قتل بابک خرمدین نتیجه ‌جنون مشترک قاتلان ‌است

یک روانشناس با تاکید بر اینکه قاتل پرونده بابک خرمدین اختلال روانی دارد، گفت: همکاری همسر این قاتل به عنوان شریک جرم می‌تواند اتفاق نادری در جامعه باشد؛ در حوزه روانشناسی این نوع همکاری‌ها به دلیل جنون مشترک (Folie a Deux) است.

احمد پدرام در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رسانه‌ای شدن قتل بابک خرمدین، اظهار کرد: انتشار این موضوع در رسانه‌ها باعث شده تا سنگدل بودن این پدر و مادر در حق فرزندان خود، توجه افراد را جلب کند در حالی که احتمال دارد این وضعیت در برخی دیگر از انسان‌ها هم وجود داشته باشد.

وی افزود: گاهی اوقات در اجتماع شاهد این نوع اتفاق‌های تلخ بوده‌ایم و امروز با گسترش شبکه‌های مجازی سریع‌تر از گذشته منتشر می‌شود. نوع وقوع این قتل به دلیل اینکه یک پروسه بوده و با برنامه ریزی انجام شده، کم نظیر است.

اهمیت بحران‌های زندگی گذشته قاتل در این پرونده

این روانشناس تاکید کرد: انسان موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است و از لحاظ جسمی هم ممکن است آسیب‌هایی دیده باشد؛ اگر یک روانشناس اعصاب مثل متخصص نوروسایکولوژی یا یک روانپزشک اعصاب و متخصص مغز و اعصاب بتوانند ذهن و مغز انسان را بررسی کنند به وجود این مشکلات پی می‌برند.

پدرام، تصریح کرد: وقوع این نوع حوادث می‌تواند بیانگر اختلالات بیولوژیک مغز باشد، برخی اعتقاد به آلزایمر دارند، تعدادی بر این باور هستند که فرد اسکیزوفرنی است و عده‌ای هم اختلال شخصیت را دلیل آن می‌دانند در حالی که هیچ کدام از این موارد به تنهایی برای انجام چنین جنایتی کافی نیست.

وی با اشاره به ابعاد روانی این پرونده جنایی، اظهار کرد: تمرکز بر روی ابعاد روانی این فرد ۸۱ ساله (قاتل) نشان می‌دهد که این فرد با چه بحران‌هایی از دوران کودکی روبه‌رو بوده و در کجا به دنیا آمده، چطور بزرگ شده و چه فشارهای روانی در طول زندگی داشته است؟ یا اینکه خودخواهی‌های روانشناختی داشته که این مورد می‌تواند در بروز این رفتارها تأثیرگذار باشد. در حقیقت لازم است ابعاد روانی این انسان بررسی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این پرونده جامعه‌ای که این فرد در گذشته و در شرایط فعلی در آن زندگی کرده، مدنظر است، با توجه به اینکه می‌دانیم در برخی مکان‌ها بعضی از رفتارها نوعی زرنگی تلقی می‌شود اما در عین حال بسیاری از رفتارها هم در اجتماع ضد ارزش است، در جامعه‌ای که پر از فشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است نوع نگاه متفاوت هر فرد به این جامعه نیز بسیار اهمیت دارد.

پدرام در خصوص شخصیت این انسان، گفت: باید به طور دقیق بررسی شود که اخلاق در این انسان تا چه اندازه رشد پیدا کرده و تا چه حدی به مبانی دینی پایبند بوده است؛ همچنین لازم است این موارد از لحاظ جرم‌شناسی، قانونی و حقوقی در رابطه یک فرد با فرزندش مورد بررسی قرار بگیرد.

قاتل اختلال روانی از همه نوع را دارد

این خانواده درمانگر با بیان این نکته که این انسان اختلال روانی از همه نوع را دارد، گفت: مشارکت همسر قاتل در این جرم هم می‌تواند یک اتفاق نادر باشد. البته در بروز بیماری‌های روانی و با توجه به تجربه ۴۰ ساله‌ای که در حوزه روانشناسی دارم از این نوع همکاری‌ها بسیار دیدم که به آن جنون مشترک (Folie a Deux) گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: جنون مشترک یعنی اینکه یک انسان غالب (حتی دو دوست در مدرسه) و فرد دیگر منفعل است و در نتیجه آن، فرد غالب و زورگو، مسلط برای گفتن هر چیزی است و فرد منفعل به دلیل وابستگی که به فرد غالب و مسلط دارد گفته‌های او را می‌پذیرد.

پدرام اضافه کرد: در جنون مشترک فرد غالب و مسلط اگر بگوید «من در گوشم صدا می‌آید» فرد منفعل هم همین کلام را تکرار کرده و می‌پذیرد و یا اینکه فرد غالب می‌گوید «من فکر می‌کنم فلانی دشمن ما است» فرد منفعل هم بدون هیچ تفکر و درنگی تکرار می‌کند «من هم فکر می‌کنم همین طور است».

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این نوع رفتارها برای این است که فرد منفعل بتواند خود را با فرد غالب و مسلط همنوا کند و بدون مکثی هر چه او می‌گوید را بپذیرد، این موضوعی است که در طول تاریخ و در اسطوره‌ها وجود دارد و همواره حسادت بین دو برادر و پدرکشی و پسر کشی وجود داشته و داستان یوسف پیامبر (ص) را در قرآن در مورد حسادت برادران او داریم، اما ظرافت قضیه در پرونده قتل خرمدین این است که این دو نفر(پدر و مادر مقتول) دچار یک جنون مشترک (Folie a Deux) شدند و مرد فرد غالب بوده و زن فردی منفعل و توانسته هر موضوعی که شوهر می‌گوید را بپذیرد و عین عقاید او را پیدا کند.

کد خبر 495726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    3 1
    این جنایت وحشتناک ترین جنایت کره زمینه. بنظر من تنها دلیلش اینکه این دو فرد جانی خوانخوار و وحشتناک هستند. حتی برادرهای یوسف پیامبر برادرهای تنی نبودند چون مادرهاشون فرق میکرده تازه اونها که یوسف رو مثله نکردند.
  • آزاده IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    1 1
    لطفا اسم جنون روی اینکار نزارن روانشناسهای دانشمند جنون زمانی هست شخص مرتکب جنایت بشه بعد پشییمون بشه بگه گناه کردم دست خودم نبود این دو جنایتکار حیوان روانشناس محترم علاوه بر اینکه پشیمان نیستند و دو جانی باهوش هستند گفتن خوب کاری کردیم بچه های دیگه رو هم آزاد بشیم میکشیم روانشناس محترم قضاوت ناصحیح اعلام نکنید این کار شما خطر آقرینی برای اجتماع است
  • روان شناس IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    1 0
    عزیزم وقتی از موضوعی سر رشته ندارید اضهار نظر نفرمایید جنون مشترک یک اصطلاح تخصصی روان شناسی برای یک دسته خاص از بیماران هذیانی است که بکار می رود و از نظر علم روان شناسی به این معنی نیست که فرد تفکر و اندیشه نسبت به کارش نداشته بلکه به این معنی است که بینش و درک درستی از واقعیت و مشکلی که درگیر آن هست ندارد. اتفاقا این همکار محترم نسبت به دیگر روان شناسان که راجع به این قتل نظر دادند نظر کارشناسی و درستی ارایه دادند