آرامش در غزه پس از آتش‌بس

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

برقراری آتش بس در غزه

منابع محلی اعلام کردند آرامش در نواحی مختلف شهر غزه با آغاز آتش‌بس پس از نزدیک به دو هفته درگیری خونین حاکم شده است. این منابع گفتند از نخستین ساعات صبح امروز آرامشی چشمگیر در شهر حکمفرما است و هیچ حمله‌ای از سوی دو طرف صورت نگرفته است. این در حالی است که گردان‌های القسام و حماس اعلام کردند تحرکات دشمن اسرائیلی را رصد می‌کنند و دستشان همچنان روی ماشه است.

آتش بس در غزه پس از ۱۱ روز جنگ که خسارات شدید به زیرساخت‌های مسکونی و تجاری، مؤسسات دولتی، اراضی کشاورزی و دیگر تأسیسات در غزه و اراضی اشغالی وارد کرد و باعث شهادت ۲۳۲ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن شد، با میانجیگری قاهره برقرار شد همچنین در این درگیری‌ها ۷۵ هزار فلسطینی از منازلشان آواره شدند و ۱۴۴۷ منزل مسکونی در غزه تخریب شد.

در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین نیز در ۱۱ روز درگیری بیش از ۴۰۰۰ موشک و راکت را به اراضی اشغالی شلیک کرده و بارها فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی دشمن را هدف گرفتند و میلیون‌ها صهیونیست از بیم این حملات به پناهگاه‌ها رفتند.

تحریم فرماندهان انصارالله یمن توسط آمریکا

«تیموثی لندرکینگ»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن پنجشنبه از قصد کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دو نفر از فرماندهان ارشد جنبش انصارالله خبر داد.

لندرکینگ گفته دولت آمریکا این تحریم‌ها را علیه دو نفر از فرماندهان انصارالله که رهبری عملیات این جنبش در حمله به استان مأرب را به عهده داشته‌اند اعمال می‌کند.

این مقام آمریکایی از اشاره به جزئیات بیشتر درباره اینکه چه نوع جریمه‌هایی علیه «محمد عبد الکریم الغرامی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای انصارالله و «یوسف المدنی»، از فرماندهان انصارالله اعمال خواهد شد، خودداری کرده است.

ندرکینگ گفت: «این که حوثی‌ها به جنگ در مأرب ادامه می‌دهند ما را آشفته می‌کند. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، حملات انصارالله حتی در طول ماه رمضان نیز کاهش نیافته است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: «این عملیات‌ها کاهش نمی‌یابند و در آینده قابل پیش‌بینی هم کاهش نخواهند یافت. حوثی‌ها در مأرب پیروز نمی‌شوند و در عوض دارند فشار زیادی به اوضاع انسانی که الان هم شکننده است وارد می‌کنند.»

ادعاهای مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که حمایت‌های آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، یکی از عوامل طولانی شدن جنگ در این کشور فقیر عربی بوده است همچنین از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

تظاهرات اسرائیلی‌ها برای استعفای نتانیاهو

نزدیک به هزار شهروند اسرائیلی با راه‌اندازی تظاهراتی در خیابان بالفور در نزدیکی محل سکونت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، استعفای او را خواستار شدند.

به نوشته یک روزنامه عبری زبان، تظاهرکنندگان اسرائیلی نتانیاهو را متهم کردند که امنیت را برای اسرائیلی‌ها فراهم نمی‌کند همچنین به دلایل شخصی "اسرائیل" را به عملیات در نوار غزه سوق داده است.

در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، قدس، کرانه باختری و شهرک‌های عرب‌نشین واقع در اراضی اشغالی در طول ۱۱ روز درگیری اخیر میان دو طرف، ۲۷۹ تن از جمله ۶۹ کودک، ۴۰ زن و ۱۷ سالخورده به شهادت رسیده و بیش از ۸۹۰۰ تن دیگر زخمی شدند که جراحت ۹۰ مورد آنها بسیار شدید گزارش شده است.

آحارونوت در ادامه نوشت، تظاهرکنندگان علت عملیات علیه نوار غزه را تمایل نتانیاهو به کارشکنی در تشکیل کابینه‌ای ائتلافی با مشارکت یائیر لاپید، رهبر حزب "یش عتید" (آینده‌ای وجود دارد) و نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای "یمینا" دانستند.

یکی از تظاهرکنندگان اسرائیلی به این روزنامه عبری زبان گفت: زمان آن رسیده که نتانیاهو کنار برود، او نه تنها ما را به انتخاباتی غیرضروری می‌کشاند، بلکه ما را به جنگ‌ها نیز سوق می‌دهد.

نتانیاهو چهارم مه جاری در تشکیل کابینه‌ای که رأی اعتماد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست آورد، شکست خورد و در پی آن روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی لاپید را مأمور کرد ظرف ۲۸ روز کابینه‌ای را تشکیل دهد.

