شهرک‌های فعال صنعتی قزوین دارای ایستگاه آتش نشانی است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین با بیان اینکه ایمنی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی خطر قرمز است، گفت: همه شهرک‌های صنعتی فعال و برخوردار از واحد بهره بردار این استان دارای ایستگاه آتش نشانی است.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا خان‌پور با اشاره به موضوع نبود تجهیزات آتش نشانی در ۹ شهرک صنعتی استان قزوین که هفته پیش در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه مطرح شد، اظهار کرد: به جز شهرک‌های صنعتی استان که همگی دارای ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی بوده در برخی نواحی صنعتی مانند دانسفهان نیز دارای ایستگاه آتش نشانی است.

وی اضافه کرد: برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین مانند کوهین یا طارم سفلی و الموت دارای واحد فعال خاصی نیستند و همچنین برخی نواحی صنعتی مانند آوج دارای ۲ یا ۳ واحد فعال است که ایجاد ایستگاه آتش نشانی در آنها به دلیل هزینه‌های بالا و قابل توجه دارای توجیه نیست و تلاش شده تا در هنگام بروز حوادث از ظرفیت شهرداری استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با بیان اینکه به نظر می‌رسد در گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل مدیریت بحران در کارگروه یاد شده مجتمع‌ها و لکه‌های صنعتی نیز مورد اشاره قرار گرفته که ایجاد پایگاه‌های ایمنی و آتش نشانی در آنها از وظایف قانونی ما خارج است، گفت: در صورت دعوت به این کارگروه گزارش کاملی از فعالیت‌ها، اقدامات و خدمات انجام شده در حوزه ایمنی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین که در سال‌های اخیر قابل توجه بوده، ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه شناسنامه مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و بهره‌وری انرژی شهرک‌های صنعتی استان قزوین تهیه شده است، افزود: کانون‌های مستعد خطر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز شناسایی و جهت جلوگیری از بروز خسارات احتمالی به واحدها ارسال و گزارش شده است.

خانپور گفت: ممیزی ایمنی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین باعث کاهش بروز حوادث در واحدهای تولیدی نسبت به سالیان گذشته شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۰ واحد تولیدی پرخطر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفته است که ممیزی ایمنی این واحدها به شکل مستمر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین افزود: در حال حاضر هفت ایستگاه آتش نشانی در شهرک‌های صنعتی استان به همراه ۱۳ خودروی آتش نشانی با ۶۰ نفر نیرو مستقر هستند و به ارائه خدمات ایمنی به واحدهای صنعتی می‌پردازند.

وی ادامه داد: سه خودروی آتش نشانی با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال از این تعداد سال گذشته خریداری و تأمین شد.

خانپور گفت: در برخی شهرک‌های صنعتی استان قزوین مانند لیا به دلیل حساسیت بالا و تعداد زیاد صنایع مستقر سه خودرو و در بعضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز یک خودروی آتش نشانی به شکل شبانه روزی آماده امدادرسانی و حضور به موقع در پای صحنه حوادث هستند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از حوادثی نظیر آتش سوزی دوره‌های آموزشی مدیریت ایمنی و بهداشت به شکل دوره‌ای برای کارکنان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین برگزار می‌شود و همچنین برگزاری مانور کنترل حوادث همه ساله برای آماده سازی نیروهای آتش نشانی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به هماهنگی و استقرار نیروهای هلال احمر و اورژانس در جوار شهرک‌های صنعتی گفت: بانک اطلاعاتی مواد شیمیایی و پرخطر و مورد مصرف واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز تهیه و فهرست آن به مدیریت بحران استان ارسال شده است.

به گزارش ایمنا، استان قزوین دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 495211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.