خاصیت درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی را بشناسیم

دمنوش‌های ‌گیاهی برگرفته از دل طبیعت و گیاهان دارویی هستند ‌که ‌برای مصرف کننده فواید بسیاری دارند، خاصیت درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هوای گرم تابستان، فصل خنک پاییز و سرمای زمستان می‌توان از دمنوش گیاهی استفاده کرد، زیرا دمنوش‌های گیاهی بسیار خوش طعم و عطر و مناسب هر دمایی از سال هستند، با توجه به نوع دمنوشی که استفاده می‌شود می‌توان از مزایای آن تا حد زیادی بهره برد.

دمنوش های گیاهی از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند و به همین دلیل طعم‌ها و عطرهای بسیار متنوع و متفاوتی دارند، دمنوش های گیاهی می‌توانند جایگزین نوشیدنی‌های پر شکر یا آب باشند، دمنوش های گیاهی فواید بسیاری برای سلامتی دارند.

بهبود هضم غذا، درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش پیری، ضد التهاب، کاهش ترس اضطراب و بی خوابی، ایجاد سلامتی در پوست و کاهش فشار خون از فواید دمنوش های گیاهی است.

هر کدام از دمنوش‌ها برای تعدادی بیماری یا جلوگیری از بسیاری از مشکلات مفید هستند، باید توجه داشت که چنین محصولاتی نباید به صورت روزانه، در حجم زیاد یا برای طولانی مدت استفاده شوند، استفاده تعدادی از دمنوش‌ها در فصول خاص بهتر است و در کنار عطر و طعم فوق‌العاده آن‌ها، می‌شود از خواص بی‌نظیرشان هم سود برد.

دمنوش های گیاهی صدها سال است که به‌عنوان داروهای طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها استفاده می‌شوند، علم مدرن برخی از موارد استفاده دمنوش های گیاهی در گذشته را تأیید می‌کند و فواید جدیدی هم برای این دمنوش ها یافته است.

دمنوش‌ها جزو نوشیدنی‌های سالم هستند که بدون تحمیل کالری باعث ایجاد احساس آرامش و درمان بسیاری از ناخوشی‌ها از آرتریت گرفته تا دل درد می‌شوند، دمنوش‌ها عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند و سلامتی را برای افراد به ارمغان می‌آورند.

شناخت خاصیت درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی

دمنوش های گیاهی مفید و معجزه گری که به سادگی می‌توان در خانه آنها را تهیه کرد و از نوشیدن آنها و خواص درمانی آنها بهره مند شد، همان چای‌های گیاهی با انواع گل‌ها، برگ‌ها، دانه‌ها، ریشه‌ها، ساقه‌ها و گلبرگ‌های بسیاری از گیاهان است، هر فردی می‌تواند بر اساس سلیقه و ذائقه خود و نیز با توجه به بیماری‌ها یا نیازهای بدنی و بر اساس فصول مختلف سال از این نوشیدنی‌ها بهره ببرد، این دمنوش ها عبارتند از:

خاصیت درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی را بشناسیم

دمنوش بابونه به‌خاطرِ خواص آرامش‌بخش خود مشهور است و شواهد اولیه این ویژگی را تأیید می‌کنند، این دارو به بهبود سندرم پیش از قاعدگی، سطح چربی، قند خون و انسولین کمک می‌کند، دمنوش یا چای بابونه به سبب خواص آرامش‌بخش خود شناخته شده است و به درمان بی خوابی و داشتن خواب راحت کمک می‌کند.

دمنوش آویشن سرفه را کاهش می‌دهد و بسیار خلط‌آور است، بخور آویشن برای کمک به التیام دردهای سینوزیت مفید است و با استشمام بخور این گیاه راحت‌تر نفس خواهید کشید، دمنوش آویشن بوی بد دهان را از بین خواهد برد، برای تقویت پوست سر مؤثر است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند، آویشن جزو داروهای گیاهی ادرارآور محسوب می‌شود و در درمان سنگ کلیه مؤثر است.

