افتتاح ۲۸ ایستگاه مترو پایتخت در ۴۴ ماه

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اقدامات مدیریت شهری فعلی در توسعه مترو، سه اولویت مترو در دوره فعلی را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا، علی امام با بیان اینکه ۴۴ ماه از دوره کنونی مدیریت شهری می‌گذرد و حالا در ماه‌های پایانی این دوره، کارنامه عملکردی شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن، معیاری برای سنجش میزان موفقیت و یا ناکامی متولیان امر در اجرای برنامه‌های وعده داده شده، تلقی می‌شود؛ گفت: اما فرق دوره‌ای که سپری شد با دوره‌های قبل از آن، شرایط بسیار سخت اقتصادی حاکم بر کشور بود که به گواه و اذعان کارشناسان امر، بی سابقه و حادتر از همیشه به نظر می‌رسید.

وی تصریح کرد: در این میان شرکت مترو به عنوان یکی از ارکان بحث توسعه حمل و نقل عمومی، با همکاری و پشتیبانی تمام دست اندرکاران امر، کارنامه‌ای از خود برجای گذاشته که قضاوت در مورد آن را باید به مردم سپرد و شهروندانی که خیلی از مسائل را دیدند و فارغ از تمایلات سیاسی و جناحی، می‌توانند در مورد کارهای انجام شده، نظر واقعی دهند.

مدیرعامل متروی تهران درباره اولویت برنامه‌های مترو توضیح داد: در آبان ماه ۱۳۹۶ کادر جدید مدیریت مترو بر اساس وضع موجود با اولویت بندی نیازهای شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت، چند هدف را نشانه‌گذاری و بر اساس آن عمل کرد.

وی رفع نقایص ایستگاه‌های افتتاح شده خطوط مختلف و خصوصاً خط ۷ مترو که به لحاظ ایمنی مشکل جدی داشته و در صورت سهل انگاری، بازی با جان و امنیت مسافران را در برداشتند از جمله این اولویت‌ها دانست و افزود: در خط هفت نواقصی از قبیل فقدان سیستم سیگنالینگ و یا سامانه‌های تهویه و اطفای حریق، پله‌های فرار، سامانه‌های اصلی و پشتیبان تأمین برق، اشکال در ریل گذاری و … وجود داشت که به این ترتیب در وهله نخست ایستگاههای خط ۷ و حتی برخی ایستگاه‌های خطوط ۳ و ۴ که در حال بهره‌برداری بودند و چنین نواقصی با شدت و ضعف متفاوت در آنها احساس می‌شد، ایمن‌سازی و به طور استاندارد در اختیار شهروندان قرار گرفت.

امام ادامه داد: نکته مهم دیگر، تکمیل و ساخت ایستگاه‌های بیشتر بود. به عبارت دیگر به جای احداث و حفر بی‌هدف تونل‌های بیشتر که دغدغه‌های جاری مردم را پاسخگو نبود، بهره‌برداری از ایستگاه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفت؛ این ایستگاه‌ها البته در ادوار پیشین مدیریت شهری درصدی تکمیل شده بودند اما مسئله قابل توجه آنجاست که بدانیم با پیشرفت عملیات ساختمانی هر ایستگاه، نمی‌توان آن را قابل بهره‌برداری دانست، به عنوان مثال سهم بخش ساختمانی ۵۵ درصد کل عملیات اجرایی احداث یک ایستگاه است و ۴۵ درصد باقی مانده را بخش تجهیزات و تأسیسات شامل می‌شود که اتفاقاً هزینه‌های گزاف و کارهای اداری خاص خود را در بر دارد.

وی با بیان اینکه با تمام این اوصاف، میانگین پیشرفت عملیات اجرایی در ۱۶ ایستگاه از خط ۷ تا پایان شهریور ۱۳۹۶ حدود ۴۹ درصد بوده است که طی سال‌های اخیر تکمیل شده و به بهره برداری رسیده‌اند، گفت: ۱۲ ایستگاه از خط ۶ نیز که در این دوره کامل شده‌اند، تا پایان شهریور ۱۳۹۶ به طور میانگین ۴۱ درصد پیشرفت مجموع کارهای ساختمانی و تجهیزاتی داشته‌اند. جدول تهیه شده در این زمینه، درصد پیشرفت تمام ایستگاه‌ها را به تفکیک مشخص کرده است. ایستگاه اقدسیه از خط ۳ نیز حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته که طی کمتر از چهار سال تکمیل و اخیراً افتتاح شد.

