آیا همه کودکان باید در برابر کووید-۱۹ واکسینه شوند؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۶۰۰ هزار کودک در ایالات متحده آمریکا واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری‌های مختلف مانند سرخک، اوریون، فلج اطفال، دیفتری، روتاویروس، سیاه سرفه و مننژیت اتفاق بسیار معمول و رایجی است و کودکان معمولاً چند هفته پس از به دنیا آمدن دریافت واکسن را آغاز می‌کنند. هم‌اکنون با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا محققان در حال بررسی تأثیر واکسن‌های کووید -۱۹ تولید شده بر کودکان هستند.

چه تعداد از کودکان آمریکایی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؟

بعضی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا در حال واکسیناسیون کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال هستند به طوری که تا کنون ۶۰۰ هزار کودک آمریکایی در این گروه سنی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود تا سال آینده کودکان کم سن نیز این واکسن را تزریق کنند و در برابر ابتلای بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند. دولت انگلستان اعلام کرده است که همه بزرگسالان تا پایان ماه ژوئیه اولین دوز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند اما هنوز تصمیمی در مورد واکسیناسیون کودکان گرفته نشده است.

آیا واکسیناسیون کودکان مزایای قابل توجهی دارد؟

به گفته محققان، کودکان کمتر از دیگر افراد تحت تأثیر بیماری کووید -۱۹ قرار می‌گیرند و علائم شدید و جدی آن را تجربه می‌کنند؛ بنابراین ممکن است واکسیناسیون برای این گروه از افراد جامعه مزایای زیادی نداشته باشد. کودکان معمولاً کرونای خفیف یا بدون علامت را تجربه می‌کنند در حالی که بزرگسالان معمولاً نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند به همین دلیل افراد مسن و بزرگسالان در اولویت دریافت واکسن کووید -۱۹ قرار دارند. نتایج یک مطالعه انجام شده در چندین کشور نشان می‌دهد که کمتر از دو کودک از میان یک میلیون کودک جان خود را به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ از دست می‌دهند.

چه کودکانی در انگلستان واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد؟

در حال حاضر حتی کودکان انگلستانی مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای که خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در میان بزرگسالان را نیز افزایش می‌دهند واکسینه نشده‌اند. توصیه شده است نوجوانانی که در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند یا در مرکز مراقبت از معلولین زندگی می‌کنند، در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند. با وجود اینکه واکسن‌های تأیید شده کاملاً بی خطر هستند، اما باید مزایا و معایب دریافت آن‌ها کاملاً در نظر گرفته شود.

مزایای واکسیناسیون کودکان چیست؟

واکسیناسیون کودکان علاوه بر اینکه مانع بروز بیماری در میان آن‌ها می‌شود، خطر ابتلا به بیماری در میان دیگران و مرگ و میر ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهد. برای نمونه کودکان بین دو تا ۱۲ سال انگلیسی هر سال واکسن آنفلوآنزا را دریافت می‌کنند؛ دلیل عمده این کار محافظت کردن از افراد مسن خانواده است. این موضوع برای بیماری کووید -۱۹ نیز صدق می‌کند به طوری که دریافت واکسن به دستیابی به ایمنی جمعی کمک شایانی می‌کند. محققان باور دارند حتی دریافت دوز اول واکسن کرونا خطر ابتلا به بیماری مورد نظر را به نصف کاهش می‌دهد و حتی در صورتی که فردی پس از دریافت دوز اول واکسن به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود، احتمال انتقال ویروس از این فرد به دیگران نیز ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

آیا کودکان عامل انتقال بیماری کووید -۱۹ هستند؟

شواهد موجود نشان می‌دهد دانش آموزان دبیرستانی نقش عمده‌ای در انتقال بیماری کووید -۱۹ دارند بنابراین واکسیناسیون این گروه از افراد جامعه به کاهش شیوع بیماری کمک شایانی می‌کند البته لازم است در این زمینه در سراسر جهان بررسی‌های مورد نیاز انجام شود. در بدن بیش از یک چهارم افراد ۱۶ و ۱۷ ساله در انگلستان آنتی بادی ویروس کرونا وجود دارد در حالی که هیچ کدام از آن‌ها واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند بنابراین ممکن است این گروه از افراد در انگلستان و دیگر کشورهای مشابه بدون این که واکسن خاصی را دریافت کنند، ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ را داشته باشند البته پژوهشگران باور دارند که لازم است به منظور متوقف کردن کامل شیوع ویروس کرونا کودکان نیز واکسن کرونا را دریافت کنند.

توصیه سازمان جهانی بهداشت در زمینه واکسیناسیون کودکان چیست؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که کشورهای ثروتمند باید برنامه واکسیناسیون کودکان را به تعویق بیندازند و واکسن‌های تخصیص داده شده برای کودکان را به دیگر کشورهای جهان اهدا کنند. واکسیناسیون کودکان پیش از افراد مسن در سراسر دنیا از نظر اخلاقی اشتباه است، زیرا افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و خطر مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند و کودکان معمولاً نوع شدید بیماری را تجربه نمی‌کنند.

کد خبر 495999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.