خوشچهره: دولت آینده اهل مذاکره خواهد بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت آینده دولتی مذاکره کننده خواهد بود و می‌تواند با جامعه جهانی تعامل خوبی داشته باشد.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد آرایش انتخاباتی ۱۴۰۰ اظهار کرد: روند انتخابات ریاست جمهوری ایران و نتیجه آن به چند متغیر بستگی دارد؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن، عرصه حضور مردم در انتخابات است. رغبتی که عموم مردم از خود نسبت به انتخاب کاندیداها نشان می‌دهند، مشخصاً عامل تعیین کننده اصلی است. متغیر دوم که بسیار بر نتایج انتخابات پیش رو تأثیر خواهد گذاشت، جلب اعتماد مردم از سوی کاندیداهاست و این فارغ از آن فضای تبلیغات انتخاباتی است که با جو تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: متغیر سوم در این عرصه که می‌تواند منجر به پیروزی یک کاندیدا یا جریان در انتخابات شود، سیاست خارجی کشور در هفته‌های آتی است. مشخصاً مذاکرات وین در صدر این تغییر و تحولات در سیاست خارجی است. هرگونه پیشرفت در مذاکرات وین می‌تواند تغییراتی جدی در آرا ایجاد کند. اگر مذاکرات به نتیجه نزدیک شود و نتایجی در هفته‌های آتی داشته باشد، قطعاً دولت آینده دولتی مذاکره کننده خواهد بود و می‌تواند با جامعه جهانی تعامل خوبی داشته باشد. مشخصاً چهره‌ای که در جامعه جهانی شناخته شده‌تر باشد و جایگاه ویژه‌تری برای آن قائل باشند می‌تواند در این عرصه موفق باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آنچه که تا امروز در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ رقم خورده، این است که چهره‌های مهمی وارد این عرصه شده‌اند و عمده افرادی که پیش بینی می‌شد در آن حاضر شدند. امروز چهره‌هایی در انتخابات حاضر شده‌اند که به نظر می‌رسد راحت‌تر می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و به نظر می‌رسد با آمدن علی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی فضای انتخابات دو قطبی‌تر شود.

خوشچهره خاطرنشان کرد: امروز مواضع علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری به یکدیگر نزدیک‌تر است و در مقابل نیز سید ابراهیم رئیسی قرار دارد؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که رقابت میان این دو گرایش در انتخابات باشد و فرد پیروز از بین این دو گرایش انتخابات خواهد بود. همه این موارد بستگی به سه متغیر فوق دارد و به خصوص رغبت مردم برای مشارکت در انتخابات که موتور محرک عرصه انتخابات خواهد بود.

وی یادآور شد: بین گرایش‌های مختلف، رقابت به وجود آمده و رقابت حساس و پر چالشی شده است، اما در بدنه اجتماعی هنوز این رقابت به وجود نیامده، به این علت است که دغدغه‌های مردم و مشکلاتی که دارند بر این رقابت چیره شده است. از سوی دیگر مردم تجربه‌های گذشته را بررسی و  ارزیابی کرده‌اند و نمی‌دانند که آرای مردم چه نقشی در توانمندی دولت بر تحقق رویه‌ای که مردم مدنظر دارند خواهد داشت.

کد خبر 494842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.