بررسی چالش‌های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی‌ها

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو به همراه معاون برق و انرژی، مدیرعامل توانیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در جلسه امروز این کمیسیون خبرداد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون وزیر نیرو به همراه آقایان حائری، معاون برق و انرژی، متولی زاده مدیرعامل توانیر و «طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی حضور یافتند. در این جلسه وزیر نیرو از مجلس یازدهم به دلیل مصوبات راهگشای مجلس در بودجه ۱۴۰۰ تقدیر ویژه کردند.

وی افزود: وزیر نیرو معتقد بود بودجه ۱۴۰۰ برای صنعت آب و برق بهترین بودجه در دهه‌های اخیر بوده است و این موضوع را در جلسات مختلف از جمله هیأت دولت نیز بیان کرده است که کمیسیون انرژی در این زمینه کارستان کرده است و امیدواریم بتوانیم با عملکرد خوب مجموعه وزارت نیرو قدردان زحمت نمایندگان بوده و این موارد را در سال‌های بعد نیز شاهد باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ادامه جلسه گزارش معاونین و مدیران وزارت نیرو از وضعیت احتمالی برق در زمان پیک مصرف و چالش‌های پیش رو و برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی‌ها در تابستان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه اشاره شد که مصرف برق رمز ارزها (با مجوز و بدون مجوز) بیش از ۱۵۰۰ مگاوات شده که در سه سال اخیر سه برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه به پیش بینی افزایش دمای بی سابقه در تابستان (در فروردین ۱۴۰۰ حدود ۵ درجه گرم‌تر بود) و تأثیر آن در افزایش ۲۲ درصد در تقاضا که به ازای هر درجه، افزایش تقاضای مصرف تا ۱۰۰۰ مگاوات محاسبه شده است، اشاره شد. از سوی دیگر پیش بینی تأثیر کم بارشی و ذخیره سدها تا بیش از ۳۰% کاهش ذخایر آبی نسبت به فروردین ۹۹ بر تولید برق تا ۳۵۰۰ مگاوات و رشد مصرف صنایع بزرگ تا ۲۶ درصد از دیگر مواردی بود که در جلسه به بحث گذاشته شد.

شریعتی گفت: در ادامه نیز به اقدامات در دست انجام در وزارت نیرو اشاره شد که شامل افزایش ظرفیت نامی تا ۲۵۰۰ مگاوات، تکمیل ۷۵% تعمیرات، مبادله ۴۰۰ هزار تفاهم‌نامه تشویق مدیریت مصرف، تسریع نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف بار سرمایشی دولتی و عمومی، همکاری با وزارت نفت برای استفاده از نیروگاههای LNG، تأمین گاز نیروگاه‌های جدید، تکمیل مخازن سوخت گازوئیل می‌باشد.

شریعتی با اشاره به برخی از انتقادات نمایندگان از برخی عملکردها در وزارت نیرو، تاکید کرد: نمایندگان نیز در این جلسه نسبت به برخی از عملکردهای وزارت نیرو انتقاد کرده و بر مواردی نظیر کافی نبودن اقدامات بهینه سازی نیروگاه‌ها، ضرورت ارائه گزارش جزئیات اقدامات برای تأمین برق تابستان به جای آسیب شناسی صرف، ضرورت توجه به تولید پراکنده برق و اصلاح تعرفه تجدیدپذیر، ضرورت توجه به راه اندازی کامل بازار خاموشی برق، ضرورت تقویت مدیریت اجرایی در استان‌ها، ساماندهی صادرات برق در بخش خصوصی و استفاده واقعی از ظرفیت بخش خصوصی در تولید و صادرات برق، انتقاد از چشم پوشی وزارت نفت از مطالبات خود از سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کردند.

وی تصریح کرد: در نهایت مقرر شد پاسخ مجموعه سوالات به صورت جداگانه به کمیسیون ارسال شود و جلسه‌ای هم برای پیگیری مطالبات منطقه‌ای نمایندگان برگزار شود.

کد خبر 494546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.