«کیانی» هفتمین بانوی ایران در المپیک توکیو

شصت و یکمین سهمیه ایران روز گذشته توسط ناهید کیانی نماینده وزن منفی ۵۷ کیلوگرم تکواندوکار ایران رقم خورد. بانویی که تنها مسافر تکواندوی زنان ایران در المپیک توکیو است.اکنون هفت سهمیه توسط زنان کسب شده است.

به گزارش ایمنا، این سهمیه در خردادماه و آخرین ماه کسب سهمیه‌ها برای ایران ثبت شد و با بسته شدن پرونده تکواندو تنها پنج رشته وزنه برداری، شنا، ژیمناستیک، دوومیدانی و کاراته باقی‌مانده فرصت کسب سهمیه را دارند. تکواندو با سه ورزشکار راهی توکیو می‌شود. میرهاشم حسینی و آرمین هادی‌پور در بخش مردان و کیانی در بخش زنان.

کاروان اعزامی ایران به این دوره از بازی‌ها تاکنون در ۱۴ رشته دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، والیبال، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز، بوکس و قایقرانی سهمیه کسب کرده است.

در دوومیدانی تاکنون ۲ سهمیه توسط احسان حدادی، حسن تفتیان کسب شده است و در این ماه آخرین فرصت کسب سهمیه این رشته در اراک در حال برگزاری است که این مسابقات ۱۰۰ امتیاز رنکینگ فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک توکیو دارد.

تیراندازی رشته‌ای که ۶ سهمیه کامل خود را دریافت کرده و از مجموع ۶ سهمیه (چهار سهمیه به زنان و ۲ سهمیه به مردان) اختصاص دارد و نجمه خدمتی نخستین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ (توکیو) را برای ایران کسب کرد. وی پیشتر دومین مسافر زن ریو ۲۰۱۶ بود. آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده، مهیار صداقت، جواد فروغی دیگر تیراندازی المپیکی ایران در توکیو هستند.

کشتی آزاد با ۶ سهمیه کامل توسط رضا عطری، حسن یزدانی، یدالله محبی، امیرمحمد یزدانی، یونس امامی و محمدحسین محمدیان و کشتی فرنگی با پنج سمیه توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی جرایی، امیر قاسمی منجزی، حمیدرضا گرایی و محمدهادی سارودی مسافران توکیو هستند.

شمشیربازی که برای نخستین بار تیم ملی سابر ایران با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی در جام جهانی لهستان در بخش تیمی به المپیک راه یافت و سهمیه گرفت اما ر بخش انفرادی که در اردیبهشت ماه برگزار شد نتوانست سهمیه بگیرد.

کاراته رشته‌ای که برای نخستین بار به المپیک راه یافته است توانست چهار سهمیه بگیرد. سارا بهمنیار در وزن منهای ۵۰ کیلوگرم ۱۱ اردیبهشت ماه در لیگ جهانی لیسبون پرتغال، سهمیه خود را تثبیت کرد. پیش‌تر حمیده عباسعلی سهمیه المپیک توکیو را کسب کرد. در مردان بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده سهمیه گرفتند و پورشیب با بدشناسی از رسیدن به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی بازماند. در مجموع (۲ سهمیه در زنان و ۲ سهمیه در مردان) گرفته شده است.

البته رقابت‌های کسب سهمیه کاراته هنوز تمام نشده و در رقابت‌های پاریس که ۲۷ خردادماه برگزار می‌شود در بخش کومیته «رزیتا علیپور» و «امیر مهدی‌زاده» و در کاتا «فاطمه صادقی» و «ابوالفضل شهرجردی» به این رویداد اعزام می‌شوند که از بین چهار سهمیه باقی مانده در این رشته احتمال کسب حداقل ۲ سهمیه دیگر وجود دارد.

قایقرانی رشته که اردیب هشت ماه توانست ۲ سهمیه کسب کند. علی آقامیرزایی در فینال کایاک ١٠٠٠ متر، با ثبت زمان ۳:۳۶.۵۵۵ دقیقه بالاتر از حریفانی از ازبکستان، ژاپن و قزاقستان علاوه بر کسب مدال طلا سهمیه المپیک را بدست آورد و در ادامه تیم ملی روئینگ ایران پس از کسب ۲ مدال نقره توسط نازنین ملایی و بهمن نصیری هم موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو شد. در مجموع ۲ سهمیه به نام قایقرانی ثبت شد.

گرچه رئیس فدراسیون قایقرانی امروز برای افزایش تعداد سهمیه‌های المپیک روئینگ با رئیس فدراسیون جهانی مکاتبه کرد تا هر ۲ ورزشکار رویینگ در المپیک حضور داشته باشند.

بسکتبال که رکورددار نخستین حضور رشته تیمی ایران در ادوار المپیک را دارد، طی ۱۷ دوره بازی‌ها سابقه سه بار حضور در ۱۹۴۸ لندن، ۲۰۰۸ پکن و امروز در توکیو را دارد. این رشته تیمی ۱۲ سهمیه گرفت.

بعداز بسکتبال والیبال دومین رشته تیمی که پیشتر برای نخستین بار توانست سهمیه المپیک را در ریو ۲۰۱۶ کسب کند، این بار سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را هم گرفت. این برای نخستین بار در تاریخ حضور ایران در المپیک است که ۲ رشته تیمی در بازی‌های ۲۰۲۰ حضور دارند.

بوکس هم با سهمیه دانیال شه بخش و سیدشاهین موسوی به توکیو می‌رود.

اما ۳ رشته‌ای که هر کدام با یک سهمیه راهی توکیو می‌شوند به دوچرخه سواری، تنیس روی میز نیما عالمیان و تیرو کمان میلاد وزیری اختصاص دارد.

اکنون در ۱۴ رشته سهمیه کسب شده است که از این بین در سه رشته تیراندازی، کاراته و تکواندو زنان سهمیه گرفتند. در تیراندازی چهار سهمیه، کاراته ۲ سهمیه و تکواندو یک سهمیه. از بین ۶۱ سهمیه هفت سهمیه به زنان و ۵۴ سهمیه به مردان اختصاص دارد.

حال با کسب سهمیه در وزنه برداری، شنا و ژیمناستیک در این دوره رکورد بیشترین سهمیه‌های کسب شده زده می‌شود. پیش از این المپیک ریو با کسب ۶۳ سهمیه در ۱۴ رشته ورزشی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و شنا رکوددار بیشتر سهمیه و رشته‌ها بوده است.

در این دوره علاوه بر والیبال بسکتبال و کاراته و به احتمال زیاد ژیمناستیک به دوره از بازی‌ها راه یافتند.

بازی‌های المپیک توکیو مردادماه امسال با یکسال تأخیر به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 495510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.