بهبود زندگی پساکرونایی در فضاهای عمومی

قرنطینه‌های کرونایی در اغلب نقاط دنیا به پایان رسیده یا دست کم، تا حد زیادی کاهش یافته است و در پی آن، بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم آمریکا، زندگی در فضاهای عمومی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرروز بر تعداد شهرنشینانی که بیش از دوران ماقبل کرونا از اهمیت فضاهای عمومی آگاه می‌شوند و ساعاتی از روز خود را به تنفس هوای آزاد در آنجا می‌پردازند، افزوده می‌شود. پارک‌های امروز بسیار بیشتر از قبل، مملو از افرادی است که برای گذراندن اوقات فراغت خود، با فاصله معین از سایرین، فعالیت‌هایی جسمی انجام می‌دهند یا در گوشه‌ای دنج به استراحت می‌پردازند. در این بین، جمعیتی باور نکردنی از مردم آمریکا هر روز به سمت پارک‌ها و فضاهای عمومی روانه می‌شوند و به نظر می‌رسد که مقامات شهری بسیار بیشتر از گذشته در پی یافتن استراتژی‌هایی برای بهبود سلامت و رفاه شهروندان خود در این مکان‌ها هستند.

بهبود زندگی پساکرونایی در فضاهای عمومی

بدیهی است که در دوران پساکرونا، مدیران شهرهای سراسر دنیا باید بسیار بیشتر از گذشته در پی بهبود وضعیت فضاهای عمومی باشند چرا که از این پس، مکان‌های عمومی بیش از دوران ماقبل کرونا به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است. اکنون شهرنشینان بیشتر از گذشته تمایل دارند از خانه‌هایشان بیرون بروند و به انجام فعالیت‌های مختلف در فضاهای بیرون از منزل بپردازند.

پوشش سبز پارک‌ها و سایر فضاهای عمومی طی دوران کرونا جایی برای رهایی مردم از استرس‌های این بیماری بوده و در بسیاری از موارد، بهبود وضعیت روانی شهرنشینان را در پی داشته است. در همین راستا، مقامات مردم را به استفاده حداکثری از فضاهای عمومی نزدیک به محل زندگی خود تشویق کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از مردم جهان، به خصوص در شهرهای آمریکایی، در نزدیکی محل سکونت خود به فضاهای سبز دسترسی ندارند. پس چاره چیست؟

برنامه‌ریزان در شهرهای آمریکایی نظیر سانفرانسیسکو، اوکلند، نیویورک و سیاتل خیابان‌ها را روی ترافیک‌های خودرویی بسته و از فضای آن‌ها و پیاده‌روهای اطراف به عنوان پیاده‌راه یا مسیرهای دوچرخه‌سواری بهره گرفته‌اند. در ادامه به شرح دیگر رویکردهایی پرداخته می‌شود که مقامات آمریکایی برای استفاده بهتر از فضاهای عمومی طی دوران کرونا، به کار گرفته‌اند.

بهبود زندگی پساکرونایی در فضاهای عمومی

استفاده بیشتر از فضاهای عمومی

محققان طی دوران کرونا به این نتیجه رسیدند که احتمال انتشار ویروس در فضاهای عمومی، البته با حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، بسیار کمتر از محیط‌های بسته است. همین امر باعث شد در اغلب شهرهای آمریکایی و حتی جهان، صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها از فضاهای مقابل خود برای چیدن میز و صندلی و خدمت به مشتریان بهره گیرند. حتی در شرایطی که فضای مقابل این مراکز، امکان چیدن میز و صندلی را فراهم نمی‌کرد، صاحبان آن‌ها، فعالیتشان را در فضاهای سبز نزدیک به محل کسب و کار خود ادامه می‌دادند.

بدیهی است که مقامات شهری باید اجازه انجام فعالیت‌های تجاری در خیابان‌ها و پیاده‌روها را به مردم بدهند و شرایط لازم را جهت رونق اقتصادی توسط این اقشار به وجود آورند. در عوض، دست‌فروشان و سایر افراد علاقمند می‌توانند به فروش محصولات غذایی تازه و سالم بپردازند و مانع از تردد مردم به نقاط دور برای برآورده کردن نیازهای خود شوند.

علاوه بر این، با بسته شدن خیابان‌ها به روی تردد خودروها، این فضاهای عمومی می‌تواند به عنوان مکان‌هایی برای انجام فعالیت‌های جسمی گروهی یا فردی و همچنین زمین‌های بازی کودکان مورد استفاده قرار گیرد و نشاطی دوباره به شهرنشینان ببخشد.

بهبود زندگی پساکرونایی در فضاهای عمومی

ایجاد برابری در فضاهای عمومی

گزارشات حاکی است که اغلب مردم آمریکا در نزدیکی محل سکونت خود به فضاهای سبز و عمومی دسترسی ندارند، حال آن که در بعضی از مناطق نیز، مردم در چند قدمی منازلشان، می‌توانند از چندین پارک بهره برند. همین امر باعث ایجاد نابرابری چشمگیری در میان شهرنشینان آمریکایی و تبعات منفی آن نظیر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی، افسردگی، اضافه‌وزن و سایر مشکلاتی شده است که در اثر نبود فعالیت کافی شکل می‌گیرد.

با این حال، برنامه‌ریزان در اغلب نقاط دنیا، طی دوران کرونا از اهمیت فضاهای عمومی و دسترسی تمام شهروندان به مکان‌هایی برای تنفس هوای آزاد و انجام فعالیت‌های جسمی پی بردند و به سمت ایجاد چنین فضاهای در نزدیکی محل سکونت تمام مردم گرایش پیدا کردند.

بسیاری از مدیران شهرهای آمریکایی به ایجاد مکان‌های عمومی از طریق بستن دائمی خیابان‌هایی روی تردد خودروها در اطراف محل سکونت مردمی پرداختند که تا امروز هیچ گونه دسترسی به فضای سبز نداشتند. بدون شک، اقدامات جدید مقامات شهری در راستای افزایش دسترسی مردم به فضاهای عمومی، برابری مردم این شهرها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بهبود زندگی پساکرونایی در فضاهای عمومی

کد خبر 495436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.