خطرات محیطی که بارداری را تهدید می‌کند

از آنجایی که دوران بارداری یک زمان حساس برای مادر و جنین به شمار می‌رود، لازم است در مورد خطراتی که آن را تهدید می‌کند آگاهی داشته باشیم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اثر خطرات محیطی بر بارداری می‌تواند بسیار شدید باشد و شامل اختلال در رشد جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی، زایمان جنین مرده و سقط جنین شود علاوه بر این، خطرات محیطی در اوایل بارداری می‌تواند روند رشد سیستم ایمنی جنین را مختل کند. بسیاری از موادی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم می‌تواند بارداری را تهدید کند. برای نمونه، بعضی شوینده‌های خانگی که بو و رنگ شدیدی دارند می‌تواند سمی و خطرناک باشد. جیوه نیز می‌تواند به عنوان یک ماده سمی در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، خطرات محیطی دیگری در دوران بارداری وجود دارد که مربوط به سبک زندگی مادر و اطرافیان است برای مثال سیگار کشیدن یا حتی استشمام دود آن می‌تواند خطرناک باشد. انجام دادن ورزش‌های سنگین، بلند کردن وسایل سنگین و ایستادن به مدت طولانی می‌تواند مشکل آفرین باشد. یکی از خطرات محیطی که توجه زیادی به آن نمی‌شود، استفاده از وان آب داغ و سونا است هنگامی که دمای آب به مدت طولانی بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد به لوله‌های عصبی جنین آسیب وارد می‌شود.

بعضی اقدامات پزشکی نیز می‌تواند بارداری را تهدید کند. دستگاه‌های اشعه ایکس یا روش‌های تصویربرداری پزشکی می‌تواند به سلامت جنین آسیب وارد کند همچنین گازهای بیهوشی که در بعضی اقدامات پزشکی و دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. عفونت‌های میکروبی که خطرناک‌ترین آن‌ها لیستریوز و توکسوپلاسموز هستند نیز می‌توانند برای دوران بارداری مشکل آفرین باشند بنابراین توصیه شده است زنان باردار از مصرف گوشت و ماهی خام و شیر غیر پاستوریزه دوری کنند.

لیستریوز

لیستریوز نوعی بیماری باکتریایی است که با خوردن گوشت و ماهی خام یا نیمه پز، بعضی پنیرها و سوسیس به وجود می‌آید. با وجود این که این بیماری بسیار نادر است اما عواقب آن می‌تواند جدی باشد و باعث سقط جنین شود. با ایجاد بعضی تغییرات در سبک زندگی مانند پختن و حرارت دادن همه مواد غذایی، اجتناب از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه، شستن میوه و سبزیجات خام، شستن دست‌ها، چاقوها و تخته برش آشپزخانه پس از استفاده از آن می‌تواند احتمال ابتلای به بیماری باکتریایی لیستریوز را کاهش داد. دلیل دیگری که زنان باردار باید مصرف ماهی خود را محدود کند وجود جیوه در آن است.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز نوعی بیماری انگلی است که به ندرت رخ می‌دهد اما می‌تواند باعث بروز اختلال در رشد جنین شود. عفونت توکسوپلاسموز در بیشتر افراد به صورت یک آنفلوآنزای خفیف پدیدار می‌شود به همین دلیل افراد زیادی در بدن خود آنتی‌بادی این بیماری را دارند. توکسوپلاسموز می‌تواند از طریق مدفوع گربه یا گوشت خام یا نیمه پز به سلول‌های میزبان راه پیدا کند بنابراین توصیه شده است افراد، به ویژه زنان باردار با گربه‌ها تماس نداشته باشند و هنگام باغبانی کردن یا دست زدن به خاک از ماسک و دستکش استفاده کنند، چون ممکن است خاک به مدفوع گربه آلوده شده باشد علاوه بر این لازم است از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و گوشت خام یا نیمه پخته اجتناب کنید و پس از دست زدن به غذاهای خام دستان و ظروف را بشویید.

پژوهشگران مطالعات بسیاری در مورد تأثیر دود دخانیات بر سلامت جنین انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که ارتباط قابل توجهی بین استشمام دود دخانیات و مرده‌زایی و بروز ناهنجاری‌های مادرزادی وجود دارد. دیگر خطرات محیطی که مورد بررسی قرار گرفته است، آلودگی هوا است. نتایج پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهد که PM2.5 که یک ماده رایج موجود در آلودگی هوا است، باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود همچنین محصولات جانبی ضدعفونی کننده موجود در آب، خطر زایمان جنین مرده را افزایش می‌دهد.

کد خبر 495709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.