود و در اسفند ۱۳۹۴، با حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد؛ او پیش از آستان قدس، تولیت امامزاده صالح را بر عهده داشت.

ابراهیم رئیسی در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری به مدت پنج سال به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد همچنین با حکم ایشان به مدت ۱۰ سال، عضو هیأت امنای ستاد اجرایی فرمان امام شد.

ابراهیم رئیسی در مجلس خبرگان

رئیسی در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، خود را در معرض انتخاب مردم قرار داد و با نظر مثبت بیش از ۸۰ درصد مردم این استان وارد مجلس خبرگان شد. وی دو سال پس از حضور در این مجلس، با رأی خبرگان ملت به عنوان عضو هیئت رئیسه انتخاب شد؛ عضویت رئیسی در این جایگاه تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد.

او در هیئت رئیسه این مجلس، مسئولیت بخش اجرایی دبیرخانه را بر عهده گرفت و علاوه بر آن مسئولیت دفتر تهران که مسئول ارتباط مجلس خبرگان رهبری با نهادها و سازمان‌های مختلف است به او محول شد. عضویت در کمیسیون آئین نامه، عضو منتخب کمیته تنظیم بیانیه پایانی تمامی اجلاسیه‌ها در دوره چهارم، عضو و دبیر کمیسیون تحقیق از سایر مسئولیت‌های او در این دوره بود، در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز با کسب اکثریت آرا، برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و عضویت او در هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنان ادامه یافت.

«رئیسی» کیست؟ + عکس، زندگینامه و انتخابات

سوابق علمی ابراهیم رئیسی

سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم
فوق لیسانس حقوق بین‌الملل خصوصی
دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری
تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضا و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها

تالیفات و آثار ابراهیم رئیسی

  • تألیف کتاب در خصوص ارث بلاوارث در فقه و حقوق
  • تألیف کتاب در خصوص تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضائی)
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی)
  • کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی)
  • تألیف کتاب سیر تحول در نظارت و بازرسی

مقالات و سخنرانی

  • تعدد اسباب مسئولیت
  • بیع فاسد و اقسام آن
  • مفهوم رهن
  • مدیریت کارآمد
  • نظارت اثر بخش
  • تأثیر متقابل تصمیمات قضائی و اقتصادی
  • جایگاه نظارت و بازرسی در اسلام
  • عدالت و تأثیر آن بر سبک زندگی

«رئیسی» کیست؟ + عکس، زندگینامه و انتخابات

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ایران با کسب ۳۸٫۳۰ درصد آرا نفر دوم شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه

شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۷ رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

رهبر معظم انقلاب در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد کردند.

بیوگرافی سعید جلیلی

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد است. وی سیاستمدار اصولگرا، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

وی پیش از این رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. جلیلی با شعار حیات طیبه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی سوم شد. جلیلی در دوران دفاع مقدس رزمنده بود و در این زمان با از دست دادن یکی از پاهایش جانباز شد.

زندگینامه سعید جلیلی

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر وی محمدحسن جلیلی معلم و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد و دانش‌آموخته زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادر وی آذری و اهل اردبیل است. جلیلی در سال ۱۳۷۱ و پس از دریافت فوق لیسانس با فاطمه سجادی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام سجاد است.

تحصیلات سعید جلیلی

سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی را در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رساند و در همین دانشگاه مشغول تدریس «دیپلماسی پیامبر (ص)» است. جلیلی سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را هم دارد.

سعید جلیلی کیست؟ + بیوگرافی

حضور در جبهه

جلیلی در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت. در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پی نبود امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راست خود را از دست داد. پس از آن نیز در قسمت تدارکات لشکر حضور یافت.

