بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار کاهش ۲.۳۹ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۲۳ درصدی را تجربه کردند، ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲.۶۶۸ و ۱۱.۸۲۶ میلیارد ریال بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۱ خردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۲۷.۵۹۱ واحدی به سطح ۱.۱۲۷.۲۵۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۴.۸۹۷ واحدی در سطح ۳۹۲.۰۸۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۲.۳۹ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۲۳ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲۸ واحدی به سطح ۱۷.۶۶۲ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۲.۶۶۸ و ۱۱.۸۲۶ میلیارد ریال بود. حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵.۹B و ۹۳۲M بود.(B به معنای میلیارد و M به معنای میلیون است)

نگاهی به گزارش ۱۲ ماهه فولاد مبارکه اصفهان

گزارش ۱۲ ماهه فولاد مبارکه اصفهان بر روی سامانه کدال قرار گرفته است؛ این گزارش بیانگر عملکرد درخشان ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ می‌باشد که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

درآمد عملیاتی شرکت معادل با ۷۷ هزار میلیارد تومان بود است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹۸ درصدی را ثبت نموده است، بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی نیز رشد ۷۷ درصدی داشته و به ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است اما نکته قابل توجه رشد درآمد ناخالص شرکت می‌باشد که با رشد ۱۲۶ درصدی به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. سایر درآمد درآمدهای شرکت معادل با ۳۳۹ میلیارد تومان است.

شرکت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد سایر هزینه‌ها را شناسایی کرده است و به سود ۳۶ هزار میلیارد تومان قبل از مالیات دست یافته است. سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات سال ۱۳۹۹ را پرداخته کرده و در مجموع به سود ۳۲ هزار میلیارد تومانی به صورت خالص دست یافته است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۲۲ درصدی را ثبت کرده است.

این شرکت به ازای هر سهم ۱۵۷ تومان سود خالص شناسایی کرده است که بر مبنای قیمت هزار و ۲۵۰ تومان قبل از مجمع p/e حدود ۷.۹ را به دست آورده است.

حاشیه سود (زیان) عملیاتی از ۳۸.۹۸ درصد به ۴۵.۸۵ درصد و حاشیه سود (زیان) خالص از ۳۷.۸ درصد به ۴۲.۴۳ درصد افزایش یافته است همچنین دارایی‌ها افزایش ۶۸ درصدی، بدهی‌ها افزایش ۶۳ درصدی و حقوق مالکانه افزایش ۷۲ درصدی (از مبلغ ۳۷۱,۹۴۹,۳۷۸ میلیون ریال به مبلغ ۶۳۸,۰۸۲,۶۹۸ میلیون ریال) داشته است.

نسبت بدهی از ۳۶.۱۸ درصد به ۳۴.۹۷ درصد کاهش و نسبت جاری از ۲ مرتبه به ۲.۳ مرتبه افزایش یافته است. بازده دارایی‌ها نیز از ۲۵.۳۹ درصد به ۳۳.۴۸ درصد و بازده حقوق صاحبان سهام از ۳۹.۷۸ درصد به ۵۱.۴۸ درصد افزایش یافته است.

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

سود انباشته شرکت

سود انباشته شرکت با رشد ۱۹۸ درصدی به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

برنامه‌های توسعه شرکت

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ساختار درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

شرکت ۴.۷۴۴ هزار تن از محصولات گرم خود را به فروش رسانده است، ۱.۴۵۹ هزار تن محصولات سرد و ۲۶۵ هزار تن محصولات پوشش دار. همچنین ۱.۱۶۹ هزار تن محصولات گرم، ۱۶ هزار تن محصولات سرد و ۶۷ هزار تن محصولات پوشش دار را صادر کرده است که در مجموع به رکورد ۷.۷۲۰ هزار تن فروش محصول در سال گذشته رسیده است.

