اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

بررسی رفتارهای متناقض محمود احمدی نژاد، ادامه گفت‌وگوهای در وین، واکنش چهره‌های شاخص اصلاح طلب به دوم خرداد، آخرین وضعیت ائتلاف‌های انتخاباتی و بررسی دلایل خاموشی‌ها در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - دوشنبه سوم خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «احمدی‌نژاد به چه پرسش‌هایی پاسخ نداد» به بررسی رفتارهای متناقض محمود احمدی نژاد پرداخت و نوشت: محمود احمدی‌نژاد شب‌ها حضور خبرسازی در کلاب‌هاوس دارد. او در یک اتاق گفت‌وگو در کلاب‌هاوس به سوالات خبرنگاران و حاضران پاسخ داد همچنین در اتاق دیگری مصاحبه اقتصادی از پیش‌ضبط‌شده‌ وی منتشر شد که آن هم حاشیه‌ساز شد. احمدی‌نژاد که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و اتاق گفت‌وگویی با عنوان «نقد ساختار فعلی جمهوری اسلامی و چرایی تحقق نیافتن آرمان‌ها» حضور یافت و به سوالات پاسخ داد.

سوالات چالش‌برانگیز بیشتر درباره حوادث سال ۸۸ بود. او درباره کشته شدن ندا آقا سلطان در اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ گفت: «قتل ندا آقا سلطان برای خراب کردن چهره ملت ایران بود و آن یک توطئه بود و از قوه قضائیه خواستم که به طور جد رسیدگی کند و فکر نمی‌کنم کار بدی کردم و اگر رسیدگی شده بود و افرادی که این کار را کرده بودند مجازات شده بودند امروز خیلی از مسائل روشن شده بود».

او خطاب به عبدالله مؤمنی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که پس از انتخابات ۸۸ بازداشت شد گفت: وقتی شما زندان بودید من خیلی ناراحت بودم و برای آزادی شما تلاش کردم که نشد.‏ احمدی‌نژاد گفت حقوق مدنی فارغ از مذهب است. احمدی نژاد درباره سفر بحث‌برانگیزش به مصر در زمان ریاست‌جمهوری گفت: «سفر من به مصر دوجانبه نبود، زیرا سفرهای دوجانبه دارای پروتکل‌های متفاوت است. ما برای کنفرانس کشورهای اسلامی به مصر رفتیم و آقای مرسی تا پای پرواز با من آمدند و کلی با من صحبت کردند و همه از من دعوت کردند و جلسه قوی‌ای با هم داشتیم و به من احترام گذاشتند. در سفر من به مصر کسی به من کفش پرت نکرد. همه مردم به استقبال من آمدند و خیلی شعار دادند و استقبال خوبی کردند».

اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

روزنامه همدلی، در صفحه نخست خود با تیتر «چالش دوربین‌ها برای مذاکرات هسته‌ای» به بررسی ادامه گفت‌وگوها در وین پرداخت و نوشت: ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین، تحت تأثیر پایان ضرب‌الاجل ایران به آژانس بین‌المللی اتمی و کاهش تعهدات ایران در همکاری با آژانس قرار گرفته است. مجلس ایران در ماه دسامبر لایحه‌ای را تصویب کرد که اگر اعضای اروپایی برجام، تا ماه فوریه تحریم‌های نفتی و بانکی را لغو نکنند، بخشی از تحقیقات سازمان ملل در تأسیسات هسته‌ای‌اش را به تعلیق در می‌آورد.

بر همین اساس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تفاهمنامه‌ای سه ماهه با ایران امضا کرد که بر اساس آن، دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خرداد ۱۴۰۰ روشن بماند، اما فیلم دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود. در چارچوب این توافق، فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس تحویل می‌شود و در غیر آن صورت تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد؛ توافقی که حالا سه روز از پایان آن گذشته است و صحبت از تمدید دوباره آن شنیده می‌شود.

در همین حال، با وجودی که طرفین اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا که به طور غیرمستقیم در حال رایزنی با هم هستند همچنان وجود برخی موانع مهم برای دستیابی به توافقی جامع، را متذکر شده‌اند روز گذشته حسن روحانی از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها خبر داد. رئیس جمهور روحانی و در دویست و بیست و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر پیروزی ملت ایران در جنگ اقتصادی، گفت: «ارقام رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعتی کشور، بهترین شاهد بر بی‌ثمر بودن سیاست فشار حداکثری آمریکا است که خود آنها را به اعتراف به شکست این سیاست‌ها وادار کرده است و با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند. ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد.‌»

این در حالی است که به نظر می‌رسد ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خود را برای تمدید مهلت همکاری توافق شده آماده می‌کنند. در همین زمینه یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته است که با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد. این منبع به نورنیوز گفته است: «بررسی این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.‌»

