لاریجانی با ظریف می‌آید؟

حواشی کاندیداتوری علی لاریجانی، بررسی حواشی اخیر در خصوص صحبت‌های وزیر اقتصاد، اظهارات علی لاریجانی در کلاب هاوس، احتمال احیای برجام و آتش‌بس یک‌طرفه اسرائیل و پیروزی مقاومت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه یکم خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «عملکرد در صداوسیما پرسش محوری از لاریجانی» به بررسی حواشی کاندیداتوری علی لاریجانی پرداخت و نوشت: گفت و گوی ۴ ساعته علی لاریجانی در کلاب هاوس برگزار شد و او به سوالات در زمینه‌های مختلف پاسخ داد. ساعتی بعد اکانت او در توئیتر مسدود شد و یکی از رسانه‌ها این اتفاق را به دلیل حمله سایبری‌ها به اکانت او دانست، اگرچه سندی برای این ادعا منتشر نشده است. در حال حاضر تحلیل‌های انتخاباتی پیرامون نام‌های جهانگیری، لاریجانی و رئیسی می‌چرخد. هنوز تکلیف احراز صلاحیت نامزدها مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که رقابت خرداد ۱۴۰۰ به دور دوم کشیده شود و جهانگیری و لاریجانی رقبای اصلی انتخابات در دور دوم باشند. "جدال داغ در کلاب هاوس" و بسیاری از چهره‌های سیاسی در کلاب هاوس حضور یافته و بسیاری از مردم را پای صحبت‌های خود نشانده‌اند.

با این حال شاید رکورد پر بازدیدترین روم کلاب هاوس با سخنان علی لاریجانی در اختیار روم جدال داغ در کلاب هاوس قرار گرفته باشد. لاریجانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «برای سوالات سخت، شنونده هستم و پاسخگو» و استقبال ۲۵ هزار نفری از سخنان او نشان می‌دهد که این وعده تا حد زیادی محقق شده است. رومی که لاریجانی در آن حضور داشت به سرعت پر شد و چند روم دیگر نیز برای پوشش سخنان او فعال شدند. لاریجانی در گفت‌وگوی خود از احتمال کناره‌گیری در انتخابات، تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام، تصویب FATF، سهم زنان از کابینه خود، درباره تبریک به میرحسین موسوی، نسبت خود با جریانات سیاسی و بسیاری مسائل دیگر سخن گفت و زمانی حدود ۴ ساعت را در اختیار مخاطبان قرار داد. حمله سایبری؟ پس از اتمام جلسه پرسش و پاسخ در کلاب هاوس، لاریجانی با انتشار توئیتی نوشت: «از همه کسانی که امشب در فضای شفاف پرسش و پاسخ حاضر بودند صمیمانه قدردانی می‌کنم. مطمئنم که پایان بگومگو و آغاز گفت‌وگوهای آزاد و شفاف و بدون سانسور می‌تواند با زدودن ابهام‌ها و آشکار کردن تناقض‌گویی‌ها، به حل مسائل پیچیده کشور کمک کند.»

با این حال توئیتر لاریجانی دوام چندانی نداشت و اندک مدتی نگذشته بود که مسدود شد. خبرآنلاین درباره این اتفاق می‌نویسد: «به نظر می‌رسد این اقدام توئیتر به خاطر حملات سازماندهی شده ارتش‌های سایبری و تندروهای داخلی و خارجی انجام شده است. به نظر می‌رسد آن بخش از صحبت‌های شب گذشته لاریجانی که گفته بود از پول بیت‌المال برای تخریب من استفاده می‌شود با این اقدام مصداق یافته است.»

در صورتی که ادعای خبرآنلاین صحت داشته باشد، باید نگران شرایط انتخابات ریاست جمهوری بود. انتقادپذیر شده‌اند! با این حال تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شرایط کرونا، بیشتر بر مدار تبلیغات مجازی خواهد چرخید و روزهای پر حاشیه‌تری در انتظار توئیتر و اینستاگرام خواهد بود.

