حفظ اصالت؛ لازمه ایجاد شهر دوستدار دانش

اوئسکا یکی از شهرهای اسپانیایی با بالاترین کیفیت زندگی به شمار می‌رود که در آن، تمام مردم از حقوق برابر برای استفاده از امکانات و خدمات شهری برخوردار هستند؛ مقامات حفظ اصالت شهروندان را پایه و اساس زیست‌پذیری در آن فرض کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوئسکا از هویت تاریخی غنی برخوردار است و در لیست زیست‌پذیرترین شهرهای اسپانیا قرار دارد که مدیران آینده‌ای بسیار روشن‌تر از امروز نیز برای این شهر زیبا تصور کرده‌اند. در واقع، برنامه‌ریزان کلانشهر شمال شرقی اوئسکا در نظر دارند از طریق پیشرفت تکنولوژی، نوآوری و تحقیق، شهری دوستدار دانش به وجود آورند و این گونه به توسعه هر چه بیشتر آن کمک کنند البته این افراد، حفظ اصالت شهروندان را لازمه رسیدن به زیست‌پذیری هر چه بیشتر اوئسکا دانسته و ادعا کرده‌اند از هیچ تلاشی برای یادآوری تاریخ شهر و آئین قدیمی به نسل جدید، دریغ نخواهند کرد.

علاوه بر این، طراحی شهر به گونه‌ای صورت گرفته که ناخودآگاه ساکنان را به استفاده بهینه از فضاهای عمومی ترغیب می‌کند که همین امر به سهم خود، نشاط شهروندی را در آن به ارمغان آورده است در واقع اوئسکا یکی از شهرهای اسپانیایی با بیشترین فضای سبز به حساب می‌آید که در هر نقطه از آن، پوشش گیاهی هر چند کوچکی برای استراحت و تنفس هوای پاک شهروندان وجود دارد.

حفظ اصالت، لازمه ایجاد شهر دوستدار دانش

البته شیوع بیماری کووید -۱۹ در این شهر همچون سایر نقاط دنیا تبعات زیادی بر جای گذاشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش رغبت مردم به استفاده از فضاهای عمومی اشاره کرد البته سایر جنبه‌های اجتماعی نیز از تبعات کرونا جان سالم به در نبرده‌اند با این حال مقامات بی‌وقفه تلاش کرده‌اند بر مشکلات به وجود آمده در مناطق مختلف شهر غلبه کنند در واقع اعضای شورای شهر اوئسکا نوآوری‌های زیادی را به کار گرفته‌اند تا تأثیرات قرنطینه‌های اعمال شده بر زندگی مردم را به حداقل برسانند و خدمات را تا حد اعلی برای مردم فراهم آورند که البته در این مسیر نیز بسیار موفق عمل کرده و توانستند اقتصاد شهر را تا حد زیادی، به خصوص در زمینه کسب و کارهای کوچک نجات دهند.

در حال حاضر، مقامات شهر با غلبه بر دوران استرس‌زای کرونا، در تلاشند در مسیر جدید یعنی بهبودی اقتصادی پساکرونایی گام بردارند که از نظر آن‌ها، ایجاد مشاغل جدید می‌تواند آن‌ها را در رسیدن به هدفشان یاری کند علاوه بر این در پی آغاز پروژه‌های جدید نظیر احداث مرکزی برای خدمات اینترنتی آمازون و همچنین بازگشایی یک پادگان نظامی قدیمی پیش‌بینی می‌شود که وضعیت اقتصادی اوئسکا بسیار بهتر از قبل باشد.

حفظ اصالت، لازمه ایجاد شهر دوستدار دانش

جالب است بدانید که شهردار منطقه زیست‌پذیر اسپانیایی اخیراً از آغاز تحولات جدید در مرکز شهر خبر داده است که طی آن قرار است تعداد هزار و ۳۰۰ خانه جدید در یکی از محله‌های متروکه مرکزی شهر احداث شود و شوری دوباره در آن به وجود آورد. در این پروژه، بیش از هشت هکتار فضای متروکه و بدون استفاده در قلب شهر را خانه‌هایی مدرن برای شهروندان فرا خواهد گرفت که تحویل آن‌ها بر اساس اولویت نیاز مالی صورت خواهد گرفت.

البته تحولات شهری تنها به این اقدامات محدود نخواهد شد بلکه تغییرات بیشتری در زمینه ساخت و ساز، بهبود محیط زیست، اجرای پروژه‌های متعدد دیجیتالی و اقدامات نوآورانه برای کارآفرینی در آینده نزدیک بر شهر تحمیل خواهد شد. شهردار لازمه عملی شدن تمام این اقدامات را حفظ اصالت و پیشینه تاریخی شهر دانسته و از مردم خواسته تاریخچه ارزشمند شهر را برای نسل جدید یادآوری کرده تا آنان را برای یاری بیشتر مقامات در رسیدن به شهری جذاب در آینده ترغیب کنند. پوشش سبز گیاهی اوئسکا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های شهر به حساب می‌آید که در رسیدن به اهداف توسعه پایدار می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

حفظ اصالت، لازمه ایجاد شهر دوستدار دانش

کد خبر 496079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.