راه‌اندازی دانشکده مهارت در دانشگاه آزاد نجف‌آباد

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نجف‌آباد با اشاره به راه‌اندازی دانشکده مهارت در این واحد دانشگاهی، گفت: امکان تأسیس رشته‌های مهارتی در مقاطع بالاتر در این دانشکده‌ها فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهلا روزبهانی امروز - دوشنبه ۳ خردادماه - در یک نشست خبری، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجویان ماهر و کارآفرین تدوین شده که مبتنی بر فصل ششم سند دانشگاه آزاد اسلامی و بسترسازی برای ایجاد سیستم‌های اشتغال کشور است.

وی افزود: دانشگاه آزاد با بهره‌گیری از نظام آموزشی خود برای گسترش فرهنگ اشتغال و کارآفرینی، نظامنامه آموزش فنی و حرفه‌ای را تدوین کرد که اکنون به عنوان سیاست محوری به همه واحدها ابلاغ شده است بر این اساس دانشجویان می‌توانند در دو طرح کوتاه و بلند مدت از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. هدف از اجرای این طرح تربیت نیروی متخصص و ماهر و آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار، پس از دوران تحصیل است‌.

نرخ نیروی متخصص در ایران ۱۸ درصد است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: یکی از موانع تولید در کشور ما نبود نیروی ماهر است؛ نرخ نیروی متخصص کشور ما حدود ۱۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته بیش از ۸۷ درصد است بر همین اساس تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد در دستور کار قرار گرفت.

تأسیس دانشکده مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد

روزبهانی با بیان اینکه تا پیش از این در زیر مجموعه حوزه "سما"، مراکز فنی و حرفه‌ای افراد را تا مقطع کاردانی آموزش می‌داد، افزود: از این پس آموزشکده‌ها به دانشکده مهارتی ارتقا می‌یابد و امکان تأسیس رشته‌های مهارتی در مقاطع بالاتر در این دانشکده‌ها فراهم خواهد شد. همه رشته‌ها محوریت مهارت آموزی خواهند داشت و حتی در مقطع دکتری نیز مدرکی که به دانش آموخته داده می‌شود متفاوت و بر پایه مهارت خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت و اهمیت فعالیت این دانشکده‌ها در کل کشور، برنامه‌ریزی در این رابطه یک رویداد ملی است. امید است با ترویج فرهنگ مهارت آموزی بتوانیم به اهداف این دانشکده‌ها دست یابیم.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: یکی از ارکان زیر مجموعه دانشکده‌های مهارتی، مدارس عالی مهارتی است که مخاطبان را از مقطع دیپلم به بالا در دو دوره بلند و کوتاه مدت آموزش می‌دهد تا افراد پس از طی این دوره‌های تخصصی با مدرکی که دریافت می‌کنند در همان زمینه مشغول به کار شوند.

امکان کسب درآمد همزمان با تحصیل در کاربنیان‌های دانشگاه نجف‌آباد

روزبهانی افزود: کارگاه‌های کاربنیان نیز یکی از ارکان این دانشکده‌ها است، البته پیش از این نیز کاربنیان طراحی و دوخت و ساخت و تولید در دانشگاه نجف آباد وجود داشت. هدف این کارگاه‌ها برگزاری بخشی از واحدهای عملی دانشجو در دانشگاه است. این امکان وجود دارد که دانشجویانی که در کاربنیان‌ها فعالیت می‌کنند ضمن مهارت آموزی، درآمد نیز کسب کنند. کاربنیان‌ها با هدف راه اندازی کسب و کار برای دانشجویان دایر شده و فعالیت آن‌ها گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی نیز یکی دیگر از ارکان دانشکده‌های مهارتی است. اساسنامه مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی پیش از این تدوین و تصویب شده است. یکی از مسائل فارغ‌التحصیلان وجود نرخ بیکاری فزاینده در بین دانش آموختگان است که ناشی از نداشتن مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: سه فرایند اصلی محور فعالیت این مراکز بوده که شامل نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزش‌های مرتبط با شغل مورد علاقه مخاطب و ارائه خدمات مهارت آموزی متناسب با نیاز کار است. دانشگاه، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، مراکز کاریابی و مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی ارکان این دانشکده هستند.

روزبهانی افزود: یکی دیگر از ارکان فعالیت این دانشکده‌ها "طرح پویش" است که هدف از اجرای آن ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و جامعه است. با توجه به اهمیت این طرح در ایجاد بسترهای اشتغال دانش آموختگان، دانشکده‌های مهارتی ملزم هستند با برقراری ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، صنایع مرتبط با رشته‌های دانشگاهی امکان حضور دانشجو در صنعت را در هنگام تحصیل فراهم کنند. صنایع از ادامه تحصیل و کسب مهارت دانشجو حمایت می‌کنند و امکان اشتغال این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل در آن صنعت فراهم خواهد شد.

اجرای طرح سرباز ماهر در دانشگاه آزاد نجف‌آباد

وی تصریح کرد: اجرای طرح سرباز ماهر یکی دیگر از ارکان فعالیت دانشگاه آزاد است؛ دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه‌ای با فرماندهی نیروهای مسلح کل کشور منعقد کرده است تا نیروی سرباز ماهر تربیت کند. برای اجرای این طرح در سطح استان و شهرستان تفاهم‌نامه‌هایی در حال تدوین و امضا شدن است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد نجف‌آباد گفت: طرح آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی نیز به واحد نجف آباد ابلاغ شده است و در حال تدوین پروپوزال برای ایجاد مرکز آموزش و توسعه کسب و کارهای خانگی با هدف توانمندسازی خانم‌های خانه دار، اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد خانوارها است.

تحصیل دو هزار دانش‌آموز در مدارس سما

روزبهانی افزود: در حال حاضر مجموعه مدارس سما از سطح مهدکودک و پیش دبستانی، تا مقطع دانشگاهی مشغول به کار است. دو مجموعه مهدکودک یکی در دانشگاه و یکی در شهرستان نجف آباد در حال فعالیت بوده و در سایر مقاطع نیز با پوشش دو هزار دانش‌آموز فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: مراکز سما یکی از مدارس پیشرو در زمینه اجرای آموزش مجازی بوده و پس از شروع پاندمی کرونا، هیچ گونه تعطیلی در این مدارس اتفاق نیفتاد و کلاس‌های مجازی بلافاصله در همان بستری که برای دانشجویان در نظر گرفته بود تشکیل شد به طوری که بر اساس اعلام مدیریت آموزش و پرورش استان اصفهان بهترین آموزش مجازی در مدارس سما انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 495877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.