۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
گره کور دوقلوها در بام ایران

تحقق پذیری طرح‌های شهری می‌تواند علاوه بر توسعه شهر نمادی از فرهنگ و هویت آن نیز باشد همچنین چهره جدیدی به کالبد شهر ارزانی دهد، حال مدیران شهری برای اجرای پروژه‌هایی که می‌تواند چنین تأثیر به سزایی داشته باشد بهتر از نظر کارشناسان نیز بهره مند شوند تا طرح‌ها با شکست رو به رو نشوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، المان‌های شهری به عنوان عنصر شاخص و ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهرها است در همین راستا مدیران شهری با در نظر گرفتن ارزش‌ها، پروژه‌هایی را محقق خواهند کرد که نمادی از آن شهر باشد. پروژه «برج دوقلوهای شهرکرد» نیز با هدف رونق شهر، رونق کسب و کار، شکل دادن به نمای زیبای شهری و نمادی از توسعه شهرکرد در سال ۸۹ و در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع در میدان بسیج آغاز شد. این پروژه در حال عملیاتی شدن بود که با انتقاداتی از سوی کارشناسان مواجه شد یکی از آن‌ها نادرستی مکان یابی این پروژه بود که به دلیل واقع شدن در داخل شهر هنگام بهره‌برداری با وجود عرض محدود خیابان‌های منتهی به این برج، شاهد ترافیک بسیاری خواهد شد.

این در حالی است که همین خیابان‌ها در شرایط فعلی نیز در ساعات اوج با ترافیک مواجه و به اصطلاح قفل می‌شود. «فروغ کریمی‌دهکردی» مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد در خصوص شهر فشرده و ساختمان‌های بلندمرتبه معتقد است: «تعریف مشخصی برای ساختمان‌های بلند مرتبه وجود ندارد و تعریف‌ها نسبی است زیرا با توجه به جمعیت و شکل شهر تعاریف متفاوتی وجود دارد.»

وی ادامه می‌دهد: در شهرهای بزرگی همچون شهرهای آمریکا ساختمان‌های ۴۰ تا ۵۰ طبقه ساختمان‌های متوسط محسوب می‌شود، اما همین ساختمان‌ها در کشورهای اروپایی جز ساختمان‌های بلندمرتبه است.

این کارشناس حوزه شهرسازی تصریح می‌کند: در ایران مقطعی ساختمان‌های هشت طبقه و بعد ساختمان‌های ۱۲ طبقه به عنوان ساختمان‌های بلند مرتبه عنوان شد لذا تعاریف متفاوتی وجود دارد و این امر بسته به شرایط، موقعیت ساختمان، شهر و جمعیت است.

وی اظهار می‌کند: شهر فشرده مستلزم این است که ساختمان‌ها را در ارتفاع برده و یک تغییری الگوی ساخت و ساز شهری و شهرسازی در شهر به وجود آورد.

کریمی‌دهکردی تاکید می‌کند: ساختمان‌های بلند مرتبه در گذشته بیشتر در نواحی شهرها و مراکز پرجمعیت احداث می‌شد و معمولاً برای کاربری‌های مختلف اعم از تجاری، اداری و مسکونی در نظر گرفته می‌شد که اکنون هم در جوامع پیشرفته ساختمان‌های بلندمرتبه در مراکز شهرها بوده و به کاربری‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان این که در کشور ایران ساختمان‌های بلند مرتبه به جز مراکز شهری به نواحی دیگر شهر سرایت کرده و به عنوان کاربری دیگر از آن استفاده می‌شود، می‌گوید: در ایران با توجه به رشد شتابان شهرنشینی و تقاضا و قیمت بالای زمین در سراسر کشور تصمیماتی اتخاذ شد که با توجه به کافی نبودن زمین و قیمت بالای آن، بلندمرتبه سازی را در پاسخ به نیاز به جمعیت آغاز کردند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد می‌افزاید: برای نخستین بار در سال ۶۹ برای افزایش تراکم بلندمرتبه‌سازی ضوابطی تصویب شد و برای انجام بلندمرتبه سازی در شهرهای بزرگ خط مشی تعیین شد.

چه معیاری برای احداث یک ساختمان بلند مرتبه در یک مکان شهری وجود دارد؟

کریمی‌دهکردی گفت: با توجه به کاربری ساختمان‌های بلندمرتبه معیارهای متفاوتی وجود دارد اما یکی از معیارها برای مکان‌یابی این ساختمان‌ها، جز دسته معیارهای کالبدی-فضایی است و معیارهای لازم برای این مهم، آینده شهر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی می‌گوید: این معیار به تراکم جمعیت، دسترسی‌ها، خیابان‌های اطراف آن و عرض معابر، وضعیت زمین‌های خالی حتی اطراف مکان مدنظر بستگی دارد و این که آیا در طرح جامع و تفصیلی دیده شده است یا خیر؟

این کارشناس اظهار می‌کند: همچنین مساحت‌زمین، تناسب کاربری مدنظر با کاربری‌های موجود و سازگاری با ساختمان‌های اطراف از موارد مرتبط با این معیار است.

وی می‌افزاید: معیار کیفیت محیط معیار دیگری است که جهت و سرعت باد، تغییرات شیب زمین و نزدیکی به گسل زلزله را بررسی می‌کند به این شکل آیا جهت و سرعت باد جلوی کوران هوا را می‌گیرد؟ و آیا ساختمانی که قرار است احداث شود روی گسل قرار خواهد گرفت که هنگام وقوع زلزله آسیب بسیار شدید به مردم و شهر وارد می‌کند؟

کریمی‌دهکردی با بیان این که در ساختمان‌های بلندمرتبه باید ضوابطی مانند ضوابط کنترل ارتفاع که از طریق طرح‌هایی مثل طرح جامع مصوب می‌شود، رعایت شود، ادامه می‌دهد: ضوابط محوریت، سایه اندازی روی ساختمان‌های دیگر، رعایت هماهنگی ساختمان‌ها با خط آسمان از دیگر موارد است.

