بورس امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۶۷.۲۶۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۸۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۵۷ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۲۱۱.۹۷۹ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۹۲۰ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۴.۱۳۸ واحدی به سطح ۱.۱۷۴.۶۷۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۴.۱۳۵ واحدی در سطح ۴۰۶.۵۷۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۱۹ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۱ درصدی را تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۶۷.۲۶۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۸۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۵۷ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۲۱۱.۹۷۹ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۹۲۰ میلیون برگه سهم بود.

ارزش معاملات در روز جاری نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان است و میزان پولی که به صندوق توسعه وارد شده است یک هزار میلیارد تومان است، این مقدار اندک پول هیچ تأثیری در بازار نمی‌تواندبگذارد، میزان پولی که از بازار توسط دولت خارج شده نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان در فروش سهام و نزدیک به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان همراه با اوراق است و اکنون با یک هزار میلیارد تومان چه کاری می‌توان انجام داد؟ چگونه بازار از این منجلاب خارج شود؟ صندوق تثبیت کدام صف فروش را جمع کند؟

عرضه اولیه فتوسا

بورس امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس می‌گوید "بسیاری از محدودیت‌های موجود مانند ثبت سفارش و تعهد ارزی باید کنار رود. به محض رفع مسائل تحریمی باید این محدودیت‌ها به سرعت برداشته شود، زیرا این موضوع اثر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها دارد."

خروج سیمان از نظام قیمت‌گذاری در گام نهایی

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس خاطرنشان کرد: جهت تقویت عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا، فرایند پذیرش کالای شرکت‌های سیمانی از اواخر سال گذشته شروع شده و در سال جاری قوت گرفته است.

زمانی سبزی توضیح داد: در همین راستا، علاوه بر مکاتبات با نهادهای بالادستی از جمله وزارت صنعت، مکاتباتی با ۳۳ شرکت سیمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس انجام شده که پیگیری بعدی هم ادامه دارد.

وی افزود: در خصوص عرضه سیمان به صورت خرد نیز بورس کالا در برنامه خود دارد که با راه اندازی گواهی سپرده کالایی سیمان در ماه‌های آتی در جهت تقویت خرده فروشی سیمان برآید.

بانک ملت پاسخ سوالات را داد

بانک ملت جزئیات تسعیر ارز خود را منتشر کرد. این بانک به ۲۶ سوال مطرح شده در ۱۷ صفحه پاسخ داده است. تقریباً بخش مهمی از سوالات مشابه هم بوده و طبعاً پاسخ‌ها نیز مشابه است. در بخشی از این پرسش و پاسخ بحث افزایش سرمایه از تسعیر اشاره شده و بانک در پاسخ گفته که اجرای این افزایش سرمایه از محل سهام جایزه طی سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. این بانک در بخش دیگری از سوالات می‌گوید طی سال ۹۹ نرخ مؤثر تسهیلات ریالی ۱۶ درصد و نرخ مؤثر سود پرداختی سپرده‌های هزینه‌ها ۱۰ درصد بوده ضمناً سهم سپرده‌های غیر هزینه زا ۳۴ درصد بوده که رشد ۲ درصدی داشته است.

واریز ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه به صندوق تثبیت

مبلغ ۱,۰۳۰ میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار از سوی بانک مرکزی واریز شد. این رقم بخشی از ۲۰۰ میلیون دلاری است که طبق قانون به صندوق‌های حمایت از بازار بایستی پرداخت شود.

اخبار شرکت‌ها

پتایر در خصوص یک رویداد مثبت در صنعت تایر اطلاع رسانی کرده است. این شرکت می‌گوید " گروه کالایی رینگ‌های ۱۳-۱۴-۱۵ تایرهای رادیال از اولویت ۲۱ به اولویت ۲۷ تغییر یافته است. منظور از گروه کالایی ۲۷ آن دسته از کالاهایی ست که در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات آنها وجود نداشته و به تبع ارز به آن تخصیص داده نمی‌شود و امکان واردات وجود ندارد. ضمناً حدود ۶۵ درصد از تولیدات این شرکت مشمول موضوع فوق بوده و تصمیم فوق باعث رونق هر چه بیشتر فروش محصولات در رینگ‌های فوق خواهد شد."

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی در خبری امیدوار کننده برای سهامداران سیمانی گفت " طبق مکاتبات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقام عالی وزارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و رفع سهمیه بندی نظر مساعد دارد. با پذیرش مجدد شرکت‌های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود."

شگویا در ۱۲ ماهه به ۱۰ همت درآمد و ۲,۰۲۸ میلیارد تومان سود خالص رسید. در ۹ ماهه ۶.۴ همت درآمد و ۱,۳۸۷ میلیارد تومان سود خالص داشت. به عبارتی نسبت سود خالص به فروش ثابت مانده اما درآمد محقق شده طی زمستان قابل توجه بوده است. تحقق ۲۶۸ ریال EPS در زمستان و ۸۴۷ ریال EPS برای کل سال نسبتاً مناسب است اما نرخ PET هم اکنون ۹۰ درصد بالاتر از متوسط سال ۹۹ است. اگر حاشیه سود ثابت بماند، با نرخ‌های جاری، رشد سود سال ۱۴۰۰ شگویا می‌تواند از میانگین صنعت بهتر باشد.

بازارهای جهانی

پس از انکه قیمت کامودیتی ها دوشنبه تا چهارشنبه هفته قبل به شدت رشد کرد، مقامات کشور چین به صورت علنی خواهان توقف این افزایش شدند. این مساله باعث تضعیف و کاهش قیمت‌ها در داخل چین طی روزهای پنجشنبه و جمعه شد. این عقب نشینی قیمت در بازار داخلی چین ادامه دارد، آمریکا نیز ضعیف است اما فعلاً در سایر مناطق قیمت‌ها آرام گرفته است.

همزمان با از سرگیری بازار معاملات جهانی فلزات اساسی در هفته جاری، بهای تمامی این فلزات با رشد همراه شده است.

هر تن مس با مثبت ۰.۷ درصد معادل ۱۰۳۳۱ دلار در تن قیمت خورده است.

بهای هر تن آلومینیوم با رشد ۲.۱ درصدی معادل ۲۴۹۹ دلار می‌باشد.

روی با افزایشی ۰.۵ درصدی در محدوده ۲۹۵۵ دلاری قرار گرفته است.

نیکل و سرب هم همانند دیگر فلزات روز مثبتی را آغاز کرده و به ترتیب با مثبت ۰.۶۵ و ۰.۶۳ درصدی معادل ۱۷۷۶۲ و ۲۱۶۸ دلار ارزش گذاری شده‌اند.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 494231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.