در همین حال یک دیپلمات ارشد روسیه در وین در واکنش به خبر احتمال تمدید توافق ایران و آژانس از این موضوع ابراز خرسندی و آن را گامی ضروری توصیف کرد. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به خبر تمدید احتمالی توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ٣١ اردیبهشت ماه منقضی شده است، واکنش نشان داد. او در پیام خود نوشت: «در صورتی که این خبر حقیقت داشته باشد، گامی مثبت و ضروری است. مشتاق شنیدن اعلام رسمی آن هستیم.‌»

با این وجود برخی نمایندگان مجلس، روز گذشته نسبت به پایان مهلت ایران به آژانس اتمی هشدار دادند و خواستار اجرایی شدن کاهش تعهدات توافق شده از سوی ایران شدند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در اخطاری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس، اظهار کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند اما این‌گونه نشد و روز گذشته هم فرصت قانونی آنها به اتمام رسید. بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود و انتظار ما از رئیس سازمان انرژی اتمی این است که هر چه سریع‌تر خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است. ما به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجرای برجام شود چرا که آن قانون به خوبی اجرا نشد.‌»

اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «اصلاح‌طلبان در رؤیای دوم خرداد» به بررسی واکنش چهره‌های شاخص اصلاح طلب به دوم خرداد پرداخت و نوشت: جهانگیری در توییتی از خاتمی و دولت اصلاحات به نیکی یاد کرد. اسحاق جهانگیری، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که سابقه حضور در دولت اصلاحات را دارد، با توییتی این‌گونه دوم خرداد سال ۷۶ را گرامی داشته است: «دوم خرداد است؛ سالگرد روزی که روشن شد مردم خواستار تغییرند و نظام هم انعطاف نشان داد. خاتمی و دولت اصلاحات تهدیدهای جدی بین‌المللی و منطقه‌ای را از ایران دور کردند و فرصت‌های نو برای ‎توسعه ایران و گشایش در زندگی مردم به وجود آوردند. کشور باز هم به اصلاحات افق‌گشا و واقعی نیاز دارد».

جهانگیری که سابقه نمایندگی جیرفت در مجلس دوم و سوم و استانداری اصفهان در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را داشت، در دولت سیدمحمد خاتمی به عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شد و پس از ادغام وزارت صنایع با وزارت معادن و فلزات، وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت. او هم‌اکنون هشت سال است که معاون‌اولی دولت حسن روحانی را بر عهده دارد. سوابق نشان می‌دهد جهانگیری برای هر دو رئیس‌جمهور رفاقت کرده و سنگ‌ تمام گذاشته است.

در سال ۹۶ و در مناظره‌های ریاست‌جمهوری، در دفاع از دولت و حسن روحانی کم نگذاشت. همان روزها بود که در شبکه‌های اجتماعی از او به عنوان یک رفیق درست‌وحسابی نام برده می‌شد که پشت دوست خود را خالی نمی‌کند. پس از آن نیز آنجا که دولت باید نرخ جدید دلار را اعلام می‌کرد، این جهانگیری بود که جلو آمد و اتفاقاً مورد آماج طعنه و تمسخرها قرار گرفت. حتی زمانی که شایعه اختلافش با رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به گوش می‌رسید یا آنجا که گفت اجازه برکناری منشی خود را هم نداشته باز در کنار روحانی ماند و در رفاقت کم نگذاشت. او حالا نامزد اصلی اصلاح‌طلبان برای جانشینی حسن روحانی محسوب می‌شود.

به گفته محمد نعیمی‌پور از فعالان اصلاح‌طلب، آقایان خاتمی، کروبی و موسوی‌خوئینی‌ها از جهانگیری خواسته‌اند که کاندیدای ریاست‌جمهوری شود. جهانگیری در جایی نیز گفته بود که به دعوت خانواده مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و شخص خاتمی و بعدتر حسن روحانی برای انتخابات سال ۹۶ ثبت‌نام کرده بود. نعیمی‌پور گفته بود: «از منابع موثقی شنیده‌ام که جناب آقای کروبی نظرشان را اعلام کرده‌اند و به اطلاع آقای دکتر جهانگیری رسانده‌اند که ایشان برای ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری اقدام کنند و همچنین طبق اطلاع من آقای خاتمی هم مستقیماً صحبتی داشته‌اند و این مطلب را به آقای دکتر جهانگیری منتقل کرده‌اند و همچنین آقای موسوی‌خوئینی‌ها تحلیل و استدلالشان را برای اینکه آقای دکتر جهانگیری وارد کارزار و صحنه انتخابات شوند به ایشان انتقال داده‌اند».

اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «کاندیدای پوششی، ائتلاف پوشالی» به بررسی آخرین وضعیت ائتلاف‌های انتخاباتی و همراهی کاندیداها پرداخت و نوشت: هنوز نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نشده ولی از حالا می‌توان حدس زد که کدام چهره‌های سیاسی بازیگر اصلی صحنه رقابت خواهند بود. به تبع همین گمانه‌زنی، از همین حالا و حتی پیش از این، بحث درباره چگونگی چینش مهره‌ها بالا گرفته است. یک طرف اصلاح‌طلبان هستند و طرف دیگر اصولگرایان. در این بین لاریجانی و طرفدارانش نیز سعی می‌کنند که ترکیب میدان را به نفع خود به هم بزنند. به غیر از آنان، احمدی‌نژاد هم هست که به هر سو حرکت می‌کند با سیلی از مخالفت‌ها و انتقادات روبرو می‌شود ولی با این حال تلاش دارد که به فعالیت‌های خود ادامه دهد. در بین تلاش‌های تبلیغاتی نامزدها، بازار یارگیری‌ها هم داغ شده و زمزمه‌هایی از ائتلاف این و آن کاندیدا و انصراف آن به نفع آن دیگری به گوش می‌رسد. برخی سخت به دنبال این هستند که بین اصلاح‌طلبان و لاریجانی نوعی همبستگی را تصویر کنند و از تکرار ائتلاف ۹۲ و ۹۶ در انتخابات ۱۴۰۰ بگویند. از طرف دیگر اما میان اصولگرایان نیز تلاش‌هایی در حال انجام است تا از کثرت کاندیداها بکاهند و همه را در حمایت از سیدابراهیم رئیسی ثابت‌قدم نگه دارند.

اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «گزارش کیهان از عوامل مؤثر در خاموشی‌های اخیر» به بررسی دلایل خاموشی‌ها در کشور پرداخت و نوشت: یک ماه مانده به فصل تابستان و همزمان با افزایش دمای هوا، خاموشی‌های زودهنگام و البته شدیدتر از گذشته به سراغ مردم آمده است.

قطع برق جدیدترین همنشین خانه‌های مردم در روزهای اخیر شده است. از چند روز قبل گزارش‌های متعددی از نقاط مختلف پایتخت مبنی بر خاموشی‌های نیم تا چهار ساعته منتشر شده تا به این ترتیب یک ماه مانده به تابستان ۱۴۰۰، خاموشی‌ها مهمان ناخوانده خانواده‌ها شود.

در پی بروز این وضعیت، مردم با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند. برخی دانش‌آموزان و دانشجویان از کلاس‌ها و امتحانات برخط جا ماندند، برخی کسب و کارها با تعطیلی غیرمنتظره مواجه شدند، برخی کالاهای برقی مردم سوخت و حتی گفته می‌شود تعدادی از شطرنج‌بازان کشورمان مسابقات آسیایی را به رقبا واگذار کرده‌اند همچنین یکی از مخاطبان در تماس با کیهان از مشکل یک بیمار تنفسی خبر داد که به علت قطعی برق ناچار شده تجهیزات تأمین اکسیژن خود را از این خانه به خانه دیگر منتقل کند.

وزارت نیرو دو روز قبل اعلام کرد که از این پس زمان خاموشی هر منطقه شهری از قبل اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما یک روز بعد جداول خاموشی در حالی منتشر شد که به گفته مشترکان با آنچه اتفاق می‌افتد تطابق نداشته و عملاً آنها سردرگم شده‌اند. در عین حال برخی مردم گلایه می‌کنند که برق آنها چند بار طی یک روز قطع شده است.

نکته قابل تأمل دیگر این است که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و استمرار وضعیت فعلی، امکان برگزاری انتخابات به بهترین شکل وجود نخواهد داشت چرا که بخشی از فرایند رأی‌گیری نیاز به وسایل الکترونیکی دارد و از این جهت مشکل ساز خواهد شد همچنین افزایش نارضایتی مردم بر میزان حضور پای صندوق‌های رأی اثر خواهد گذاشت.

قطعی برق تقریباً اتفاق تکراری سال‌های گذشته بوده است، اما هنوز نمی‌توان گفت دقیقاً مشکل از کجاست و دولت تدبیر و امید هم در این هشت سال نه تنها نتوانسته مشکل را برطرف نماید که خاموشی‌ها هر سال بیشتر از گذشته آزار دهنده می‌شود.

سخنگوی صنعت برق کسری عجیب ۹ هزار مگاواتی برق در روز شنبه را موجب بروز قطعی‌های متعدد و پراکنده برق در نقاط مختلف کشور به‌ویژه تهران پیش‌بینی کرده و معتقد است با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف، این کمبود به پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار مگاوات برسد.

اصلاح‌طلبان در رویای دوم خرداد

کد خبر 495710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.