به بهانه سالروز آزاد سازی خرمشهر؛ رشادت در قاب تصویر

"خرمشهر را خدا آزاد کرد" جمله‌ای که به وجدمی آورد و حتی می‌لرزاند تن هر کس را که آن دوران حماسه و افتخار را دیده یا وصف آن را شنیده. این حکایت آشنایی است که هرگز کهنه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آشوب، اسارت، جنگ، بی خانمانی، آوار، رفتن‌هایی که بازگشت نداشت، اشک‌هایی که حتی در روز آزادی ادامه داشت، خون‌های ریخته شده ای که خرمشهر را به خونین شهر معروف ساخت؛ تمامی این واژه‌ها حکایت آشنای این شهر بزرگ منش را به یاد می‌آورد و تا امروز جای جای اثرات آن دوران در کشور دیده می‌شود.

کمی از پیروزی انقلاب می‌گذشت که برخی از استان‌ها از جمله خوزستان، در شهرهای اهواز و خرمشهر دچار آشوب شد. اما این شروع ماجرا بود، درگیری‌ها روزها و ماه‌ها شدت یافت و در تاریخ ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ جنگی به پا شد که در آغاز آن، نیروهای بعث حدود سی هزار کیلومترمربع از خاک کشور را اشغال کردند، عراق در پی این حملات پس از ۳۴ روز توانست خرمشهر را به اشغال خود درآورد، که نتیجه آن برجای ماندن هزاران کشته و زخمی بود. نیروهای مقاومت و ارتش ایران دست از تلاش برنداشتند، ایثارگرانه و فداکارانه برای خرمشهر جنگیدند و سرانجام پس از ۵۷۵ روز اشغال، در صبح سوم خرداد سال ۶۱ در عملیاتی پیروزمندانه این شهر آزاد شد و فریاد «الله اکبر» و شادی سراسر کشور را فراگرفت.

این پیروزی در تاریخ ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هنوز می‌شنویم و می‌بینیم کسانی که خاطره‌ای از آن دوران نقل می‌کنند و حتی فیلم‌هایی که در وصف این رخداد بزرگ تاریخی ساخته می‌شود. احمدرضا درویش، محمدحسین لطیفی، مسعود نقاش زاده، صادق صادق دقیقی از جمله کارگردانانی هستند که دوران دفاع مقدس و خونین شهر را به تصویر کشیده اند. در ادامه به چند فیلم‌های این کارگردانان که با رویکرد آزاد سازی خرمشهر ساخته شده است، می‌پردازیم:

رشادت در قاب تصویر

احمدرضا درویش فارغ‌التحصیل گرافیک و معماری است. وی سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد و فعالیت هنری خود را با "آخرین پرواز" آغاز کرد. "دوئل" دیگر اثر درویش است که در سال ۱۳۸۲ ساخته شد. این فیلم به عنوان بزرگترین فیلم در ژانر دفاع مقدس شناخته می‌شود که کارگردان خود را دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی کرد.

دوئل، روایات و خاطرات سرباز ایرانی "زینال" است که پس از ۲۰ سال تحمل اسارت، به وطن باز می‌گردد و متوجه می‌شود همه او را به خیانت متهم کرده اند. او در طول فیلم برای اثبات بی گناهی خود در جست و جو و یافتن گاوصندوقی بر می‌آید که در نهایت منجر به مجروح شدن وی می‌شود. در طی این فیلم می‌توان فضای متشنج و ملتهب دوران جنگ را دید که زندگی مردم شهر را تحت تأثیر قرار داده است.

رشادت در قاب تصویر

محمدحسین لطیفی از دیگر کارگردانانی است که به ژانر دفاع مقدس توجه کرده است. وی برای ساخت فیلم "روز سوم" برنده سیمرغ بهترین کارگردانی در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۵ شد. این کارگردان که متولد سال ۱۳۴۱ در تهران است تا سن ۳۴ سالگی در حرفه نقاشی و مجسمه سازی و سرودن شعر فعالیت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۳۷۵ در بدو راه اندازی سینمای تجربی توسط محسن مسعود شاهی وارد عرصه فیلمسازی شد. "عینک دودی"، "کت جادویی" و "وفا" از جمله آثار این کارگردان است.

لطیفی با ساخت فیلم "روز سوم" که محصول سال ۱۳۸۵ است، علاقه خود را به ژانر دفاع مقدس نشان داد. روز سوم از فیلم‌های درخشان در تشریح دوران اشغال "خونین شهر" است. داستان این فیلم حول محور مردم غیور خرمشهر در آخرین روزهای مقاومت می‌چرخد و خواهر و برادری را به تصویر می‌کشد که همچون دیگران در محاصره دشمن قرار گرفته اند و قصد فرار دارند. "سمیره" که پایش شکسته توان فرار ندارد و برادر به ناچار او را برای یک شب در گودالی در حیاط خانه خاک می‌کند تا شبانه او را فراری دهد. پوریا پور سرخ، حامد بهداد و باران کوثری از جمله بازیگران این فیلم به شمار می‌روند.

رشادت در قاب تصویر

فیلم کودک و فرشته از دیگر افتخارات سینمای ایران در ژانر دفاع مقدس است. این فیلم در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی مسعود نقاش زاده ساخته شد. وی نویسنده، کارگردان، مدرس دانشگاه و دارای دکترای پژوهش هنر (با گرایش سینما) است. این کارگردان توانست با فعالیت در فیلم کودک و فرشته تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند، مخصوصاً همکاری در کنار بازیگرانی نظیر افشین هاشمی، سیما خضر آبادی، سودابه بیضایی و قاسم زارع توانست سطح کاری این کارگردان را ارتقا دهد.

این فیلم شروع جنگ تحمیلی و آغاز حملات رژیم بعث را نمایش می‌دهد، خانواده‌ای برای شرکت در مراسم عروسی اقوام خود آماده می‌شوند، اما غرش صدای هواپیماهای جنگنده‌ای که از مرز عبور کرده‌اند باعث می‌شود از مهلکه بگریزند. فرشته که برای آوردن مادربزرگ خود از خانه بیرون می‌رود، پس از آن دیگر خانواده خود را نمی‌بیند و در طول داستان در پی یافتن آنها است.

رشادت در قاب تصویر

رشادت و جوانمردی از خصلت‌های اصلی جوانان این مرز بوم بوده است. این فیلم تصویر نوجوانی را نشان می‌دهد که با وجود سن کم، در تلاش برای حفظ آب، خاک و ناموس فداکاری‌های بسیاری می‌کند و در مقابل ناملایمت های بسیاری می‌ایستد. "بزرگ مرد کوچک ساخته صادق صادق دقیقی" محصول سال ۱۳۹۰، این فیلم نخستین اثر این کارگردان است. شبنم قلی خانی، سوگل طهماسبی و پویا امینی برخی از بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر 495610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.