وی تصریح می‌کند: ضوابط کنترل ارتفاع ساختمان در کریدورهای هوایی که بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی مشخص شده نیز باید رعایت شود.

این کارشناس حوزه شهرسازی تاکید می‌کند: مشکل این است که ضوابطی در مورد ساختمان‌های بلندمرتبه در ایران رعایت می‌شود که مربوط به ساختمان‌های آپارتمانی و ساختمان‌های با ارتفاعی کمتر و محدودتر است.

وی ادامه می‌دهد: برای مکان‌یابی احداث یک ساختمان بلند مرتبه زمانی که معیارها مشخص شد باید به وسیله سیستم‌های آماری شهرسازی بررسی کرده و از طریق آنها نتیجه بگیرد برای مثال از طریق سیستم «جی آی اس»، «ای اچ پی» و دیگر مدل‌های آماری ویژه شهرسازی این موارد مشخص می‌شودو این که آیا احداث این ساختمان‌ها در یک نقطه امکان پذیر است یا خیر.

برج‌های دوقلو شهرکرد پنجه در پنجه مشکلات

کریمی‌دهکردی می‌گوید: گاهی غیر از این آمار موارد دیگر کاملاً مشخص است مانند منطقه‌ای که برج‌های دوقلوی شهرکرد در آن احداث شده که عمده‌ترین مشکل تأثیر آن در افزایش ترافیک است چرا که خیابان‌های منتهی به آن با عرض محدود گنجایش این حجم تردد را ندارد و در آینده هم نخواهد داشت مگر اینکه تعریض معابر یا احداث زیرگذر و روگذر شکل گیرد که بسیار بعید است.

وی ادامه می‌دهد: از نظر سازگاری با ساختمان‌های اطراف هم این کاربری (برج‌های دوقلوی شهرکرد) پر رفت و آمد در نزدیکی بیمارستان شهر است که بیمارستان باید در مکانی با سر و صدای کمتر باشد و احداث این کاربری موجب تشدید سر و صدا می‌شود.

گره کور این پروژه باز می‌شود؟

«بهادر عبدالغنی» شهردار شهرکرد در خصوص وضعیت برج‌های دوقلوی شهرکرد، اظهار می‌کند: با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، اما به دلایل مختلف مدیریت شهری در اجرای این پروژه با مشکلات زیادی رو به رو بوده است.

وی با بیان این که برای تکمیل پروژه برج‌های دوقلو به صورت مشارکتی گام بر خواهیم برداشت، می‌افزاید: این پیشنهادات در صحن شورا نیز مطرح شده است، به‌نظر می‌رسد سریع‌ترین راه برای تعیین تکلیف برج‌های دوقلو فروش آن باشد تا منابع مالی به مجموعه مدیریت شهری برگردد و صرف زیرساخت‌ها شود.

شهردار شهرکرد با بیان این که مصوبه برگزاری مزایده برای فروش برج‌های دوقلو از صحن شورا اخذ شد، تاکید می‌کند: برای تعیین قیمت برج‌ها تیمی کارشناسی وارد عمل شده و قیمت نهایی مشخص شد.

وی ادامه می‌دهد: قیمت پیشنهادی برای فروش برج‌های دوقلو برای گرفتن مصوبه در اسفندماه سال گذشته به صحن شورا ارسال شد، اما تا کنون شورا این مسئله را مصوب نکرده است، هر چه سریع‌تر شورا مصوبه بدهد، روند مزایده انجام می‌شود، چندین متقاضی برای خرید برج‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

عبدالغنی تصریح می‌کند: اگر شورا با مزایده فروش برج‌های دوقلو موافقت نکند بحث جلب مشارکت در تکمیل در اولویت بعدی قرار دارد به دلیل برخی موضوعات تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) از دستور کار خارج شد، اما رایزنی با قرارگاه و سایرین برای مشارکت در این پروژه انجام خواهد شد.

«علی ربیعی» مدیر سابق پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد سال ۸۹ آغاز به کار کرد و در آن زمان شهرداری چند گزینه برای جانمایی آن مدنظر داشت که در نهایت با جلساتی که برگزار شد و بررسی‌هایی که صورت گرفت به دلیل این که می‌خواستند اوراق مشارکت اخذ شود، گزینه مورد تأیید تقاطع خیابان ۱۲ محرم و خیابان آرام (میدان بسیج) تأیید شد.

وی با بیان این که سال ۹۳ به عنوان مدیره پروژه این برج‌ها انتخاب شدم، می‌افزاید: در نهایت مراحل اداری طی می‌شود و کمیسیون ماده پنج استان مطرح می‌کند باید مباحث ترافیکی پروژه مدنظر قرار گیرد که طرح به شورای ترافیک استان می‌رود و تأیید نیز می‌شود.

ربیعی ادامه می‌دهد: پس از طی این مراحل مجوزهای لازم اخذ شده و شهرداری با توجه به مجوزات و مصوبات کمیسیون ماده ۵ نسبت به احداث برج دوقلو اقدام می‌کند.

وی با بیان این که ادامه این پروژه به دلیل منابع مالی متوقف شده و بعد هم با مشکلات تورم مواجه شده است، اظهار امیدواری می‌کند: هرچه زودتر مشکل این پروژه رفع شود.

کد خبر 495433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.