در صورتی که لاپید موفق به تشکیل کابینه نشود، ریولین باید دوباره کنست را مأمور کند تا از میان اعضای خود شخصی را انتخاب کند که بتواند کابینه‌ای برخوردار از رأی اعتماد اعضا تشکیل دهد یا این که برای برگزاری انتخاباتی جدید (پنجمین انتخابات) آماده شود که به گفته برخی ناظران این گزینه احتمال بیشتری دارد.

خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان

وزارت امورخارجه عربستان عصر سه‌شنبه سفیر لبنان در ریاض را برای ابراز مخالفت و محکومیت سخنان وزیر خارجه لبنان احضار کرد.

به گزارش رسانه‌های عربستان، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اظهارات شربل وهبه وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان مدعی شده است: این اظهارات اهانت به عربستان، ملت آن و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

بر اساس این بیانیه، عربستان ادعا کرد: این اظهارات مغایر با عرف دیپلماتیک و روابط تاریخی میان دو ملت عربستان و لبنان است.

در ادامه بیانیه ادعایی وزارت امورخارجه عربستان آمده است: با توجه به اظهارات اهانت‌بار و پیامدهایی که بر روابط دو کشور برادر دارد، وزارت امورخارجه سعودی سفیر لبنان را برای بیان مخالفت و محکومیت اهانت‌های وزیر امورخارجه این کشور احضار کرد و یادداشت اعتراضی رسماً به وی تقدیم شد.

اظهارات وزیر خارجه لبنان در شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کردند با این که نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در گفت‌وگو با شبکه الحره و در پاسخ به سوالی درباره حفظ سلاح حزب الله گفت: به آنچه در غزه رخ می‌دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد و اکنون سلاح حزب الله برای دشمن صهیونیستی بازدارنده است؟

وی با بیان این که «فرانسوی‌ها درباره سلاح حزب‌الله چیزی نگفته‌اند»، افزود: هنگامی که اسرائیل اراضی لبنان را اشغال کرد نیروهای حزب الله برای دفاع از حاکمیت و موجودیت لبنان به سلاح مجهز شدند و امروز هم این سلاح جنبه بازدارندگی دارد.

وهبه ادامه داد: در مرحله دوم تهدیدهای لبنان، داعشی‌هایی آمدند که کشورهای دوست و برادر محبت کردند و آن را برای ما به ارمغان آوردند و آن را در مناطق نینوا، انبار و تدمر گسترش دادند.

این اظهارات وزیر خارجه لبنان با واکنش برخی سیاستمداران لبنانی به ویژه اعتراض شدید سعد الحریری، رئیس حزب جریان المستقبل مواجه شد و در این رابطه دفتر او بیانیه‌ای شدیداللحن علیه وهبه صادر کرد.

وهبه هم در پاسخ تاکید کرد که برخی درصدد صید در آب‌های گل‌آلود هستند. او از هیچ کشوری نام نبرده و تفسیرها از سخنانش نادرست است و می‌خواهند منافع شخصی خود را تأمین کنند. خواستار بهترین روابط با کشورهای دوست و برادر هستم و کسانی را که قصد فتنه انگیزی بین لبنانی‌ها را دارند برحذر می‌دارم.

تونس پروازهایش با لیبی را از سرمی‌گیرد

شرکت خطوط هوایی تونس از انجام یک سفر به فرودگاه معیتیقه در طرابلس و سه سفر به بنغازی خبر داد تا بدین ترتیب، سفرهای روزانه به صورت منظم به لیبی از سر گرفته شود.

خالد الشلی، مدیرکل خطوط هوایی تونس اعلام کرد: بازگشت پروازها مسأله‌ای فراتر از یک امر نمادین است چرا که لیبی فقط یک مسیر و خط تجاری نیست بلکه یک کشور برادر است که روابط محکمی با آن داریم.

وی افزود: در سال ۲۰۱۳ تعداد بالایی از مسافران لیبیایی با خطوط هوایی تونس جابه‌جا شدند که تعداد آنها در آن هنگام به هفت هزار تن رسید و ما امیدواریم که این آمار در سال ۲۰۲۲ محقق شود. با وجود محدودیت‌های بهداشتی و تعداد محدود مسافران اما به نظر ما رسید که به لیبی بازگردیم تا سایر خطوط هوایی جهانی را به افتتاح دفاتر خود و از سرگیری پروازهایشان ترغیب کنیم. این بازگشت ما در راستای تقویت پیوندهای دوستی و فعال سازی روابط تجاری است.

پیش‌تر عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی در کنفرانس خبری با هشام المشیشی، همتای تونسی خود در طرابلس، پایتخت لیبی عنوان کرد: ما توافق‌نامه‌هایی در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی با طرف تونسی امضا کردیم.

وی ادامه داد: توافق چند بندی را امضا کردیم که هدف کلی آن افزایش انجام تبادلات تجاری و حمل و نقل شهروندان دو کشور است.

کد خبر 495563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.