جنایات اسرائیل و آزمون سخت شورای امنیت

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

گوترش: از کشته شدن غیرنظامیان در غزه بهت زده‌ام

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل یکشنبه در سخنرانی در جلسه شورای امنیت گفت: درگیری‌های مداوم میان نیروهای اسرائیلی و گروه‌های فلسطینی بسیار هولناک است.

وی گفت که از شنیدن تعداد کشته شدگان غیرنظامی فلسطینی به ویژه کودکان و زنان در پی حملات اسرائیل به نوار غزه، بهت زده است.

وی ادامه داد: تنها راه، بازگشت به مذاکرات با هدف تشکیل دو کشوری است که در صلح و امنیت با یکدیگر همزیستی داشته باشند و یکدیگر را به رسمیت بشناسند و قدس پایتخت دو کشور تلقی شود که این امر همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل و قانون بین‌المللی و توافق‌های پیشین است.

گوترش تاکید کرد که تشدید تنش‌ها در اطراف نوار غزه ممکن است به وقوع بحران امنیتی و انسانی بینجامد که نمی‌توان در تمام منطقه آن را تحت کنترل درآورد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که باید درگیری‌ها سریع‌تر پایان یابد و تمامی طرف‌ها اجازه پیشرفت در تلاش‌های میانجی‌گری و موفقیت‌آمیز بودن آن را بدهند.

وی گفت که سازمان ملل تمامی طرف‌ها را قویاً به سمت آتش بس سریع‌تر سوق می‌دهد.

سندرز: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل غیرقانونی است

برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت یکشنبه شب در توئیتی نوشت: ویرانی در غزه، بی‌رحمانه است. ما باید مصرانه خواستار آتش بس فوری شویم. کشتار فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باید تمام شود. ما همچنین باید نگاه دقیقی به حدود ۴ میلیارد دلار کمک نظامی سالانه به اسرائیل داشته باشیم. این غیرقانونی است که با کمک‌های آمریکا از نقض حقوق بشر حمایت شود.

الهام علی‌اف: کشورهایی که در گوشه دیگر جهان هستند در امور داخلی آذربایجان دخالت نکنند

الهام علی‌اف با اشاره به بیانیه مقام‌های کانادایی در خصوص وضعیت منطقه قره‌باغ همچنین شکل‌گیری پارک غنایم جنگی گفت: «درگیری تمام شده و من نمی‌دانم چرا بعضی کشورها که در آن سوی جهان واقع شده‌اند باید در خصوص درگیری‌های قره‌باغ اظهار نظر کنند. این برای ما غیر قابل قبول است که مثلاً کانادا درباره کشور ما بیانیه بدهد. شما چه حقی برای این کار دارید؟»

رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه با کنایه خطاب به کانادا گفت: «کانادا دیگر کجاست؟ آیا آنها یک ابرقدرت هستند و ما نمی‌دانستیم یا شاید هم لوکزامبورگ دوم هستند و ما نمی‌دانستیم. این کشور بهتر است به کار خودش برسد و کاری به کار ما نداشته باشد.»

انتقادات بین‌المللی به راه‌اندازی پارکی با عنوان غنایم جنگی است که در باکو افتتاح شده است. جامعه بین‌الملل این اقدام جمهوری آذربایجان را خلاف حقوق بین‌الملل و موازین بین‌المللی خوانده است.

علی‌اف در ادامه به انتقادات وزارت خارجه فرانسه نسبت به رفتار باکو پاسخ داد و گفت: «ما بارها به فرانسه اعتراض کردیم که این چه اظهارنظرهایی است که درباره آذربایجان بر زبان می‌آورید. رئیس مجلس سنای فرانسه به ایروان می‌رود و آنجا می‌گوید ما استقلال قره‌باغ را به رسمیت می‌شناسیم. وقتی به فرانسوی‌ها اعتراض می‌کنیم می‌گویند به حرف‌های او توجه نکنید و صحبت‌های رئیس مجلس منعکس‌کننده سیاست فرانسه نیست. حالا که وزارت خارجه فرانسه علیه ما حرف می‌زند چطور؟ این هم نشان‌ دهنده سیاست‌های فرانسه نیست؟»

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین بار دیگر از راه‌اندازی «پارک غنایم جنگی» دفاع کرد و از فرانسه خواست در آینه به خود نگاه کنند. او در ادامه افزود: «چطور فرانسوی‌ها یک موزه تشکیل می‌دهند و آنجا جمجمه رهبران کشته شده جنبش مقاومت ملی الجزایر را به نمایش می‌گذارند، حالا از کار ما ایراد می‌گیرند؟ بروید و به کار خودتان برسید و کاری به کار ما نداشته باشید.»

پاپ خاتمه درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را خواستار شد

رهبر کاتولیک‌های جهان یکشنبه در مراسم عشای ویژه برای مردم میانمار پس از کودتا، برای برقراری صلح و اتحاد دعا خواند و از خدا خواست تا "ما را از قدرت شر خلاص کند."

در این مراسم صدها تن که اکثراً دانشجو و خواهران روحانی از میانمار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را در کلیسای سن پیتر همراهی کردند درخواستی برای پایان یافتن خشونت‌ها در میانمار مطرح شد.

پاپ فرانسیس که در ۲۰۱۷ سفری به میانمار داشت، از جامعه کوچک مسیحیان این کشور خواست تا ایمان خود را حفظ کنند، برای برقراری صلح تلاش کنند و اجازه ندهند که درگیری‌های کوچک به اختلافات بزرگ تبدیل شود.

او گفت: امیدتان را از دست ندهید. حتی امروز، عیسی (ع) برای همه ما در برابر پدر شفاعت می‌کند و دعا می‌کند که ما را از شر شیطان دور کرده و ما را از قدرت شر خلاص کند.

گانتس: حماس شکست‌ خورده است!

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی دیدار با اعضای برخی گردان‌ها در جنوب اراضی اشغالی مدعی شد: " حماس شکست‌ خورده است و با یک ایدئولوژی و روش شکست خورده می‌جنگد و ما توانسته‌ایم توانایی‌های نظامی آن را از بین ببریم!

گانتس گفت که به یک هیئت آمریکایی ابلاغ کرده است هیچ دولتی حمله به "شهروندانش" را نمی‌پذیرد برای همین "وظیفه اخلاقی و قانونی" ما این است که از آن‌ها حمایت کنیم. ما مأموریت نابودی توانایی‌های حماس از جمله تونل‌ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به همراه رئیس ستاد ارتش این رژیم از مرزهای اراضی اشغالی با غزه بازدید کرد.

بایدن: به تماس‌ها برای دستیابی به آتش‌بس پایدار ادامه می‌دهیم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا عصر یکشنبه در یک ویدئو کلیپ گفت که "فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به یک اندازه لیاقت زندگی در امنیت و صلح را دارند.

وی در یک فیلم ضبط شده که روز یکشنبه به مناسبت عید فطر پخش شد، گفت: "ما معتقدیم که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به طور برابر حق دارند در صلح و امنیت زندگی کنند و از آزادی، رفاه و دموکراسی برخوردار باشند."

وی افزود، "دولت آمریکا به ارتباط با طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی و دیگر شرکای منطقه‌ای برای رسیدن به یک آرامش پایدار ادامه خواهد داد.

کد خبر 494196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.