رتبه اول اصفهان در تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: حدود ۷۰۰ نیروگاه بر پشت بام‌های شهرستان‌های استان اصفهان به جز شهر اصفهان تا کنون نصب شده است. از این تعداد حدود ۵۵۰ نیروگاه قرارداد ۲۰ ساله فروش برق با شرکت توزیع برق استان داشته و ۱۷۰ نیروگاه نیز خود تأمین است.

مهدی ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استان اصفهان جزء چهار استان پیشرو کشور است که بیشترین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس را دارد. نیروگاه‌های خورشیدی که احداث می‌شود به دو بخش کلی نیروگاه‌های کوچک و بزرگ مقیاس تقسیم می‌شود. نیروگاه‌های کوچک مقیاس شامل نیروگاه‌هایی است که مردم در سقف خانه‌ها راه‌اندازی می‌کنند همچنین نیروگاه‌هایی که صنایع، مرغداری‌ها و دامداری‌ها روی سقف سوله‌ها نصب می‌کنند.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های کوچک مقیاس اصفهان رتبه اول را در کشور دارد حدود ۷۰۰ نیروگاه بر پشت بام‌های شهرستان‌های استان اصفهان به جز شهر اصفهان تا کنون نصب شده است از این تعداد حدود ۵۵۰ نیروگاه قرارداد ۲۰ ساله فروش برق با شرکت توزیع برق استان داشته و ۱۷۰ نیروگاه نیز خود تأمین بوده و برق مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند، عمده نیروگاه‌های خود تأمین بر سقف ادارات نصب شده است زیرا بر اساس مصوبه هیئت دولت همه ادارات باید ۲۰ درصد برق مورد نیازشان را خودشان تأمین کنند.

ظرفیت ۱۱ مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس استان اصفهان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس استان اصفهان به جز شهر اصفهان، ۱۱ مگاوات است. نرخ خرید برق برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس، هر کیلووات ساعت، هزار و ۴۰ تومان است بنابراین اگر هر خانه‌ای یک نیروگاه کوچک پنج کیلوواتی بر سقف پشت بام خود راه‌اندازی کند، به غیر از تأمین برق مصرفی خود می‌تواند برای چندین خانه اطراف نیز تأمین برق کند. هزینه تأسیس هر نیروگاه پنج کیلوواتی امروز، ۷۵ میلیون تومان بوده که در آمد آن در اولین سال هر ماه یک میلیون تومان است. در سال‌های بعد نیز با ضریب تعدیل که شامل آن می‌شود این درآمد بیشتر خواهد شد.

ثقفی افزود: معمولاً در کمتر از چهار سال سرمایه اولیه این نیروگاه‌ها به افراد بازگشته و پس از آن سوددهی خواهد داشت. افرادی که در سال‌های گذشته در این طرح سرمایه گذاری کردند، اکنون به سوددهی رسیده و برق از آنها با نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود. حدود ۲۱۰ واحد صنعتی و تولیدی نیز در این طرح شرکت کرده‌اند.

کمیته امداد اصفهان همکاری لازم در این طرح را ندارد

وی گفت: مددجویان کمیته امداد به ویژه افرادی همچون سالمندان که امکان فعالیت فیزیکی برای کسب درآمد ندارند می‌توانند به عنوان یک منبع درآمد پایدار در این طرح شرکت کنند، اما کمیته امداد اصفهان در این زمینه همکاری نداشته است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: امسال در قالب طرحی در کل کشور، ۱۰۰ هزار نیروگاه با وام دولتی برای محرومان توسط سازمان بسیج مستضعفان تأسیس شود، اعتبار این طرح تا دی ماه توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشد سپس در بهمن ماه اعلام شد فقط ۱۰ هزار نیروگاه در قالب این طرح احداث می‌شود که سهم استان اصفهان از این تعداد ۸۰۰ نیروگاه بوده است.

ساخت ۸۰۰ نیروگاه خورشیدی برای محرومان

ثقفی افزود: اعتبار این طرح به پنج بانک عامل ابلاغ شده و با همکاری سازمان بسیج سازندگی استان از بهمن ماه شروع به کار کرده است متقاضیان هنوز هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز مسئولیت اجرای این نیروگاه‌ها را بر عهده دارد تا پایان تیرماه فرصت اجرای این نیروگاه‌ها در اختیار شرکت توزیع برق استان است.

وضعیت نامطلوب اصفهان در تأسیس نیروگاه‌های خروشیدی

وی با بیان این که استان اصفهان در تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس وضعیت خوبی ندارد، افزود: به دلیل بروکراسی که در سازمان‌های استان اصفهان وجود دارد سال‌های گذشته هر بار سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس اقدام می‌کرد این بروکراسی‌ها او را مأیوس کرده است. زمین این نیروگاه‌ها نیز باید توسط اداره کل منابع طبیعی واگذار شود که فرایندی طولانی داشته و منجر به خروج سرمایه گذاران از استان شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان تاکید کرد: اکنون در استان‌های کوچکی همچون قزوین حدود ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تأسیس شده است اما در استان اصفهان فقط ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث شده است.

مزارع رمز ارز در ماه‌های پیک مصرف مجاز به فعالیت نیستند

ثقفی تصریح کرد: بر اساس مقرراتی که برای رمز ارزها تعریف شده است کسانی که واحدهای بزرگ رمز ارز تأسیس می‌کنند با دریافت پروانه از سازمان صنایع می‌توانند برای تأمین برق نیروگاه خورشیدی تأسیس کرده و از آن استفاده کنند علاوه بر این در ایام پیک مصرف، مزارع استخراج رمز ارز مجاز به فعالیت نبوده و اگر بخواهند فعالیت کنند نیز نرخ برق برای آنها هزینه بالایی داشته که صرفه اقتصادی آن را از بین می‌برد.

کد خبر 494364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاخان IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 1
    سلام می خواستم بدونم این طرح شامل‌ حال آذربایجان غربی هم میشه..؟؟؟ یعنی میشه توی آذربایجان غربی هم این طرح رو اجرا کرد..؟؟