سوابق اجرایی سعید جلیلی

جلیلی در سال ۱۳۷۰، رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۶، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، در سال ۱۳۷۹، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری، در سال ۱۳۸۴، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۶، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در سال ۱۳۸۷، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)، بوده است و از سال ۱۳۹۲ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲

سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ یکی از کاندیداهای جناح اصولگرا بود که در نهایت توانست با کسب حدود چهار میلیون رأی، رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. در میان نامزدهای ریاست جمهوری، جلیلی کاندیدایی بود که نسبت به سایرین کمتر به سیاست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد نقد کرد و همین مسئله احتمال ادامه روند سیاست‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد از جانب وی را مطرح کرده بود.

سعید جلیلی کیست؟ + بیوگرافی

حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

سعید جلیلی در روز ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کرد. این حرکت با تعجب بسیاری از اصولگرایان مواجه شد، زیرا انتظار نداشتند رقیبی از جناح خود را در برابر ابراهیم رئیسی ببینند.

بیوگرافی محسن رضایی میرقائد

محسن سبزوار رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، او استاد دانشگاه امام حسین (ع) است و سابقه ۴ دوره حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد.

فرماندهی سپاه در دوران جنگ

در سن ۲۷ سالگی و در اولین ماه‌های جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۰، به فرمان امام خمینی (ره) به فرماندهی سپاه پاسداران ایران منصوب شد. امام حکم فرماندهی وی را با نام محسن رضایی صادر کردند و بعد از آن زمان بود که رضایی نامش را رسماً به محسن رضایی میرقائد تغییر داد، شناسنامه المثنی گرفت. وی در دوران جنگ به عنوان فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزیده شد و این سمت را در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق برعهده داشت.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

کناره‌گیری محسن رضایی از فعالیت‌های نظامی و شروع فعالیت‌های سیاسی

محسن رضایی بعد از کناره‌گیری از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در همه نیروهای نظامی کناره‌گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد. در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب، به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و به ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت برگزیده شد و در این سال‌ها فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرده است. از کارهای او در این شورا می‌توان به نقش او در تدوین سند چشم‌انداز بیست ساله ایران و نیز اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد.

ثبت نام محسن رضایی در نهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبری» (معروف به جناح راست) قرار داشت اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری آن کناره‌گیری خود را اعلام کرد. در بیانیه‌ای که منتشر کرد، دلیل کناره‌گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

ثبت نام محسن رضایی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری

رضایی یکی از نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری ایران نیز بود و در بین نامزدهای رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که با ایده «دولت ائتلافی» و به صورت مستقل به صحنه وارد شد. وی نفر سوم از بین کاندیداهای چهارگانه شد.

محسن رضایی پس از انتخابات به نتایج اعلام شده اعتراض کرد و آن را تأیید نکرد اما بعد، از اعتراض خود منصرف شد.

ثبت نام محسن رضایی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

محسن رضایی در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۱ در جمع مردم شهر دیواندره استان کردستان، به طور رسمی کاندیداتوری خود برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و اظهار کرد: پیشنهاد شده بود در تهران کاندیداتوری خود را اعلام کنم تا از امکانات وسیع رسانه‌ای استفاده کنم اما با اعلام کاندیداتوری در این شهر، بر رویکردم نسبت به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور و حل مشکلات مردم تاکید می‌کنم همچنین ابوالقاسم رئوفیان، مسئول ستاد انتخاباتی "جبهه ایستادگی"، پس از معرفی محسن رضایی به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی، شعار انتخاباتی محسن رضایی را "دولت فراگیر و جامعه امید" اعلام کرد. وی جز ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تأیید شد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

محسن رضایی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد.

بیوگرافی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی در سال ۱۳۶۲ و در دوران دفاع مقدس موفق به اخذ مدرک دیپلم شد سپس در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت.

سوابق اجرایی علیرضا زاکانی

در جنگ ایران و عراق از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد. وی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیئت منصفه مطبوعات را داراست و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم بوده است. وی، از منتقدین جدی مدیریت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی و عملکرد قاضی مرتضوی و میدان دادن به اسفندیار رحیم مشایی بوده است.

