جهانگیری آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها را ابلاغ کرد

معاون اول رییس جمهور آیین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، با امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آئین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه بیست و دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راستای معرفی، ترویج و آموزش میراث فرهنگی ناملموس (معنوی)، حمایت هرچه بیشتر از این میراث در قالب قوانین و مقررات کشور و نیز تقویت ظرفیت کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس، با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تصویب آئین‌نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها با مشارکت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موافقت کرد.

بر اساس این آئین‌نامه، وزارت میراث فرهنگی موظف است با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس نسبت به برنامه‌ریزی، ارائه ساز و کار اجرایی، تصویب الگوی مشارکت، نظارت، پایش و روزآمدسازی آن از طریق کارگروه فوق اقدام کند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند ادارات و نهادهای تابعه خود را در سطح استانی با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس فعال کرده و اقدامات لازم را با همکاری و نظارت وزارت میراث فرهنگی به انجام برسانند.

علاوه بر این در راستای بومی‌سازی مشارکت و تقسیم کار محلی بین دستگاه‌ها با هدف معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس در سطح شهرستانی، وزارت مزبور موظف است با همکاری وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، کارگروه مشارکت در پاسداری از میراث ناملموس شهرها و روستاها را به ریاست فرماندار شهرستان مربوطه و بدون توسعه ساختار اداری تشکیل دهد.

این کارگروه انجام وظایفی چون شناسایی، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری آئین‌های سنتی، هنرهای نمایشی و مراسم ویژه میراث فرهنگی ناملموس، اختصاص مراکزی برای حمایت، ترویج و توسعه مهارت‌های مرتبط با صنایع دستی سنتی، حمایت از استادکاران هنرهای سنتی و حاملان میراث فرهنگی ناملموس (گنجینه‌های زنده بشری) و … را بر عهده دارد.

کد خبر 494389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.