افزایش شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی آینده/ دانشجویان باید عضو شبکه آی‌گپ شوند

رئیس دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: لزوم استفاده از پیام رسان آی گپ به واحدها ابلاغ نشده است البته تفاهم نامه‌ای بین این شبکه اجتماعی و دانشگاه آزاد در سطح کشور منعقد شده که بر اساس آن آموزش و پشتیبانی‌هایی به صورت هوشمند از طرف این شرکت انجام می‌شود؛ بنابراین دانشجویان باید در این پیام رسان عضو شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز - دوشنبه ۳ خردادماه - در نشست خبری اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد به عنوان یکی از دو واحد جامع مستقل در کشور با بالاترین رتبه‌بندی دانشگاهی مطرح است و رویکرد جدید آن تلاش برای حل مسائل اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نام این واحد دانشگاهی به عنوان تنها مرکز دانشگاه آزاد اسلامی کشور در بین اثرگذارترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است، افزود: معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با هدف آموزش مهارت‌های علمی و کاربردی به دانشجویان ایجاد شده تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از طریق دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی ارائه شود.

اجرای طرح پویش برای توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان

نقش با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در پی ایجاد ارتباط بین صنعت و آموزش‌های تئوری است، افزود: دانشجوی دانشگاه آزاد با شرکت در"طرح پویش صنعت" آموزش می‌بیند. برای توانمندسازی دانشجوها متناسب با احساس نیاز دوره‌های کوتاه مدت توانمندسازی در حین تحصیل ارائه می‌شود.

افزایش پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر

وی با اشاره به ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد ادامه داد: کاهش جمعیت جوان کشور، افزایش ظرفیت دانشگاهی و کاهش تب مدرک‌گرایی، موجب شده تا جوانان نوع و محل دانشگاه را انتخاب کند و دیگر دانشگاه، دانشجو را انتخاب نمی‌کند البته در پنج سال اخیر پذیرش دانشجو در این مرکز کاهش نیافته است.

رضایت بیش از ۹۰ درصدی از آموزش مجازی دانشگاه

نقش افزود: در ۱۰ سال آینده با توجه به افزایش جمعیت شاهد افزایش تقاضا برای تحصیل خواهیم بود لذا در تلاش هستیم با تغییر سرفصل‌ها و تأسیس رشته‌های جدید و مزیت‌های رقابتی قابل قبول و متناسب با نیاز مخاطب را ایجاد کنیم. مشکلات در زمینه آموزش مجازی نسبت به حضوری وجود دارد اما دانشگاه آزاد توانست رضایت بیش از ۹۰ درصدی ایجاد کند که در انتخاب شدن آن توسط دانشجویان مؤثر است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت درآمدی دانشگاه باید با هزینه‌های آن متناسب باشد همچنین وجود تورم ۵۰ درصدی در کشور، افزایش شهریه در سال آینده دور از انتظار نیست. هیچ‌گونه ردیف دولتی برای این دانشگاه وجود ندارد و درآمد آن از شهریه دانشجویان تأمین می‌شود البته نمی‌توان همه هزینه‌ها را از این محل تأمین کرد زیرا خانواده‌ها توانایی پرداخت این میزان شهریه را ندارند.

رشد درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با بیان اینکه رشد درآمدهای غیر شهریه‌ای این دانشگاه در سال مالی قبل به ۲۴ درصد رسید، عنوان کرد: افزایش شهریه دانشگاه آزاد بر اساس رتبه دانشگاه است؛ اکنون ۲۶ سطح رتبه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده که بر اساس آن میزان شهریه افزایش می‌یابد و افزایش آن را شاهد خواهیم بود؛ البته برای ورودی‌های قدیم، شهریه ثابت بدون تغییر است.

نقش با بیان اینکه طرح‌های کشاورزی در این دانشگاه از سال آینده مالی اجرا می‌شود، افزود: با استفاده از امکانات دانشگاه و بستن قرارداد با بخش خصوصی، طرح‌های برون دانشگاهی، کارگاه‌های آموزشی، طرح‌های صنعتی برون دانشگاهی، استفاده از ظرفیت مازاد کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برای صنعت، درآمدهای غیر شهریه‌ای دانشگاه افزایش یافته است و به دنبال همکاری با اداره استاندارد هستیم تا بتوانیم منابع درآمدی جدید برای دانشگاه ایجاد کنیم.

طرح پویش امسال در دانشگاه نجف آباد اجرا می‌شود

وی تصریح کرد: "طرح پویش صنعت" برای همه رشته‌ها ارائه می‌شود و علاوه بر سرفصل مصوب، هشت واحد درسی کارآموزی نیز به چارت تحصیلی اضافه شده است که دانشجوها باید این واحدها را در صنعت بگذارند. امسال این طرح در ۱۵ استان اجرا و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن شرکت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد ادامه داد: در این طرح قرارداد سه جانبه‌ای بین دانشگاه، دانشجو و صنعت عقد شده و حق‌الزحمه دانشجو مستقیماً به عنوان شهریه به حساب دانشگاه واریز می‌شود که به نوعی بورس دانشجو در صنعت است. این طرح امسال در رشته‌های فنی و علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد اجرا خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد با اشاره به یکپارچه سازی سامانه‌های این دانشگاه، خاطرنشان کرد: سامانه‌های آموزشیار، پژوهشیار و دانشجویار راه‌اندازی شده است.

نقش با بیان اینکه وارد کردن اطلاعات ۳۵ سال فعالیت دانشگاه به این سامانه زمان‌بر بوده و این سامانه‌ها هنوز مشکلاتی را برای دانشجو ایجاد می‌کند که نیاز به رفع آن است، افزود: مشکلات و نارضایتی‌هایی وجود دارد که سعی کردیم برطرف کنیم.

دلیل اجباری شدن استفاده از آی گپ برای دانشجویان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در رابطه با اجباری شدن استفاده از آی‌گپ برای دانشجویان دانشگاه آزاد، تصریح کرد: لزوم استفاده از پیام‌رسان آی‌گپ به واحدها ابلاغ نشده است البته تفاهم نامه‌ای بین این شبکه اجتماعی و دانشگاه آزاد در سطح کشور منعقد شده که بر اساس آن آموزش و پشتیبانی‌هایی به صورت هوشمند از طرف این شرکت انجام می‌شود؛ در حقیقت آی‌گپ وظیفه پشتیبانی از سامانه دانشیار و آموزشیار را بر عهده دارد و این شبکه می‌خواهد در آینده در کنار دانشجو باشد تا روند تحصیل او را پشتیبانی کند بنابراین دانشجویان باید در این پیام‌رسان عضو شوند.

احتمال حضوری شدن کلاس‌ها در ترم آینده وجود دارد

نقش همچنین درباره حضوری شدن کلاس‌ها از ترم تحصیلی آینده، گفت: در مردادماه امسال واکسیناسیون اساتید و معلمان باید انجام شود، دانشکده علوم پزشکی و بخشی از دانشکده پرستاری واکسینه شده‌اند، در خصوص سایر دانشجویان منتظر دولت هستیم که اگر واکسیناسیون انجام شد کلاس‌ها حضوری برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت دانشجویان دانشگاه آزاد را نیز واکسینه خواهد کرد، اما امکان حضوری برگزار شدن کلاس‌های دانشگاه زیاد است.

‌بیشتر بخوانید:

کد خبر 495813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.