راه‌اندازی سامانه‌ پیشگیری و کشف تخلفات در بورس

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه را راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، حمید حسن‌آبادی به راه اندازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه و پیاده سازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داده و هم اکنون به آدرس dideban.seo.ir قابل بهره برداری است.

وی افزود: با هدف پیشگیری و جلوگیری از تخلف، یکی از شیوه‌های نوین و راهبردی، افشاگری تخلفات توسط شهروندان و بهره‌مندی از نظارت مردمی با سازوکارهای قانونی و حقوقی در قالب سوت زنی بوده، که این موضوع یک اصل مهم و اساسی در سیاست‌های کلان سازمان بورس و اوراق بهادار است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه دریافت گزارش‌های مبتنی بر تخلف در بازار سرمایه، شناسایی خلاء‌های قانونی، پیگیری، بررسی و رفع آنهاست که در نهایت پس از دریافت گزارش صحت و سقم گزارش‌های ارسالی بررسی شده و اقدامات لازم از سوی سازمان صورت خواهد گرفت.

حسن‌آبادی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند به دو صورت شناس و ناشناس در سامانه اقدام به ثبت گزارش تخلف کنند، اظهار داشت: در صورت ثبت گزارش تخلف به صورت شناس مشخصات اصلی شهروند گزارشگر، از وی دریافت شده و در صورت تأیید گزارش مبتنی بر تخلف، تعاملات آتی با وی صورت خواهد گرفت. در صورتی که شهروند یا فعال بازار سرمایه تمایلی به احراز هویت خویش نداشته باشد می‌تواند به صورت ناشناس اقدام به ثبت گزارش تخلف کند.

به گفته وی، در هر دو حالت شهروندان می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیارشان قرار داده می‌شود از آخرین وضعیت گزارش تخلف مطلع شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 494733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.