وی ادامه داد: سومین اولویت برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه عملیات ساخت و ساز و توسعه شبکه مترو، اقدامات زیرساختی و بلندمدتی بوده که ثمرات آن در سال‌های آینده به بار خواهد نشست. تکمیل و ساخت پایانه‌هایی از قبیل آزادگان، اکباتان، کلاهدوز و … به همراه تلاش برای طراحی و تولید قطار ملی مترو که عدم وابستگی به شرکت‌های خارجی را در برداشته و حل مشکل کمبود ناوگان حمل و نقلی مترو را تا حدود زیادی امکان‌پذیر می‌سازد، از جمله مهمترین اقدامات یاد شده است.

مدیرعامل متروی تهران تصریح کرد: در کنار این موارد، احداث پنج پست برق در خطوط مختلف، اضافه کردن ۱۹ رام قطار، حرکت به سمت دستیابی به منابع مالی جدید مانند اوراق مشارکت، مناسب‌سازی ایستگاه‌ها برای استفاده معلولان و افراد کم توان جسمی و حرکتی، رفع نواقص ۳۰ ایستگاه بهره برداری شده و همچنین ایستگاه‌های تازه تأسیس با نصب و راه اندازی ۲۸۰ رشته پله برقی، ۶۲ دستگاه آسانسور و ۷۸ سامانه تهویه هوا، ساخت ۱۲ ورودی جدید و اقدام برای توسعه خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو از دیگر تمهیداتی است که به مرور زمان آثار و تأثیرات خود را نشان خواهد داد و شبکه خطوط مترو را به حد و اندازه‌های استاندارد جهانی نزدیک تر می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنار توجه اکید به این سه اولویت اجرایی، البته موارد متعددی همچون ارتقا سیستم‌های نرم‌افزاری مربوط به فعالیت‌های مترویی، راه اندازی کمیته ساخت داخل برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نیروی کار داخلی و احیا شرکت مجتمع‌های ایستگاهی انجام شد، افزود: از همه مهم‌تر طراحی خطوط چهارگانه جدید بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که با آغاز عملیات عمرانی اولین ایستگاه از خط ۱۰ (ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه ۲۲) همراه شد، بخشی از تلاش‌های صورت گرفته در این دوره مدیریتی بود که با زحمت خانواده بزرگ متروی تهران و البته پیگیری‌ها و حمایت‌های مدیران ارشد شورای شهر و شهرداری تهران حاصل شده است.

امام با بیان اینکه بی تردید بسیاری از این موارد در دوره‌های آتی مدیریت شهری تکمیل و تقدیم مردم خواهد شد که این امر مربوط به ذات و جنس کارهای عمرانی است، اظهار کرد: این فعالیت‌ها زمان‌بر بوده و لزوماً در یک دوره مدیریتی شروع و خاتمه نمی‌پذیرند اما شرط انصاف آن است که زحمات دست اندرکاران دوره‌های مدیریتی قبل و بعد از دوره خود را ضایع و زائل نکنیم تا مشمول رحمت و برکت الهی در اموراتمان شویم.

وی افزود: درصد پیشرفت عملیات ساختمانی و تجهیزاتی ایستگاه‌های افتتاح شده به عدد ۱۰۰ نرسیده به آن خاطر است که علیرغم نصب آسانسور و پله برقی در تمام ایستگاه‌های افتتاح شده اخیر، هنوز تمام پله برقی‌ها و آسانسورهای طراحی شده برای آنها کامل نشده است و در طول زمان خریداری و راه‌اندازی می‌شوند؛ البته در وضع موجود نیز تمام ایستگاه‌ها از پله برقی و آسانسور به تعدادی که امکان خریداری بوده است، برخوردار شده‌اند و همچنین یکی از دلایل عدم اعلام صد درصدی تکمیل ایستگاه‌ها، ساخته نشدن ورودی‌های دوم آنها است که خللی در افتتاح یک ایستگاه ایجاد نمی‌کند، اما به هر ترتیب چون در طراحی‌ها آمده است، باید به مرور زمان و بعد از بهره‌برداری ایستگاه احداث شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر 495850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.