بلینکن: کارشناسان ما پایبندی ایران به برجام را تایید می‌کردند

وزیر خارجه آمریکا که پس از نبرد ۱۲ روزه مقاومت و اجبار رژیم صهیونیستی به آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد از وجود اختلاف تاکتیکی بین آمریکا و اسرائیل درباره برجام سخن گفت و اعتراف کرد که کارشناسان آمریکایی هم پایبندی ایران به برجام را تایید کرده بودند.

به گزارش ایمنا، آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره برجام و دیدگاه رژیم صهیونیستی نسبت به آن مطرح کرد و گفت: آمریکا و اسرائیل در این مساله متحد هستند که ایران نباید اجازه یابد که به سلاح اتمی دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما دقیقاً هدف مشابه داریم. مخفی نیست که ممکن است بعضی وقت‌ها درباره بهترین مسیر، اختلاف نظر داشته باشیم. ما پیش از، در طول و پس از هر دوره از مذاکرات غیرمستقیم وین، همتایان خود را از جمله اسرائیل مطلع ساختیم.

وزیر خارجه آمریکا بر ادامه این روند تاکید کرد و گفت: قرار نیست این کار متوقف شود. نکته مهم این است که برجام همه مسیرهای دستیابی ایران به مواد مورد نیاز در سلاح اتمی را مسدود می‌سازد.

بلینکن افزود: برجام مدت زمان لازم برای رسیدن به یک سلاح اتمی را به بیش از یکسال کشانده بود و همچنین توافقی با سنگین‌ترین نظارت و قابل تأیید در تاریخ کنترل تسلیحات بود. کارشناسان ما و کارشناسان بین‌المللی هم تأیید می‌کردند که ایران به این توافق پایبند بوده است.

وی اضافه کرد: در نتیجه، چالشی که آمریکا و اسرائیل بر آن تمرکز داشتند، این بود که ایران مواد شکافت‌پذیر برای سلاح اتمی یا امکان تولید آن را در مدت زمان بسیار کوتاه نداشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ما به این مساله دست یافتیم و این تحول بزرگی بود اما آنچه که ما از زمان خروج از این توافق شاهد بوده‌ایم، ایران برخی از محدودیت‌های حیاتی در این توافق را متوقف کرد و در نتیجه آن، امروز ایران به توانایی تولید برخی مواد لازم در ساخت سلاح اتمی در مدت زمان کوتاه، بسیار نزدیک شده است.

بلینکن یادآور شد: این مساله پیش از توافق و همچنین در طول توافق وجود نداشت. فکر می‌کنم این چیزی است که اهمیت و اضطرار بازگرداندن ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای را برجسته می‌سازد.

وی درباره مسیر جایگزین احیای برجام هم گفت: جایگزین آن هم ادامه آن چیزی است که اکنون ایران انجام می‌دهد، به کارگیری تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای خاص و انباشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده که ایران را به نزدیک و نزدیک‌تر شدن برای داشتن زمان کوتاه در ساخت سلاح اتمی سوق می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این مسأله‌ای است که نه به نفع ما، نه به نفع اسرائیل و نه کسی دیگر است. به خاطر این است که برای بازگشت به پایبندی متقابل کار می‌کنیم.

بلینکن ادعا کرد: بارها هم گفته‌ایم که این نخستین گام خواهد بود و ما به دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر هستیم که دربرگیرنده سایر چالش‌های ناشی از طرف ایران همچون حمایت از تروریسم، حمایت از گروه‌های نیابتی بی‌ثبات‌ساز و گسترش تسلیحات باشد.

وی اظهار کرد: مصمم هستیم که همه اینها درگیر شوند، اما نخستین چیزی که به دنبال آن هستیم، بازگرداندن مشکل هسته‌ای به درون جعبه است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش هنوز عضو برجام نیست و دست از سیاست "فشار حداکثری"علیه مردم ایران برنداشته است، مدعی شد: اکنون ما حدود پنج دور مذاکره در وین داشته‌ایم اما سوال اساسی که هنوز پاسخ آن را نمی‌دانیم این است که آیا ایران واقعاً تمایل دارد و قادر است که به پایبندی کامل به توافق بازگردد یا خیر. قضاوت زود است و خواهیم دید که ایران تصمیم خواهد گرفت یا خیر.

منبع: ایرنا

کد خبر 496230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.