از تاریخ سازی لیل در فرانسه تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

فوتبال اروپا در فصل ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ هم به پایان رسید، جایی که لیل در فرانسه تاریخ سازی کرد و لواندوفسکی در آلمان درخشید، اینتر پس از یازده سال قهرمان شد و ماراتن قهرمانی لالیگا را اتلتیکو مادرید برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیگ‌های معتبر اروپایی در این فصل هم با تمام فراز و نشیب‌هایشان به پایان رسید، سالی که کرونا همچنان اجازه حضور هواداران در ورزشگاه را نداد. هرچند که برخی لیگ‌ها چند هفته‌ای با رعایت پروتکل‌ها درصدی از تماشاگران را به استادیوم‌ها راه داد.

لیگ برتر انگلیس؛ سیطره سیتیزن ها بر قهرمانی

در لیگ انگلیس نمایش‌های جذاب منچستر سیتی با پپ آنقدر ادامه داشت که این تیم چند هفته زودتر فاتح پرمرلیگ شد. آنها در هفته پایانی با پنج گل اورتون را در هم کوبیدند و با ۸۶ امتیاز قهرمان شدند. این چهارمین قهرمانی سیتیزن ها در سه سال اخیر در لیگ برتر است. آنها چند هفته دیگر به دنبال قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود.

از تاریخ سازی لیل در فرانسه، تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

منچستر یونایتد با ۷۴ امتیاز دوم، لیورپول هم ۶۹ امتیاز گرفت و سوم، چلسی هم با ۶۷ امتیاز چهارم و راهی لیگ قهرمانان اروپا فصل بعد شدند. هری کین ستاره انگلیسی تاتنهام که صحبت از حضورش در سیتی به گوش می‌رسد در پایان فصل با ۲۳ گل و ۱۴ پاس گل آقای گل و پاس گل شد. ادرسون مورالز هم در پایان فصل با تنها ۳۲ گل خورده جایزه بهترین دروازه‌بان لیگ برتر را کسب کرد.

لالیگا؛ اتلتیکو بالاتر از رئال و بارسا

در لالیگا شرایط پر استرس و عجیبی تا هفته‌های پایانی حاکم بود. بارسلونا با کومان نتایج بدی گرفته و از کورس قهرمانی خارج شده بود و هفته پایانی رقابت برای فتح جام، بین دو تیم مادریدی آتلتیکو و رئال بود. شاگردان زیدان برای سی و پنجمین قهرمانی لیگ نیاز به برد داشتند و باید امیدوار می‌مانند آتلتیکو مقابل وایادولید مساوی کند. رونالدو نازاریو که مالک وایادولید است، برای بازیکنان تیمش جهت پیروزی مقابل سیمئونه پاداش ۱۵۰ هزار یورویی تعیین کرده بود. هر دو تیم ابتدا عقب افتادند اما در پایان ال چولو و زیدان هر دو پیروز شدند. آتلتیکو ۸۶ امتیازی شد و رئال ۸۴ امتیاز کسب کرد. در پایان لیونل مسی با ۳۰ گل زده برای هشتمین بار جایزه عنوان آقای گلی لالیگا موسوم به" پیچیچی" را به‌دست آورد.

از تاریخ سازی لیل در فرانسه، تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

ضمن اینکه "یان اوبلاک" دروازه‌بان اسلوونیایی آتلتیکو هم برای پنجمین بار جایزه "ایوان زامورا" (بهترین دروازه لالیگا را کسب کرد. با قهرمانی اتلتیکومادرید در لالیگا، اکنون تنها ۳ مربی توانسته‌اند بیش از یک بار این تیم را به قهرمانی در اسپانیا برسانند:

ریکاردو زامورا (۱۹۴۰، ۱۹۴۱)
هلنیو هررا (۱۹۵۰، ۱۹۵۱)
دیگو سیمئونه (۲۰۱۴، ۲۰۲۱)

اتلتی در ۳۸ بازی این فصل تنها ۲۵ گل دریافت کرد. (۰.۶۶ گل در هر بازی) این پایین‌ترین نرخ دریافت گل از سوی روخی‌بلانکوس در میان ۱۱ فصل قهرمانی این تیم در لالیگا بوده است. خبری تلخ هم پس از این افتخار در لالیگا برای هواداران این تیم رخ داد. پس از قهرمانی اتلتیکومادرید در لالیگا، هواداران این تیم در خیابان‌های مادرید به شادی پرداختند و به گزارش ال‌پایس هوادار ۱۴ ساله روخی‌بلانکوس در جریان شادی قهرمانی جان سپرد. این هوادار نوجوان از پنجره ون در حال حرکت بیرون آمده بود و به شادی مشغول بود اما انحراف خودرو و برخورد سر نوجوان ۱۴ ساله با بخش ورودی پارکینگ "سانتاآنا" باعث فوت او شد.

