افزایش ۱۰ درصدی تامین تجهیزات آتش نشانی در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان آتش نشانی تهران گفت: سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه به خرید تجهیزات اختصاص یافت و بودجه امسال برای خرید تجهیزات نیز حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، مهدی داوری درباره همکاری نهادهای دیگر در به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تهران متولی به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی است. شورای شهر و شهرداری بودجه لازم جهت خرید تجهیزات را در اختیار سازمان آتش نشانی قرار می‌دهند. بخشی از این تجهیزات از کشورهای دیگر وارد می‌شود و بخشی دیگر تولید داخل است و هیچکدام از این تجهیزات ارزان قیمت نیستند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر با قوانینی که اجرا شد این بودجه در اختیار آتش نشانی قرار گرفت، افزود: شورای شهر «توسعه و بهبود ایمنی و آتش نشانی در شهر تهران» را تصویب کرد. اختصاص دو درصد عوارض پروانه ساخت و ساز به آتش نشانی نیز اجرایی شد که این اقدامات باعث شد سازمان آتش نشانی برای به روز رسانی تجهیزات خود اقدام کند.

رئیس سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به همکاری سازمان‌های خارج از شهرداری گفت: گمرک جمهوری اسلامی ترخیص تجهیزات را تسهیل کرد، البته سازمان آتش نشانی تمام حق گمرکی تجهیزات را پرداخت کرده است. بانک مرکزی و وزارت صمت نیز در صدور مجوزهای لازم برای ورود تجهیزات آتش نشانی به سازمان آتش نشانی کمک کرده و نقش اساسی در این مورد داشتند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی برای به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی کمک‌های بسیاری کرده است، تصریح کرد: بخش خصوصی نیز بسیاری از نیازهای ما را برآورده کرده است، در این حوزه تولیدات داخلی با نوآوری‌هایی در به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی بسیار مؤثر بوده است.

داوری تاکید کرد: تمام تجهیزات در زمان‌های مختلف وارد کشور می‌شود، بعضی تجهیزات به دلیل تحریم‌ها سخت‌تر وارد کشور شد و بعضی آسان‌تر، البته تحریم‌ها نیز شرایط را سخت‌تر کرد، اما مشکلات جلوی کار سازمان آتش نشانی را نگرفت و این سازمان به تعداد زیادی از اهداف خود دست پیدا کرده و جهت دستیابی به دیگر اهداف خود تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تهران از نظر تجهیزات آتش نشانی در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما این بدان مفهوم نیست که فرآیند به روز رسانی تمام شده است و این فرآیند همچنان ادامه دارد. آتش نشانی تهران به عنوان قدرتمندترین، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین آتش نشانی کشور در شرایط خوبی قرار گرفته ولی نیاز به تقویت بیشتری دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به این سوال که آتش نشانی تهران از نظر تجهیزات چقدر با سطح استاندارد جهانی فاصله دارد؟ اظهار کرد: نمی‌توان عدد مشخصی برای فاصله آتش نشانی تهران با استاندارد جهانی اعلام کرد؛ به عنوان مثال تهران ۴۰ نردبان و بالابر هیدرولیکی دارد، این در حالی است که هستند بسیاری از شهرهای توسعه یافته دنیا که این تعداد بالابر هیدرولیکی را در اختیار ندارند.

وی با بیان اینکه به روز رسانی تجهیزات از نظر کمی و کیفی امسال نیز دنبال می‌شود، تاکید کرد: تجهیزات مدرن را وارد آتش نشانی خواهیم کرد. سیستم‌های مخابراتی آتش نشانی نیاز به تقویت دارد و امسال رفع این مشکل را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته کمبودهایی مانند کمبود نیروی انسانی هم در این سازمان وجود دارد.

داوری با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه به خرید تجهیزات اختصاص یافت و بودجه امسال برای خرید تجهیزات نیز حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت، به موضوع کمبود نیروی انسانی آتش نشانی اشاره و اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی آتش نشانی به شهرداری تهران اعلام شده است. خوشبختانه در دو سه سال اخیر ۲۰۰ نفر جذب سازمان شده‌اند و مجوز جذب ۱۱۶ نفر نیز گرفتیم، قرار بود اردیبهشت ماه آزمون‌های جذب نیرو برای آتش نشانی برگزار شود. اما با اپیدمی کرونا، اعمال پروتکل‌های بهداشتی و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا این آزمون‌ها برگزار نشد. منتظر هستیم شرایط اپیدمی کووید -۱۹ بهتر شود تا این آزمون را برگزار کنیم. مجوزهای دیگری برای جذب نیرو اخذ خواهیم کرد تا به تدریج کمبود انسانی آتش نشانی را جبران کنیم.

وی با اشاره به مراحل آزمون آتش نشانی، افزود: آزمون‌ها شامل علمی، ورزشی و تست‌های پزشکی است. البته پس از آنکه افراد جذب سازمان آتش نشانی می‌شوند سالی چهار بار تست‌های ورزشی انجام می‌شود و برای برنامه‌های مراقبت‌های پزشکی نیز قراردادهایی منعقد کردیم و آتش نشانان و معاینات پزشکی (روی آتش نشانان با هر سابقه و سطحی) انجام می‌شود. شرایط اپیدمی کرونا اما روی معاینات پزشکی تأثیر گذاشته و گاهی آن را به تأخیر می‌اندازد. سرعت این معاینات با شرایط جامعه تغییر پیدا می‌کند اما معاینات پزشکی به صورت دائم وجود دارد.

رئیس آتش سازمان نشانی تهران در پاسخ به این سوال که اگر آتش نشانی جانباز شده و توان حضور در عملیات‌ها را نداشته باشد، تحت چه حمایت‌هایی قرار می‌گیرد؟ گفت: طبق مصوبه شورای شهر مبنی بر «اعطای تسهیلات به مصدومان و جانبازان آتش نشانان» امتیازاتی برای آتش نشانانی که جانباز شده‌اند پیش بینی شده است، البته این مصوبه نیاز به اصلاح دارد و سازمان آتش نشانی این اصلاحات را به شورای شهر تهران ارائه داده و در شورای شهر تهران مراحل اولیه خود را می‌گذراند.

وی گفت: در سال ۹۹ حدوداً ۷۵ هزار عملیات در سطح شهر تهران و به طور میانگین بیش از ۲۰۰ عملیات در روز انجام شده که این عملیات‌ها به اطفا حریق منحصر نیست و این آمار متعلق به انواع عملیات‌ها مانند امداد و نجات، آتش سوزی و… است.

منبع: ایسنا

کد خبر 495239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.