لاریجانی با ظریف می‌آید؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «قرض یا دست در جیب مردم؟» به بررسی حواشی اخیر در خصوص صحبت‌های وزیر اقتصاد پرداخت و نوشت: خردادماه سال ۹۹ دوره طلایی شاخص بورس بود و در آن زمان داشتن کد بورسی یعنی داشتن کلید خوشبختی. اما این خوش‌اقبالی پایدار نبود و مردادماه سال گذشته ورق برای بازار سرمایه و فعالانش برگشت. به گفته کارشناسان عواملی همچون نرخ ارز و تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی شاخص بورس را در مسیر نزول قرار داد، البته از همان ابتدای ریزش شاخص برخی‌ها معتقد بودند که دولت برای جبران کسری بودجه خود و اداره اقتصاد از بازار سرمایه استفاده کرده است و صحبت‌های اخیر مسئولان دولتی به این شائبه بیش از پیش دامن می‌زند.

در شرایطی که بازار سرمایه بی‌رمق روزگار می‌گذراند، یک روز رئیس جمهوری سقوط بورس را فراز و نشیب بازار می‌نامد و نمک بر زخم سهام‌داران می‌پاشد، روز بعد حرف‌های وزیر اقتصاد در خصوص استقراض دولت از مردم داغ دل سرمایه‌گذاران بورسی را تازه کرده و آه از نهادشان بلند می‌کند. پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی در خصوص پوشش کسری بودجه گفته بود: «در حوزه پوشش کسری بودجه به جای این که از بانک مرکزی قرض بگیریم اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم. سال ٩٩ از نظر تأمین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و با وجود بودجه ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه را از طریق فروش نفت تأمین کردیم.»

البته پس از این صحبت وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای، پیرامون مصاحبه وزیر اقتصاد راجع به استقراض از مردم توضیحاتی ارائه کرد. در بخشی از این توضیحات آمده است که بازار سرمایه در طبقه‌بندی‌های مرسوم، شامل بازار بدهی و بازار سهام است و منظور از عبارت استقراض از مردم، تأمین مالی از طریق بازار بدهی بوده نه بازار سهام.

لاریجانی با ظریف می‌آید؟

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «لاریجانی با ظریف می‌آید؟» به بررسی اظهارات علی لاریجانی در کلاب هاوس پرداخت و نوشت: پاسخ رئیس اسبق صداوسیما به خبرنگار «شرق» در کلاب هاوس: هیچ چیزی غیر ممکن نیست لاریجانی با ظریف می‌آید؟ ساکت‌ترین و در حاشیه‌ترین چهره‌های در مظان نامزدی حالا بدل به جدی‌ترین هماوردهای انتخابات ۱۴۰۰ شده‌اند. رئیسی و لاریجانی. همان دو نفری که از همان ماه‌های بعد از انتخابات ۹۶ شایعه درباره حضور جدی‌شان در انتخابات بعدی وجود داشت.

حالا انتشار سه کلیپ متفاوت انتخاباتی و رکوردشکنی مخاطب در کلاب‌هاوس با نزدیک به ۲۴ هزار شنونده در یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی، تا اینجای کار کمپین تبلیغاتی علی لاریجانی را به مرکز توجه انتخابات ۱۴۰۰ بدل کرده و این یعنی علی لاریجانی از ماه‌ها قبل در تدارک حضور در انتخابات بوده، تصمیمش را هم به‌طور قطعی گرفته بوده و از مشاوره یک تیم رسانه‌ای تخصصی بهره می‌برد. صحبت‌های علی لاریجانی در کلاب هاوس زیاد قطع و وصل می‌شد. فرید مدرسی هماهنگ‌کننده اتاق چند بار گفت این مشکل از اندروید است. برای همین مخالفان سیاسی لاریجانی در توئیتر مدعی شدند او از گوشی اندرویدی استفاده نمی‌کرده و دروغ گفته است.

