۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
ماینرها یا توافق پاریس؟

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: درپی خاموشی‌های اخیرمجدداً موجی از اتهام درباره اقدامات بین المللی دولت به راه افتاده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

" در پی خاموشی‌های اخیر مجدداً موجی از اتهام درباره اقدامات بین المللی دولت به راه افتاده است، البته این بار شاید با قصد پوشاندن اقدامات غیرقانونی سودجویان از جمله دکانداران ارزهای دیجیتال باشد که از جمله توافق جهانی تغییرات آب و هوایی معروف به توافق یا تفاهم پاریس را به عنوان عامل قطعی برق مطرح می‌کنند.
به همین دلیل توضیحات معصومه ابتکار در مورد این توافق، بازنشر می‌شود. توافق پاریس برای دوره ۲۰۲۰ به بعد بوده، در حالی که چند سالی است این اتهام وارد می‌شود.

این توافق جهت مقابله با تغییر اقلیم تنظیم شده؛ یعنی پدیده‌ای که بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران را با مشکلات جدی مانند خشکسالی و … مواجه کرده. بنابراین کشورها با هم توافق کردند نگذارند دمای زمین بیش از ۲ درجه سانتیگراد از قبل از عصر صنعتی افزایش یابد.

ممنوعیت تولید انرژی و مصرف سوخت فسیلی در توافق پاریس نیامده و داوطلبانه است، ولی موضوع افزایش بهره وری و اصلاح الگوی مصرف آمده؛ در ایران شدت مصرف انرژی بالاست و در سیاست‌های کلی مقام رهبری نیز برای اصلاح الگوی مصرف ۵۰ درصد کاهش شدت انرژی ابلاغ شده است.

در حالی که دولت ایران فقط ۱۲ درصد، آن‌هم در صورت رفع تحریم‌ها اعلام کرد. این موضوع هیچ ربطی با ایجاد یا از کار انداختن نیروگاههای برق ندارد. شدت مصرف در ایران بیش از چهار برابر دنیاست و باید بهره وری انرژی را زیاد و مصرف را بهینه کنیم تا مشکل برق برطرف شود.

نیروگاه جدید هم ساخته شده و می‌شود. ولی به هر حال ما از تغییر اقلیم آسیب می‌بینیم و باید راه‌های سازگاری را اجرایی کنیم. همراهی با جامعه جهانی حق مردم ایران را تبیین می‌کند.

در تنظیم توافق جهانی پاریس نقش ایران بسیار نافذ بود و با منافع کشور تعارض نداشت، اما پس از اینکه در دولت و مجلس توافق پاریس تصویب شد، به دلیل جوسازی و اطلاعات نادرست در شورای نگهبان متوقف ماند. بنابراین ایران عضو توافق پاریس نشده است.

متأسفم از این‌همه اطلاعات غلط و دروغ که با هدف فریب و ناامیدی مردم از دولت، منتشر شده، در حالی که نشر دهندگان این اکاذیب خودشان عامل قطعی برق هستند؛ چه از جنبه کاسبی تحریم که مانع نوسازی نیروگاه‌ها می‌شود و چه گرداندن دکان جدید ماینرها، آنها که با جوسازی مانع دستیابی مردم به منافع این توافق جهانی شده‌اند.

گزارش وزارت نیرو نیز افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در سال جاری را نشان می‌دهد که در سال‌های قبل از حدود ۱.۸ درصد بوده و مرتبط با فعالیت ماینرها و رمز ارزهای دیجیتالی است. "

ماینرها یا توافق پاریس؟

ماینرها یا توافق پاریس؟

کد خبر 495917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.