او به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سال‌های قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمان‌های انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۸۷ و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به‌طور رسمی تأسیس کردند و پیش از آن عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصولگرایان بود و برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فعالیت کرده است. وی در سال ۱۳۸۸ مدیر مسئول هفته نامه پنجره شد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

ابهام در مورد تحصیلات

زاکانی نیز در خصوص نمرات دبیرستان و نیز با رد مشروط شدن متوالی در یادداشتی به این موضوع پاسخ داد: " اول این که بنده در دوران دبیرستان هیچ گاه نمراتی را که ذکر کرده‌اید نداشته‌ام و تنها در سال ۶۲ دو تا تجدیدی دارم. زیرا بنده سال ۶۲ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در جبهه بودم و تنها ۷ روز بدون معلم درس خواندم و در طول تحصیل هم به علت حضور در منطقه عملیاتی ترک تحصیل تلقی شده بودم و آن دو درس هم مدتی بعد امتحان دادم و قبول شدم.

دوم این که در مدرکی که در سایت بامداد (نزدیک به احمدی‌نژاد) منتشر شد و به استناد آن نوشته بودید بنده سه ترم مشروط شدم باید اعلام کنم ذیل همان نامه منتشر شده در بامداد نوشته شده بود که دو ترم از این سه ترم از مشروطی درآمده‌ام که دلیل آن تأخیر در اعلام نمرات بوده است که هنوز این چنین مشکلاتی برای دانشجویان رخ می‌دهد و نکته دیگر آن که آن یک ترم هم به آن دلیل مشروط شدم که مجبور بودم در کنار درس و مسئولیت بسیج دانشگاه برای تأمین خرج زندگی؛ یازده ماه از سال با ماشین کار کنم!

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامدها و نتایج

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و تدوین برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایران و کشورهای ۱+۵، نتایج به کشورها ارسال شد که در این بین مجلس شورای اسلامی ایران، کمیسیون ویژه را مسئول بررسی این توافق کرد. علیرضا زاکانی با رأی نمایندگان مجلس مسئولیت «کمیسیون ویژه بررسی برجام، پیامدها و نتایج» نام داشت را بر عهده گرفت.

فعالیت‌ها در مجلس

وی در زمان مدیریت خود در این کمیسیون، دعوت از مقامات هسته‌ای، سیاسی و اقتصادی ایران به کمیسیون برجام را در دستور کار خود قرار داد و در نامه‌های جداگانه به سران قوا، خواستار دیدار با آن‌ها شد. وی همچنین در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، خواستار حضور یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمیسیون برجام و ارائه توضیحات در خصوص توافق با ایران شد و در برنامه تلویزیونی متن حاشیه، درباره ارائه اطلاعات محرمانه توافق ایران و آژانس گفت که علی‌اکبر صالحی قول داده که این مفاد را در اختیار کمیسیون قرار بدهد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی کرد که پس از بررسی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶

علیرضا زاکانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نیز شرکت کرد که برای دومین دوره پیاپی با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد.

حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و سیزدهمین دوره انتخابات نیز مجدداً ثبت نام کرد و تأیید صلاحیت شد.

بیوگرافی سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سیاستمدار اصولگرا و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه همراه دخترش با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محل تولد فریمان و یک پزشک، سیاستمدار اصولگرا، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نماینده مشهد در دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی می‌باشد که در دوره نهم و دهم به عنوان دبیر عضو هیئت رئیسه مجلس بود. او از زمان تشکیل جبهه پایداری، به عضویت این حزب درآمد و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی این جریان سیاسی بود.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

سوابق امیرحسین قاضی زاده هاشمی

قاضی‌زاده دانش‌آموخته دکتری پزشکی (جراح گوش، حلق و بینی) است و پیش از نمایندگی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را بر عهده داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوی جبهه پایداری بود. او پسر عموی سید حسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت دولت یازدهم و دوازدهم است. برادر کوچک‌تر او سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس از استان خراسان رضوی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است که در دوره دهم نیز نماینده همین حوزه بود.

