گام‌ بلند استان اصفهان برای تربیت نیروی کار ماهر

نبود نیروی کار ماهر یکی از معضلاتی است که امروزه بنگاهای اقتصادی را با چالش‌های فراوان مواجه کرده است، در استان اصفهان اقداماتی در این زمینه شکل گرفته که می‌تواند بخش زیادی از معضل بیکاری را نیز حل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از موضوعاتی که در شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار مطرح می‌شود، روند استخدام نیروی کار ماهر است، مشکلات و سختی‌هایی که کارفرمایان در استخدام نیروی کار ماهر با آن رو به هستند در این شاخص مستتر است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، حتی با وجود شیوع کرونا، بنگاه‌های اقتصادی کشور مشغول فعالیت بوده و نبود نیروی کار ماهر یکی از مشکلاتی است که با آن درگیر بوده‌اند.

نقش دولت و نهادهایی که وظیفه ایجاد اشتغال در کشور را بر عهده دارند در این بین به گونه‌ای است که اگر هم‌افزایی لازم بین رستگاه‌های متولی امر اشتغال شکل گیرد، بخش زیادی از معضل بیکاری و نبود نیروی ماهر حل خواهد شد.

در همین رابطه با کامران کلانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت و گویی داشته‌ایم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

با وجود شیوع ویروس کرونا، فضای کسب و کار استان چه تغییراتی داشته است؟

بخشی از مشاغل، غیر رسمی است، ۶۵ درصد اشتغال کشور ما در بنگاه‌های کوچک و ۶۰ درصد از آن اشتغال غیر رسمی است همچنین ۵۰ درصد اشتغال کشور در بخش خدمات است.

در استان اصفهان در سال ۹۹ فضای کسب و کار بهبود یافته اما با ریزش نیروی کار، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک در این یک سال آسیب جدی دیدند، در پیک اول و دوم کرونا، ۶۷ هزار درخواست بیمه بیکاری در استان وجود داشت، اما پس از آن که دوران پرداخت بیمه بیکاری کرونا به اتمام رسید وضعیت به تعادل رسید به طوری که آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در پایان سال ۹۹ تقریباً به اندازه پایان سال ۹۸ بود.

این نشان می‌دهد، به رغم آسیبی که به بخش خدمات و مشاغل غیر رسمی وارد شده، در بنگاه‌های کوچک و متوسط استان اصفهان، جذب نیرو به اندازه‌ای انجام شده تا این شکاف پر شود.

برای کاهش و ساماندهی شکایات کارگری و کارفرمایی در استان چه اقداماتی شده است؟

در حوزه شکایات کارگری و کارفرمایی نیز در سال ۹۹ تعداد شکایات کاهش یافته و در مجموع شکایات کارگری و کارفرمایی سال ۹۹ کمتر از سال ۹۸ شد.

البته از مهرماه، سیستم رسیدگی به این شکایات الکترونیکی شد بنابراین دست و پاگیری‌های ثبت دادخواست در فضای جدید ممکن است در کاهش درخواست‌ها مؤثر بوده باشد.

در بهار سال ۹۹ نرخ بیکاری ۱۱.۹ بوده است این رقم در زمستان سال ۹۹ به ۹.۸ رسید. اصلی‌ترین اقدامی که منجر به کاهش نرخ بیکاری شد این است که فضای کسب و کار بهبود یافته و بخشی از سخت‌گیری‌ها و مقررات و بروکراسی‌ها حذف شد.

برای کاهش نرخ بیکاری بهترین روش و اقدام چیست؟

یکی از ضعف‌های اقتصاد کشور ما در اقتصاد تعاون است که در موضوع جلب مشارکت مردم و کار جمعی ضعیف است. وظیفه دولت این است که مردم را به گونه‌ای هدایت و راهبری کند که مردم در کنار هم منافع جامعه را تشخیص دهند، اما متأسفانه این کار انجام نشده است.

مردم در کنار هم می‌توانند حتی تشکل‌های اقتصادی ایجاد کنند. مهم‌ترین اتفاقی که در مجموعه وزارت کار افتاد تغییر دیدگاه به اشتغال بوده به طوری که اشتغال را مجموع عوامل تولید از جمله نیروی انسانی، سیاست‌های بانکی و سرمایه دیده و نقش دولت در این بین توسعه‌ای خواهد بود.

بر اساس گزارشات بانک‌ها از عملکرد مجموعه وزارت کار، میزان هدر رفت منابع کمتر شده است.