بوندس لیگا آلمان؛ همان همیشگی

در لیگ آلمان بایرن مونیخ به سلطه خودش ادامه داد و با هانسی فلیک سی و یکمین قهرمانی لیگ آلمان را جشن گرفت. بایرن ۹۹ گل زد و ۷۸ امتیاز گرفت. جالب اینجاست که نیمی از این گل‌ها توسط لواندوفسکی زده شده است.

از تاریخ سازی لیل در فرانسه، تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

او با ۴۱ گل زده کفش طلای لیگ و اروپا را گرفت و برای چهارمین سال متوالی آقای گل بوندس لیگا شد همچنین توماس مولر هم امسال ۲۱ پاس گل داد و برای دومین سال متوالی آقای پاس گل رقابت‌ها شد. پیتر گولاچی دروازه‌بان لایپزیگ هم با ۳۲ گل خورده، جایزه بهترین دروازه‌بان فصل را گرفت. تیم‌های لایپزیگ، دورتموند و وولفسبورگ هم سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را به دست آوردند.

سری آ ایتالیا؛ بلاخره اینتر

سری آ یک الی دو سالی است که جذاب و هیجان انگیز دنبال می‌شود. همه تیم‌ها متحد شده بودند تا جلوی سلطه یوونتوس را بگیرند. بانوی پیر که ۹ قهرمانی پی در پی و در مجموع صاحب ۳۶ جام لیگ داخلی است، امسال با سرمربیگری پیرلو روند خوبی نداشت. هرچقدر یووه بد بود، این تری‌ها با کونته و میلانی‌ها با رهبری کاپیتان ایبرا و هدایت پیولی عالی کار کردند. افعی‌های آبی و بنفش پوش آنقدر بردند تا اینکه چند هفته زودتر قهرمانی‌شان مسجل شود.

از تاریخ سازی لیل در فرانسه، تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

این تری‌ها در خانه با پنج گل اودینزه را بردند و با خاطره‌ای خوب، بعد از ۱۱ سال جام را بالای سر گرفتند. اینتر با کسب ۹۱ امتیاز، خوردن تنها ۳۵ گل و زدن ۸۹ گل، بهترین تیم فصل شد. گفته می‌شود کونته حالا قصد جدایی از نرانتزوری را دارد و مالک چینی اینتر، دیگو سیمئونه را مد نظر قرار داده است در نهایت تیم‌های میلان، آتالانتا و یوونتوس هم مثل اینتر راهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل بعد شدند. کریس رونالدو با به ثمر رساندن ۲۹ گل آقای گل لیگ شد.

لیگ فرانسه؛ پایان سلطه پاری سن ژرمن

لوشامپیونا همیشه یک لیگ بی‌روح و سرد و آماتور در اذهان علاقه مندان به فوتبال نقش بسته است، چرا که همیشه تیمی مثل پاری سن ژرمن با داشتن ستاره‌های گرانقیمتی مثل نیمار و امباپه به راحتی می‌توانند قهرمانی این لیگ را به چنگ آورد، اما بر خلاف پیش بینی‌ها لیگ فرانسه امسال بسیار جذاب، نزدیک و پرهیجان دنبال شد. تیم‌های لئون، موناکو، لیل و پاری سن ژرمن جنگ سختی برای قهرمانی داشتند. نتایج فوق‌العاده این چهار تیم فشار عجیبی به پاریسی‌ها وارد کرد.

از تاریخ سازی لیل در فرانسه، تا درخشش خیره کننده لوا در آلمان

شب گذشته درنهایت تیم لیل که برای فتح جام به پیروزی نیاز داشت، دو بر یک از سد آنگرس گذشت تا برد تیم پوچتینو مقابل تیم "برست" بی اثر شود و آنها با ۸۲ امتیاز پشت سر لیل نایب قهرمان لیگ یک فرانسه شوند. این موفقیت در حالی به‌دست آمد که حاصل شاهکار کریستوف گالتیر سرمربی تیم و البته مدیریت خوب آنها است. دسامبر ۲۰۱۷ کریستوف گالتیر لیل را که در رتبه ۱۸ لیگ فرانسه بود تحویل گرفت و آنها را به سختی از سقوط نجات داد. ۴ سال بعد (امسال) لیل با کنار زدن پی‌اس‌جی قهرمان فرانسه شد. اتحادیه ملی بازیکنان حرفه‌ای فرانسه، کیلین ام‌باپه را به عنوان بهترین بازیکن فصل انتخاب کرد تا ستاره فرانسوی برای دومین بار پیاپی این جایزه را به خود اختصاص دهد (این جوایز سال ۲۰۲۰ اهدا نشد)
۳۱ بازی
️ ۲۷ گل
۷ پاس گل

ضمن اینکه تیم لیلی‌ها در کنار قهرمانی لوشامپیونا، با ۲۳ گل خورده، رکورد کمترین گل خورده این فصل لیگ فرانسه را به نام خودشان ثبت کردند.

کد خبر 495851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.