۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
سال ۱۴۰۰؛ دوران رونق رمزارزها

شکست انحصار ارزهای دولتی مانند دلار و یورو و شرایط نسبتاً مثبت این روزهای ارزهای دیجیتال از موضوعات بحث‌برانگیزی است که باعث شده عده‌ای از تحلیلگران اقتصادی آینده را متعلق به این ارزها بدانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گفته کارشناسان بین ۵ تا ۷ هزار انواع رمز ارز در دنیا وجود دارد که تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ رمز ارز معتبر هستند. در این بین بیت کوین شاید در بین بیشتر مردم از دیگر رمز ارزها شناخته شده‌تر است و ظاهراً مشهورترین ارزی است که توانسته در مراودات اقتصادی برای خود جایگاهی ایجاد کند.

واقعیت این است سال‌هاست که اقتصاددانان در اندیشه راهکارهایی برای رهایی از انحصار پول‌های دولتی هستند و با ورود ارزهای دیجیتال به حوزه اقتصاد این اندیشه در حال تحقق است ارزهایی که نه توسط دولتمردان بلکه با استفاده از تکنولوژی تولید می‌شوند و هرچه هم می‌گذرد بر میزان استقبال مردم از آن‌ها افزوده می‌شود. بررسی روند قیمتی بیت‌کوین نشان می‌دهد که این رمز ارز در طول دوره ده‌ساله رشد عجیبی را تجربه کرده است که بخش اعظم آن به سال ۱۳۹۹ باز می‌گردد.

با وجود سودهای فراوان این ارزها سرمایه‌گذاران بسیاری بدون آنکه دانش کافی از این بازار داشته باشند به آن وارد شده‌اند؛ کارشناسان این بازار با هشدار نسبت به این مسئله معتقدند که مردم اشتباهی را که در ورود به بازار سرمایه داشتند تکرار نکنند.

برای تکرار نشدن تجربه‌های تلخ گذشته، از پیشنهادهایی چون ایجاد آگاهی و آموزش‌های زیربنایی، ایجاد حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمز ارزها، اجرای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت و سندهای پیشنهادی مورد اجماع سه تشکل بخش‌خصوصی، ایجاد یک ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب و به رسمیت شناخته شدن دارایی‌های دیجیتال در کشور نام برده می‌شود.

برای موفقیت، صبوری لازم است

در برابر شهرتی که ارزهای دیجیتال کسب کرده‌اند برخی مخالفان مطرح می‌کنند که این ارزها پشتوانه‌ای ندارند. حتی ایلان ماسک سرمایه‌گذار معروف و از بزرگترین طرفداران ارزهای دیجیتال، صراحتاً می‌گوید: مردم نباید پس‌انداز طول عمر خود را روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

تحلیلگران توصیه می‌کنند که بیش از آنچه توان از دست دادنش را دارید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید. آن‌ها معتقدند که ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه حقیقی مانند، تولید، سود و ملک ندارند و هیچ راهی برای پیش‌بینی نوسانات قیمتی آنها وجود ندارد به همین دلیل تمام صحبت‌هایی که در مورد آینده قیمت رمزارزهای مختلف گفته می‌شود، بر اساس حدس و گمان است و پشتوانه بنیادی برای اثبات آن وجود ندارد.

سوال این است که اکنون رمزارزها در چه شرایطی قرار دارند؟ تا چه میزان می‌توان نسبت به آینده آن‌ها اعتماد کرد؟ آیا بعد از یک دوره صعود، سرانجام دوران رکود آن‌ها فرا خواهد رسید؟

در این خصوص سعید یاری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: رمزارزها واحد پولی دیجیتالی هستند که نه با واسطه‌های فیزیکی بلکه توسط اینترنت تعریف شده و بدون محدودیت، جا به جا می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: در میان این ارزها بیت کوین مشهورترین و معتبرترین محسوب می‌شود و جذابیت فراوانی بین مردم به دست آورده است و البته نه فقط بین مردم ایران بلکه در کل دنیا محبوبیت زیادی به دست آورده است. از این رو افراد زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند ولی لازم است توجه داشته باشند که ورود به این بازارها با ریسک‌های فراوان همراه است ضمن آنکه منتظر سوددهی سریع هم نباید باشند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با شرایط کنونی این بازار و پیش‌بینی آینده آن می‌گوید: در کل سقوط رمزارزها از احتمالاتی است که امکان آن برای هر بازاری وجود دارد اما فعلاً اغلب رمزارزها به خصوص بیت کوین، همان گونه که در سال ۹۹ شرایط نسبتاً متعادلی را گذرانده‌اند از وضعیت خوبی برخوردارند و تصور می‌شود تا پایان امسال هم شرایط مثبتی را داشته باشند.

یاری در رابطه با میزان اعتماد به این بازار تأکید می‌کند: سرمایه‌گذاران ناآگاه که انتظار سوددهی سریع دارند به همان نتیجه‌ای خواهند رسید که در بازار بورس با آن مواجه شدند ولی برای آن گروهی که مطلع و آگاه وارد بازار رمزارزها می‌شود آینده مثبت در پی خواهد داشت بنابراین ضرورت صبوری بیشتری برای سود دهی در بازارهای اینچنینی وجود دارد.

فعلاً رمز ارزها در شرایط مثبت قرار دارد

همچنین بهنام سلطانی، کارشناس ارز رمزها در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: زمانی که صحبت از اصلاح این گونه بازارها می‌شود به معنای ریزش نیست بلکه تنفس و فرصتی است که به خریدار داده می‌شود تا سرمایه خود را افزایش دهد و اگر این بازار بتواند سطح فعلی خود را نگه دارد فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: هزاران مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد ولی فقط تعداد اندکی از آن‌ها معتبر است که اولین و شناخته شده‌ترین آن‌ها بیت کوین است. معمولاً زمانی که بیت کوین وارد فاز اصلاح می‌شود مابقی ارز رمزها هم وارد این فاز می‌شوند.

این کارشناس ارز رمزها در رابطه با تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر این بازار اظهار می‌کند: انتخابات داخل ایران، هیچ تأثیری بر ارزهای دیجیتالی ندارد چون این بازار به بازار جهانی متصل است و از متغیرهای جهانی تبعیت می‌کند. حتی نرخ دلار هم تأثیر خاصی بر قیمت رمزارزها ندارد؛ شاید ارتباطی وجود داشته باشد ولی ریزش یا صعود دلار در قیمت این ارزها بدون تأثیر است چون تعیین نرخ دلار داخلی است ولی نرخ ارزهای دیجیتال، جهانی است.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که آینده رمزارزها چگونه خواهد بود می‌گوید: در کل شرایط هر بازاری بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و چون اخیراً تقاضا برای ورود به این بخش بالا بوده است فعلاً پر رونق است و پس از تنفس یک هفته‌ای دوباره رشد می‌یابد. برآورد می‌شود تا پایان امسال بازار رمزارزها شرایط مناسبی داشته باشد ولی تخمین بیش از آن فعلاً قابل پیش بینی نیست.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 494304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.