این هفته شاهد ماه گرفتگی و طلوع راه شیری باشید

یک پژوهشگر نجوم گفت: یکی از مهمترین وقایع نجومی هفته پیش رو ماه گرفتگی است که تقریبا یک ماه گرفتگی کامل به حساب می‌آید و حدود ۹۸ درصد تا ۹۹ درصد از ماه دچار گرفت می‌شود و تنها لبه باریکی از ماه دچار گرفت نمی‌شود.

علی عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین وقایع نجومی هفته پیش رو ماه گرفتگی است که تقریباً یک ماه گرفتگی کامل به حساب می‌آید و حدود ۹۸ درصد تا ۹۹ درصد از ماه دچار گرفت می‌شود. این ماه گرفتگی روز چهارشنبه پنجم خردادماه و ۲۶ ماه می رخ می‌دهد، اما متأسفانه در ایران قابل رؤیت نیست و تنها قسمتی از منطقه غربی قاره آمریکا، اقیانوس آرام و منطقه شرقی روسیه قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: در پدیده ماه گرفتگی زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد و سایه زمین بر روی قمر زمین یا ماه می‌افتد.

پژوهشگر نجوم ادامه داد: مدار ماه به دور زمین با مدار زمین به دور خورشید حدود پنج درجه انحراف دارند و چنانچه مدار ماه را در یک صفحه در نظر بگیریم و مدار زمین به دور خورشید را در یک صفحه در نظر بگیریم این دو صفحه نسبت به یکدیگر زاویه پنج درجه دارد.

عسگری تصریح کرد: این دو مدار در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند و زمانی که ماه در یکی از این دو نقطه قرار بگیرد ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی خواهیم داشت اما زمانی که بالاتر یا پایین‌تر از مدار زمین باشد و به همین دلیل در هر ماه قمری، ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی نداریم.

رؤیت خوشه پرجرم و کروی امگا قنطورس

وی ادامه داد: این شب‌ها همچنین زمان مناسبی برای رؤیت خوشه پرجرم و کروی امگا قنطورس است که در صورت فلکی قنطورس در سمت افق دید ناظر قرار دارد.

پژوهشگر نجوم تاکید کرد: این خوشه کروی حدود ۱۵ تا ۱۷ هزار سال نوری با ما فاصله دارد و بزرگترین خوشه کروی کهکشان راه شیری است که نزدیک به ۱۰ میلیارد سال عمر دارد و بیش از ۱۰ میلیون ستاره در این خوشه است و قطر این خوشه ۱۱۰ سال نوری است و عمده ستاره‌های این خوشه ستاره‌های پیر هستند.

عسگری با بیان اینکه این خوشه کروی مثل همه خوشه‌های کروی پر جرم از منطقه دیسک کهکشان ما بیرون است، اضافه کرد: این خوشه جز اجرام بسیار زیبا در یک شب کاملاً صاف و در آسمانی به دور از غبار و آلودگی نوری، مثل کویر است و حتی می‌توان آن را با چشم غیر مسلح و به صورت یک هاله ابر بسیار کوچک دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتفاع این خوشه در اصفهان حداکثر به ۹.۵ درجه می‌رسد و حدود ۸ تا ۹ ماه برای ما قابل رؤیت نیست و نهایتاً سه تا چهار ماه این خوشه در اصفهان قابل رؤیت است.

پژوهشگر نجوم با بیان اینکه بهترین زمان برای رصد این خوشه را در اختیار داریم؛ تصریح کرد: این شب‌ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۳ این خوشه به بیشترین ارتفاع خودش در افق دید ما یعنی ۹.۵ درجه می‌رسد. فردی که قصد رصد این صورت فلکی را دارد باید به رصد صورت‌های فلکی آشنا و ابزار رصدی خوبی داشته باشد تا بتواند در آسمان اطراف شهر اصفهان این خوشه را رصد کند.

عسگری ادامه داد: رصد خوشه پرجرم و کروی امگا قنطورس بسیار شگفت‌انگیز است و زمانی که شما با تلسکوپ به این خوشه نگاه می‌کنید، انبوهی از ستارگان مختلف را مشاهده می‌کنید و طی دو ماه آینده آخرین زمان برای رصد این خوشه است و تا اسفندماه سال جاری رصد این خوشه امکانپذیر نیست.

طلوع راه شیری

وی تصریح کرد: این شب‌ها ما شاهد طلوع راه شیری در آسمان هستیم؛ راه شیری منطقه دیسک کهکشان راه شیری است و معمولاً اواخر فصل بهار، تابستان و اوایل فصل پاییز در آسمان شب مشخص است.

این پژوهشگر نجوم تاکید کرد: اواسط فصل تابستان راه شیری در ساعات اولیه شب در وسط آسمان قرار دارد و حدود ساعت ۲۳ به بعد می‌توانیم شاهد آن باشیم که منطقه راه شیری یا دیسک کهکشان در حال طلوع از سمت جنوب غرب، غرب و شمال غرب است.

عسگری اضافه کرد: انتهای منطقه راه شیری از دید ناظر به صورت فلکی به نام صورت فلکی قوس ختم می‌شود که اواخر شب طلوع می‌کند و چنانچه رصدگر با دقت و در آسمانی به دور از آلودگی نوری و آلودگی هوا، می‌تواند راه شیری را ببیند که بیشترین پهنا و سفیدی را دارد و مرکز کهکشان راه شیری است و سیاه چاله‌ای پرجرم در آنجا قرار دارد.

کد خبر 495171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ف IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    بسیار جالب و پر معنا بودن . علم نجوم فلسفه های نامعلوم و نا آشنا ی زیادی دارد و زمانی که موجودات کهکشان این علم را کمال و کامل بیاموزند و بر آن مسلط شوند خدا نامیده می شوند