بلافاصله تصویری از او در محل کارش در حال پاسخ به سؤال‌های مخاطبان در کلاب هاوس منتشر شد؛ درحالی‌که تصویر گوشی او مجهز به نرم‌افزار اندروید در تصویر دیده می‌شد. دیروز هم سومین کلیپ علی لاریجانی مرتبط با همان قطع و وصل‌ شدن صدای او در نشست مجازی با کلیدواژه «صدای من می‌آید؟» منتشر شد. نشانه دیگری بهره‌مندی از مشاوران تخصصی اینکه شاید او تنها نامزدی بود که در روز ثبت‌نام کت و شلواری بر تن داشت که سایز او بود و استاندارد بیرون‌بودن آستین پیراهن از کت رعایت شده بود!

به نظر می‌رسد همه این رخدادها از رصد مخالفان سیاسی علی لاریجانی دور نمی‌ماند؛ چراکه دیروز توئیتر، اکانت علی لاریجانی را مسدود کرد. سایت جماران نوشت که به نظر می‌رسد این اقدام توئیتر به خاطر حملات سازماندهی‌شده ارتش‌های سایبری داخل ایران انجام شده است. لاریجانی، شب گذشته در گفت‌وگو با مردم در کلاب هاوس، چندین بار از اینکه عده‌ای با پول بیت‌المال و به صورت سازماندهی‌شده و از روز ثبت‌نام در انتخابات او را تخریب می‌کنند، گلایه کرد!

لاریجانی با ظریف می‌آید؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «تصمیم سخت» به بررسی احتمال احیای برجام پرداخت و نوشت: «پیشرفت‌های معناداری صورت گرفته است» یا «اختلاف‌های مهمی باقی مانده است»؟ هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه پس از دو هفته رایزنی فشرده فنی و حقوقی برای احیای برجام به پایتخت‌های‌شان بازگشتند و گفته شد که اوایل هفته جاری دوباره به پایتخت اتریش بازخواهند گشت و البته این بار با تصمیم‌های سیاسی که شاید دور آتی را به آخرین دور رایزنی‌ها تبدیل کند. با وجود آنکه پس از پایان دو هفته رایزنی فشرده، مقام‌های تمام کشورهای حاضر در وین از ایران تا ایالات متحده، از روسیه و چین تا ۳ کشور اروپایی و اتحادیه اروپا درباره نتیجه گفت‌وگوها اظهارنظر کردند اما مجموع این اظهارنظرها بر ابهام قضیه افزوده به خصوص آنکه رسانه‌های موافق و مخالفت احیای برجام چه در داخل و چه در خارج ایران هرکدام اظهارات مطلوب خود را پررنگ کرده‌اند.

برخی از مجموع بیانیه ۳ کشور اروپایی بهره‌مند نبودن موفقیت مذاکرات از تضمین کافی را پررنگ کرده‌اند و برخی دیگر توافق را نزدیک‌تر از همیشه دانسته‌اند. در این میان نگاهی به اظهارنظر مقام‌های ایرانی و امریکایی هم نشان می‌دهد که دو طرف به‌رغم تلاش برای حفظ فضای مثبت به وجود آمده از افراط در خوش‌بینی نیز پرهیز کرده و تلاش می‌کنند فضا را برای هرگونه سناریویی از رسیدن به تفاهم برای احیای برجام در ۱۰ روز آینده تا شکست تلاش‌ها در این مسیر آماده نگه دارند.

بر همین اساس یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی از سوی پایگاه خبری- تحلیلی «دیپلماتیک» ضمن اشاره به پیشرفت‌های معنادار در مذاکرات وین تاکید کرده که هنوز اختلاف‌های مهمی پابرجا باقی مانده است. مشابه این اظهارنظر را از عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از اتمام نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام نیز شنیده بودیم. رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با شبکه ژاپنی «ان‌اچ‌کی» تاکید کرد که هنوز در خصوص برخی موضوعات کلیدی هیچ تصمیم‌گیری نشده است.

