تسلیحات و تجهیزات اسرائیل در میدان عملیات کارایی ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بر اساس آمارهای موجود، سامانه گنبد آهنین از هر ۷ موشکی که به سمتش می‌آید تنها یک موشک را می‌تواند رهگیری و ساقط کند که نشان می‌دهد تسلیحات و تجهیزات اسرائیل که برای حیفا و دیمونا در نظر گرفته شده، عملاً در میدان عملیات کارایی ندارد.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون حملات اخیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: برآورد اسرائیل و مجموعه‌های امنیتی و نظامی این رژیم بر این اساس بود که تل‌آویو می‌تواند در کوتاه‌مدت موضوع را مدیریت و جمع کند، اما حالا این اتفاق رخ نداده و با شلیک موشک‌های زمین به زمین همچنین موشک‌های هوا به زمین به دنبال جمع کردن قضیه به نفع خود است. در مقابل پاسخ مجموعه یگان‌های مقاومت فلسطین ثابت کرد که این مساله با دست برتر اسرائیل تمام نخواهد شد چرا که طی روزهای گذشته، چندین نهاد بین‌المللی مسئله آتش‌بس را مطرح کردند اما مقاومت با آن مخالفت کرده است این در حالی است که تمام سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی اسرائیل تعطیل شده و ترسی همگانی که ناشی از حملات مقاومت بوده سرتاپای سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است.

وی افزود: با نگاهی به روندهای موجود در تحولات فلسطین چند نکته حائز اهمیت است نخست آن که تغییر فاز رژیم صهیونیستی در حمله به نمازگزاران قدس یک امر کاملاً مشهود بود که سوال‌های زیادی در درون خود دارد. توجه داشته باشید که دلیل این تغییر رفتار امنیتی اسرائیل به نوعی به داخل سرزمین‌های اشغالی مربوط است. رژیم صهیونیستی بارها در غرب آسیا و حاشیه خلیج فارس دست به اقدامات شیطنت‌آمیز زد و حالا هم مشکلاتی از قبیل مسائل اقتصادی و اجتماعی، کرونا و سایر موضوعات باعث شد تا این رژیم وارد فاز جدیدی شود. با توجه به سفرهای متعدد تیم‌های امنیتی - نظامی اسرائیل به آمریکا می‌توان فهمید که این چالش‌ها بسیار جدی هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از منظر دیگر توجه داشته باشید که در سرزمین‌های اشغالی همچنان دولت اسرائیل کابینه خود را تشکیل نداده که این یک چالش به شدت عظیم برای نتانیاهو و سایر احزاب راستگرای اسرائیل به حساب می‌آید. موضوعات دیگری مانند مهاجرت‌های معکوس در سرزمین‌های اشغالی که با فشار رژیم صهیونیستی به آفریقایی‌ها انجام شده هم یکی دیگر از موضوعاتی است که اگر آن را در کنار پرونده‌های فساد نتانیاهو قرار دهیم، می‌فهمیم که اوضاع در داخل این رژیم مناسب نیست.

صدالحسینی تصریح کرد: مسئله مهم‌تر از این محورها، این است که نیروهای پشتیبانی اسرائیل که قرار بود از نیروهای نظامی حاضر در میدان دفاع کنند اساساً نتوانستند وارد این میدان شوند و حالا شاهد بحرانی نظامی و امنیتی پایدار هستیم. خطای محاسباتی اسرائیل در قدس باعث شد تا تمام فشارهای جامعه بین‌الملل و قیام عمومی، این مساله را در بر بگیرد.

وی تصریح کرد: ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین باعث شده تا شهروندان اسرائیلی به پناهگاه‌ها عزیمت کنند. در مورد ضعف گنبد آهنین باید گفت که از زمان ساخت تا بهره‌برداری از این پدافند موشکی ساخت اسرائیل، تبلیغات به شدت زیادی برای این سامانه شد اما بزرگنمایی‌های تبلیغاتی اساساً نشان داد که این سامانه با ضعف‌های تاکتیکی و عملیاتی روبه‌رو است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود، سامانه گنبد آهنین از هر ۷ موشکی که به سمتش می‌آید تنها یک موشک را می‌تواند رهگیری و ساقط کند که نشان می‌دهد تسلیحات و تجهیزات اسرائیل که برای حیفا و دیمونا در نظر گرفته شده، عملاً در میدان عملیات کارایی ندارد. همین مساله موجب می‌شود که متحدان نظامی اسرائیل در مورد ساخت تسلیحات این رژیم شک و تردید کنند و این می‌تواند برای صنایع نظامی اسرائیل هم هزینه‌زا باشد.

کد خبر 494376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.