دمنوش نعناع یکی از محبوب‌ترین دمنوش ها در سراسر جهان است، این دمنوش بیشتر به سبب اثرش بر سلامت دستگاه گوارش محبوبیت دارد، اما خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد. دمنوش نعناع به‌صورت سنتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی به‌کار می‌رود، مطالعات نشان داده‌اند که روغن نعناع می‌تواند به کاهش معده درد، حالت تهوع و اسپاسم کمک کند.

دمنوش زنجبیل تند، طعم‌دار و حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و ضد بیماری است، دمنوش زنجبیل به مبارزه با التهاب کمک می‌کند (زنجبیل یکی از خوراکی‌های ضد التهاب است) و در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است، اما بیشتر به سبب تأثیرش بر کاهش حالت تهوع شناخته شده است.

زنجبیل به‌عنوان درمانی برای حالت تهوع شناخته شده است و پژوهش‌ها اثر زنجبیل بر حالت تهوع را ثابت کرده‌اند، چند پژوهش نشان داده‌اند که زنجبیل به کاهش دردهای دوره قاعدگی کمک می‌کند و می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

دمنوش چای ترش، اثر مثبتی بر کنترل فشار خون بالا دارد، در حقیقت بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که چای ترش یکی از خوراکی‌های کاهش دهنده فشار خون است، اما تعداد زیادی از این پژوهش‌ها کیفیت چندانی نداشته‌اند، دمنوش چای ترش می‌تواند در کاهش فشار خون بالا مؤثر باشد و استرس اکسیداتیو را بهبود دهد.

دمنوش مریم‌گلی به‌خاطرِ خواص دارویی خود شناخته شده است، پژوهش‌های علمی برخی از خواص دارویی این گیاه به خصوص خواص مربوط به سلامت مغز را تأیید کرده‌اند، دمنوش مریم‌گلی برای سلامت عملکرد شناختی مغز و سلامت قلب و روده بزرگ مفید است.

خاصیت درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی را بشناسیم

دمنوش اسطوخودوس می‌تواند در درمان سرگیجه و ضعف مؤثر باشد، از مهم‌ترین خاصیت‌های اسطوخودوس درمان سردرد به‌خصوص سردردهای میگرنی است و نوشیدن این دمنوش قبل از خواب در درمان بی‌خوابی‌های شبانه مؤثر است، خاصیت دیگر اسطوخدوس کمک به کاهش التهاب، سوزش و خارش ناشی از نیش حشرات است.

دمنوش بادرنجبویه طعم ملایم و لیمومانندی دارد، این دمنوش سطح آنتی‌اکسیدان‌های بدن و سلامت پوست و قلب را بهبود می‌دهد و حتی در از بین بردن اضطراب هم مفید است، باد رنجبویه می‌تواند سطح بالای چربی خون را بهبود بدهد و بر بهبود خلق‌وخو و عملکرد ذهنی مؤثر است.

دمنوش گل رز از میوه گیاه گل رز تهیه می‌شود، سرشار از ویتامین C و ترکیبات مفید گیاهی است. این ترکیبات گیاهی علاوه بر چربی‌های خاص موجود در گل رز، دارای خواص ضد التهابی هستند، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گل رز می‌تواند به مبارزه با پیری پوست کمک کند.

دمنوش به‌لیمو استرس را کاهش خواهد داد، در کاهش سردرد تأثیر دارد و نوشیدن دمنوش این برگ‌های معطر، خواب آرامش بخش را برای فرد به همراه دارد، درباره خواص به‌لیمو متخصصان بر این باورند که ضد نفخ است و درد معده را کاهش خواهد داد، اما یکی از مهم‌ترین تأثیرات این گیاه که عده زیادی به آن معتقدند خاصیت آرام‌بخشی آن است.

کد خبر 495595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.