عراقچی در این گفت‌وگو بار دیگر بر لزوم لغو تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران تاکید کرد و گفت: «هم‌اکنون زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.» به گزارش «اعتماد» روز جمعه در حالی سپری شد که تفاهم ۳ ماهه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای حفظ اطلاعات دوربین‌های نصب شده در تأسیسات هسته‌ای ایران به پایان رسید و گفته می‌شود که ایران امروز (شنبه اول خرداد ماه) درباره تمدید این تفاهم ۳ ماهه با آژانس تصمیم‌گیری خواهد کرد. تمدید نشدن تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر روند همکاری‌های جاری میان ایران و این نهاد هسته‌ای بین‌المللی تأثیر خواهد گذاشت و هم بر دور آتی رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین.

لاریجانی با ظریف می‌آید؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «اسرائیل زانو زد / عزای صهیونیست‌ها، جشن پیروزی مقاومت» به بررسی آتش پس یکطرفه اسرائیل و پیروزی مقاومت پرداخت و نوشت: نبرد «سیف القدس» هم تمام شد و سرانجام پس از ۱۲ روز
رژیم صهیونیستی با کمک مصر و آمریکا توانست از شر موشک‌های مقاومت، به طور موقت هم که شده نجات پیدا کند. این رژیم که به شدت و از جبهه‌های مختلف نظامی و سیاسی تحت فشار بود، «آتش بس» پیشنهادی توسط مصر را با جان و دل پذیرفت و از ساعت ۲ بامداد جمعه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) این آتش بس اجرایی شد.

در این عملیات بی‌سابقه، مقاومت فلسطین با رونمایی از انواع موشک‌های جدید و نقطه زن خود و همین‌طور پهپادهای تهاجمی، صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد و توانست معادلات نبرد را تغییر دهد. در این نبرد گروه‌های متعدد مقاومت در اقصی نقاط دنیا از انصارالله یمن و لبنان گرفته تا عراق و اردن، آمادگی خود را برای ورود مستقیم به جنگ اعلام کرده بودند. در نهایت رژیم صهیونیستی در برابر این جبهه بزرگ شکست را پذیرفت. «ابوحمزه»، سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ضمن تأکید بر ادامه جهاد در راه فلسطین، تصریح کرد ایران و کشورهای مقاومت شرکای گروه‌های فلسطینی در این پیروزی هستند.

یکی از رهبران جنبش حماس می‌گوید ضمانت داده شده که رژیم صهیونیستی از محله «شیخ جراح» و مسجدالاقصی دست بردارد. شیخ جراح منطقه‌ای در قدس است که دلیل شروع نبرد «سیف القدس» شد. صهیونیست‌ها برای نخستین بار قصد داشتند ۵۰۰ فلسطینی را در این منطقه به طور یکجا آواره و خانه‌هایشان را مصادره کنند.

«ابوعبیده» سخنگوی «گردان‌های القسام» بعد از اجرایی شدن آتش‌بس گفت که مقاومت فلسطین موفق شد رژیم صهیونیستی را شکست دهد. شبکه خبری المیادین به نقل از ابوعبیده نوشت، مقاومت فلسطین برای دفاع از قدس و به نیابت از امت اسلام، نبرد شمشیر قدس را انجام داد. مقاومت فلسطین موفق شد رژیم صهیونیستی و ارتش سُست آن را خوار کند… گردان‌های القسام حمله‌ای را تدارک دیده بود که سراسر فلسطین اشغالی از حیفا تا رامون را در بر می‌گرفت…صرفاً برای زیر نظر گرفتن رفتار اسرائیل، با آتش‌بس موافقت کرده‌ایم.

لاریجانی با ظریف می‌آید؟

کد خبر 495175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.