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ بهره

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفت: آرزوی من نرخ بهره زیر ۱۰ درصد است. اداره مالیات درباره تسعیر ارز بانک‌ها از جمله بانک ملت زیاده خواهی می‌کند بانک‌های عامل حدود ۱۰ میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز از صندوق توسعه ملی طلب دارند ولی این طلب قابل وصول نیست. معتقدم مالیات ناحقی از بانک‌ها بابت تسعیر ارز دریافت می‌شود و نباید سهامدار زیر بار این موضوع برود.

وی افزود: پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می‌شود و فقط به سپرده‌های بلند مدت و یک ساله سود پرداخت می‌شود.من سال گذشته مخالف فروش صندوق‌های دولتی و دارا یکم بودم. دولت می‌خواست با فروش سهام همچنان در بانک‌ها مدیر بماند! راه اندازی صندوق دارا یکم و پالایشی یکم با اصرار وزارت اقتصاد بود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی در خیلی از رخدادهای بازار سهام دخیل نبوده و نیست. اختیارات بانک مرکزی از آنچه که تصور می‌کنید کمتر است پشت پرده رشد ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ میلیارد تومانی دولت بود. پولی که قرار شد در قالب ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود. پولی که اصلاً وجود نداشت و پشتوانه نداشت. متعاقب این اتفاق به دلیل کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کویید ۱۹ در قالب وام‌های یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شد که این نقدینگی با ضریب فزاینده ۷.۵ درصد رشد کرد. پولی که بانک‌ها به دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند.

همتی تصریح کرد: بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین ۹۹ رقم خورد. برای اینکه رشد پایه پولی را درک کنید باید بدانید که از اول ۹۸ تا بهمن ۹۸ رشد پایه پولی ۱۰ واحد درصد پایه پولی بود، دقت کنید این رشد در بهمن و اسفند ۹۸ شد ۲۰ واحد درصد پایه پولی. در نهایت در بهار ۹۹ معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه مازاد پول ایجاد شد و کشور تاب تحمل چنین نقدینگی فاقد پشتوانه‌ای را نداشت.

اخبار شرکت‌ها

شلرد: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، ۲۷ ریال زیان ساخته است که البته برای سال مالی ۱۴۰۰ پیش بینی می‌شود با توجه به تکمیل طرح، شرکت به سود برسد.

شاروم: در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، ۵۹۲ ریال سود ساخته است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۶۲ درصدی داشته است.

کرماشا: شرکت در سال مالی ۱۳۹۹، به ازای هر سهم ۳,۵۲۳ ریال ساخته است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۸۰ درصدی داشته است.

فنوال: درآمد عملیاتی شرکت با رشد ۵۸ درصد به مبلغ ۵۹۷ میلیارد تومان رسید. و بهای تمام شده نیز با رشد ۲۰ درصد به مبلغ ۳۶۳ میلیارد تومان رسید. تقریباً تمامی سود خالص ۱۶۶ میلیارد تومان شرکت عملیاتی می‌باشد و سود هر سهم نیز با رشد ۳۹۷ درصد به مبلغ ۲۴۵ تومان رسید. قیمت فعلی سهم در محدود دو هزار و ۶۰۰ تومان می‌باشد.

سممتاز: درآمد عملیاتی شرکت با رشد ۷۰ درصد به مبلغ ۳۳۸ میلیارد تومان رسید و بهای تمام شده نیز با رشد ۴۲ درصد به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان رسید تقریباً ۳۵ درصد از سود شرکت ناشی شده از درآمدهای غیر عملیاتی می‌باشد. سود هر سهم با سرمایه جدید به مبلغ ۱۷۲ تومان رسید.

بازارهای جهانی

طی هفته‌ی گذشته باز هم قیمت‌های بالاتری از طرف خریداران برای اسلب در چین پذیرفته شد. تأمین کنندگان با توجه به عرضه محدود اسلب و نیاز به زمان بیشتر برای مشخص شدن شرایط بازار حاضر به فروش زیر ٩٥٠ دلار/ تن CFR نیستند.

معاون نخست وزیر چین می‌گوید این کشور جهت جلوگیری قاطع و کنترل ریسک‌های مالی خواستار سختگیری در استخراج بیت کوین و فعالیت‌های تجاری آن است.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 495291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.