بیوگرافی محسن مهرعلی زاده

محسن مهرعلیزاده سیاستمدار و از چهره‌های شاخص اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان، استاندار اسبق خراسان و اصفهان و رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی، اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه‌ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز مشهد داشت اعلام کاندیداتوری کرد. حزب راه ملت در همان زمان با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مرامنامه خود و برشمردن ویژگی‌هایی فردی و اجرایی محسن مهرعلی‌زاده، از او دعوت کرده بود که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

در ادامه به سوابق محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌پردازیم:

محسن مهر علیزاده کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

محسن مهر علیزاده (زاده ۱۳۳۵ مراغه) سیاستمدار اصلاح طلب، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دولت اول سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود و در دولت حسن روحانی به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در انتخابات دور نهم ریاست جمهوری با حمایت نمایندگان مجلس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و خراسان و پیشنهاد سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت، وارد عرصه انتخابات شد.

محسن مهر علیزاده کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

ثبت نام محسن مهرعلیزاده در انتخابات ۸۴

محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین که در سال ۱۳۸۴ به عنوان نامزدهای جناح اصلاح‌طلب وارد کارزار نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند، ابتدا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، اما در موعد تجدید نظر و بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب هر دو نفر مجدداً تأیید صلاحیت شدند. او در انتخابات سال ۸۴ با کسب آرای ۱٫۲۹ میلیون نفر در رتبه چهارم قرار گرفت و از رفتن به پاستور بازماند.

وی در ۷ آبان ۱۳۹۶ به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد و در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ به علت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سمت خود را ترک کرد و در حال حاضر رئیس فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا (مجری شیرین سازی طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور) می‌باشد.

سوابق مدیریتی محسن مهرعلیزاده

  • مشارکت در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی مراغه در سال ۱۳۵۷
  • مشارک در تأسیس جهاد سازندگی و هیئت‌های هفت‌نفره در استان آذربایجان شرقی و کلیه شهرستان‌های آن در سال‌های ۱۳۵۷ الی ۱۳۶۰
  • مشارکت در تشکیل سپاه پاسداران ناحیه (شهرستان مراغه) و فرماندهی آن در سال‌های ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۰
  • مشارکت در تشکیل کانون نشر فرهنگ انقلاب اسلامی تبریز در سال ۱۳۵۸
  • مشارکت در تشکیل کانون نشر فرهنگ انقلاب اسلامی مراغه در سال ۱۳۵۸
  • قائم مقام مدیر عامل شرکت لیلاند موتور ایران (شهاب خودرو) در سال ۱۳۶۰
  • عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت اتومبیل‌سازی سایپا در سال‌های ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۳
  • عضو گروه خودرو و مدیر صنعتی و بهره‌برداری گروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال‌های ۱۳۶۳ الی ۱۳۶۴
  • عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران در سال‌های ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۹
  • معاون وزیر صنایع سنگین در امور صنعتی و بهره‌برداری و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال‌های ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۹
  • رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان عمران کیش (مأموریت ایجاد منطقه آزاد کیش، جلب سرمایه‌گذاری و توسعه توریسم) در سال‌های ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۱
  • معاون سازمان انرژی اتمی ایران در امور نیروگاه‌ها در سال‌های ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴
  • رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد در سال‌های ۱۳۷۴ الی ۱۳۷۶
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسه اندوخته شاهد در سال‌های (۱۳۸۴ الی ۱۳۹۴)

