۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
دولت قیمت نان را افزایش دهد

اتاق اصناف در بیانه ای از دولت تقاضا کرد همان طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده افزایش می‌دهد، متناسب با تورم کشور افزایش دهد تا فعالان صنفی در بخش پخت نان نیز بیش از این متحمل زیان نشوند.

به گزارش ایمنا و بر اساس گزارش اتاق اصناف ایران، هزینه دستمزد سرکارگر نانوایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه ۸۵ هزار تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۰ نیز از ۲۶ تا ۳۹ درصد افزایش رو به رو شده است. هزینه خمیر مایه در اسفندماه سال ۱۳۹۸ هر کیسه ۱۰ کیلویی، ۱۵۶ هزار تومان بوده، که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۳۷۰ هزار تومان افزایش یافته و اکنون نیز قیمت آن ۴۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نمک در اسفندماه ۱۳۹۸ هر کیلو ۱۰۰ تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به هر کیلو هزار تومان تغییر قیمت یافته و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان ۱,۲۵۰ تومان رسیده است.

هزینه تغذیه کارگران نیز در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه حدود ۱۰ هزار تومان بود که همین قیمت در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۶۰ هزار تومان تغییر یافت و هزینه بهداشت نانوایی از روزانه ۵,۰۰۰ تومان در سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۹ به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی ناشی از بیماری کرونا رسیده است.

نانوایان تغییر شغل دادند

در ادامه این بیانه اتاق اصناف ایران، تغییر شغل تعدادی از صنوف خبازان یا کاهش نیروی شاغل در نانوایی‌ها به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تورم شدید سالانه، افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش قیمت بسیاری از کالاهای دیگر و عدم همخوانی قیمت‌ها خبر داده، این در حالی است که در هر نانوایی حداقل به پنج نفر نیروی کار نیاز است و این مسئله به اقتصاد و معیشت جامعه و کارگران آسیب جدی وارد می‌کند.

اتاق اصناف در پایان این طور نتیجه‌گیری کرده که در چنین شرایطی نمی‌توان نرخی را ثابت نگه داشت و با افزایش هزینه‌ها همان خدمات قبلی را ارائه کرد، بنابراین از دولت تقاضا می‌شود همان طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولید کننده افزایش می‌دهد، نرخ نان را نیز متناسب با تورم کشور افزایش دهد تا فعالان صنفی در بخش پخت نان نیز بیش از این متحمل زیان نشوند.

نانوایان هنوز مجاز به افزایش قیمت نیستند

در پایان بیانیه نیز تاکید شده که تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ، هیچیک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیست و واحدهای بازرسی و نظارت اصناف و سازمان تعزیرات به صورت جدی با خاطیان برخورد خواهد کرد.

کد خبر 494676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.