در اصفهان سعی شد، ارتباط بخش دولتی با صاحبان سرمایه و کارفرمایان بهبود یابد. در زمستان سال ۹۸ نرخ بیکاری ۱۰.۶ بوده و در سال ۹۷ مقدار آن ۱۲.۳ بوده است. از مجموع بیکاران سال ۹۷، ۳۵ درصد شغل مجدد پیدا نکرده ۳۶ درصد همچنان بیکار و ۲۷.۹ درصد از آنها به دلیل دلسرد شدن از بازار کار خارج شده اند، همین موضوع در کاهش نرخ بیکاری مؤثر بوده است.

در شش ماهه ابتدای سال ۹۹، ۱۵ هزار درخواست نیروی کار ماهر از جانب بنگاه‌های اقتصادی داشتیم، در بهترین شرایط فقط ۵۰ درصد از این نیرو در استان جذب محیط کار شده است.

با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت استان، با استفاده از اطلاعاتی که از دستگاه‌های مربوط دریافت می‌شود در نظر داریم وضعیت بنگاه‌ها را رصد کرده و تابلویی راه‌اندازی شود تا وضعیت اشتغال را رصد کند.

در کشور یک بانک اطلاعاتی جامع که اطلاعات جویندگان کار و کارفرما در آن جمع‌آوری شده باشد وجود ندارد بنابراین در این طرح در غالب برنامه توسعه اشتغال استان که شامل چهار فاز شناسایی، استعدادیابی، توانمندسازی و تأمین مالی است، جامعه هدف بخش بندی شده و اطلاعات همه افراد در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شود.

برای تأمین هزینه توانمندسازی نیروی کار قصد درگیر کردن خیریه‌ها را داریم.

نقش کاریابی‌ها برای حل مشکل بیکاری استان چه بوده است؟

متأسفانه طرح‌هایی که توسط کاریابی‌ها اجرایی می‌شود کارایی لازم را نداشته و لازم است در یک بانک اطلاعاتی جامع اطلاعات افراد ثبت شود تا کاریابی در بستر وب انجام شود.

بانک اطلاعاتی کار در شش ماهه ابتدای سال عملیاتی خواهد شد.

آیا برای تربیت نیروی کار ماهر اقدامی شده است؟

یکی از اقداماتی که در سال گذشته انجام شد، تفاهم سه جانبه ای بود که با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه استان اصفهان با عنوان پویش که اشتغال همزمان با تحصیل است شروع به کار کرد. در قالب این طرح بخشی از واحدهای درسی دانشجویان به واحدهای عملی تبدیل شد، در غالب این واحدهای درسی دانشجو معادل یک پنجم واحدهای درسی خود را در شرکت‌ها می‌گذراند. بنگاه‌های اقتصادی در مقابل، بخشی از شهریه دانشجویان را پرداخت می‌کنند. این موضوع در بسیاری از شهرستان‌های استان، منجر به نجات واحدهای دانشگاهی نیز شده است، به عنوان نمونه در نائین بیش از ۲۰۰ نفر به دلیل فراهم شدن امکان اشتغال همزمان با تحصیل، در رشته‌های فنی مقطع کارشناسی پذیرش شده‌اند.

در فاز بعد، این کار از طریق شورای مهارت برای سربازان نیز دنبال خواهد شد تا سربازان نیز بخشی از ایام خدمت سربازی را در بنگاه‌های اقتصادی بگذراند، مشکل مهارت کشور فقط در صورتی حل می‌شود که افراد در محیط واقعی کار قرار گیرند.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان نیز در سطح صنوف، آموزش دو مرحله‌ای را شروع کرده است، کارآموزانی که در فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند برای گذراندن واحدهای عملی به واحدهای صنفی ارجاع داده می‌شوند، اتحادیه‌های صنوف نیز افراد را به بنگاه‌هایی که جویای نیروی کار هستند معرفی می‌کنند.

برای استعدادیابی و توانمندسازی همچنین در استان اصفهان به دنبال طراحی برنامه‌ای هستیم که افراد از پنج سالگی در این مسیر قرار گیرند. مجموعه این اقدامات منجر به شکسته شدن فضای یخ زده کمبود مهارت در استان خواهد شد و نرخ بیکاری را نیز کاهش خواهد داد.

عملکرد بنگاه‌های اقتصادی استان در شرایط شیوع کرونا چگونه بوده است؟

در شرایط کرونایی، بنگاه‌های اقتصادی استان اصفهان، بهترین مواجهه با بیماری را داشته و کمترین میزان تلفات را داشته است. از اولین روز شیوع بیماری برنامه ریزی‌های لازم برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شد. این موضوع به کاهش بیکاری در استان کمک کرد.

فضای کسب و کار در استان رو به بهبود است، اگر بتوانیم با اقدامات عملیاتی مشکل کمبود مهارت را حل کنیم، قطعاً در ادامه شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.

کد خبر 494593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.