تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان عمران و باز آفرینی شهری شهرداری بیرجند گفت: شهرداری برای صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته است.

به گزارش ایمنا، حدیدی‌نژاد در این باره اظهار کرد: بافت فرسوده بیرجند در بخش تفکیکی نابسامان ۲۳۱ هکتار، بافت تاریخی ۴۴ هکتار، سکونتگاه‌های غیررسمی ۲۵۵ هکتار و در بخش روستاهای ادغام شده ۱۹۸.۱ هکتار است.

وی افزود: جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی ۲۵۰ هزار نفر، جمعیت در بافت نابسامان میانی را بیش از ۱۸ هزار نفر، جمعیت بافت تاریخی را سه هزار و ۸۶۳ نفر، جمعیت روستاهای ادغام شده در دهلکوه را هشت هزار نفر، سراب هزار و ۹۸۱ نفر و علی آباد ۷۳۶ نفر است.

مدیرعامل سازمان عمران و باز آفرینی شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه شهرداری برای صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته است، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد بازسازی ابنیه بافت است و در بافت تاریخی کارهای خوبی انجام و ساختمان‌های قدیمی به موزه و محل گردشگری تبدیل شده، اما مالکیت ملک متعلق به مردم است و این موضوع در بافت فرسوده کار را مشکل می‌کند چرا که مردم باید در بازسازی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در بافت فرسوده به دلیل شرایط خاصی که دارد اگر کوچک‌ترین اتفاقی رخ دهد امکان حضور خودروی امدادی و آتش‌نشانی میسر نیست بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند مردم را به مشارکت و نوسازی در این بافت‌ها تشویق کند پرداخت تسهیلات بیشتر و با شرایط مناسب‌تر است چرا که در بیشتر نقاط بافت‌های فرسوده افرادی زندگی می‌کنند که وضعیت مالی چندان مناسبی ندارند بنابراین باید از نظر مالی وضعیت مالکان در نظر گرفته شود.

حدیدی‌نژاد با بیان اینکه باید همراه با چاره‌اندیشی راهکاری عملیاتی مطرح شود تا کار پیشرفت کند، افزود: فقط با صحبت کردن و نوشتن روی کاغذ بافت فرسوده جوان نمی‌شود و باید تسهیلات مالی مناسبی در نظر گرفته تا مردم به نوسازی ترغیب شوند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری نمی‌تواند ملک مردم را تخریب کند چرا که مردم مالکیت دارند، خاطرنشان کرد: باید راهکار برای ترغیب و ساخت و ساز مطرح شود تا اگر روزی زلزله‌ای رخ دهد خسارت جبران ناپذیری در بافت فرسوده رقم نخورد.

منبع: تسنیم

کد خبر 494193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.