محسن مهر علیزاده کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

سوابق اقتصادی و سیاسی محسن مهرعلیزاده

  • مدیریت عامل شرکت‌های صنعتی و تولیدی به مدت ۴ سال (۱۳۶۰ الی ۱۳۶۴)
  • معاون وزیر صنایع به مدت ۵ سال (۱۳۶۴ الی ۱۳۶۹)
  • معاون سازمان انرژی اتمی ایران به مدت ۳ سال (۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴)
  • مدیر عامل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی (کوثر و شاهد) به مدت ۱۶ سال
  • استاندار خراسان به مدت ۴ سال (۱۳۷۶ الی ۱۳۸۰)
  • معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴
  • رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای از سال ۱۳۸۳ تاکنون
  • مؤسس بانک دی متعلق به فرزندان معزز شاهد و رئیس هیئت مدیره بیمه دی
  • رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا (مجری بخش شیرین سازی طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور)

بیوگرافی عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی چهره سیاسی اصلاح طلب رئیس بانک مرکزی ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ، استان همدان است. وی مشهور به پدر بیمه خصوصی ایران و مدیر ارشد اقتصادی و سیاسی ایرانی است. او دکترای اقتصاد دارد و اکنون استاد دانشگاه تهران و کارشناس رسمی دادگستری در امور سرمایه‌گذاری، پولی و اعتباری است.

وی در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی به مدت ۵ سال عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود و برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را بر عهده داشته است. او از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و نیز احمدی نژاد سمت‌های مهم داشته است.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

سوابق مدیریتی عبدالناصر همتی

همتی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. او پس از ۷ سال مدیرعاملی بانک سینا، در ۸ مهر ۱۳۹۲، با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی (علی طیب‌نیا) و تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد و جایگزین فرشاد حیدری شد.

در دوره مدیریت او بر بیمه، هرج و مرج‌های بیمه‌ای دهه شصت و هفتاد از بین رفت و آرامش بر اوضاع آن حاکم شد. در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۳ بنا بر پیشنهاد مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، طی حکم حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

از جمله مهم‌ترین سوابق اجرایی و مدیریتی او در سال و دهه‌های اخیر می‌توان به سمت‌هایی چون رئیس واحد مرکزی خبر. ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷، مدیر پخش اخبار صدا و سیما. ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸، معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما. ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳، رئیس کل بیمه مرکزی ایران (و رئیس شورای عالی بیمه). ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵، رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵ و رئیس کل بانک مرکزی _ از مرداد ۱۳۹۷ تاکنون اشاره کرد.

بیوگرافی و سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری

سوابق اجرایی عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی از سال ۱۳۸۰ تاکنون به مدت شش دوره پیاپی ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد _ اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را بر عهده دارد که با رأی مستقیم رؤسای بیمه ۱۰ کشور مهم آسیایی به این سمت انتخاب شده است. شرکت ای شین ری، با عضویت کشورهای چین، هند، فیلیپین، تایلند، بنگلادش، سریلانکا، افغانستان، بوتان، کره جنوبی و ایران و با هدف ارتقای همکاری‌های بیمه‌ای اتکایی در آسیا شکل گرفته است، این شرکت از ابتدای تأسیس تا کنون، هر سال سودآوری خود را افزایش داده و بر سرمایه خود افزوده است.

بیمه اتکایی آسیایی در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ در حق بیمه‌های تولیدی ناخالص ۸٫۶ درصد رشد داشته و سود خالص آن ۱۰۰ درصد بوده است. ارزش دفتری سهام شرکت بیمه اتکایی آسیایی نیز حدود ۳٫۸ درصد رشد داشته است. در برنامه راهبردی شرکت بیمه اتکایی آسیایی علاوه بر موافقت با گسترش سرمایه‌گذاری و عضویت در شرکت، مقرر شده است که عملیات بیمه‌ای این شرکت در سال آینده میلادی به رشد بالای ۱۰ درصد برسد. این شرکت در سال ۱۹۷۹ با ابتکار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه تأسیس شد و مقر آن در تایلند است.

کد خبر 496244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    3 1
    مهرعلیزاده استاندارد اصفهان هم بوده ننوشتین