نقش امنیت فضاهای عمومی در افزایش زیست‌پذیری شهری

زیست‌پذیری هر شهر بیش از هر جنبه دیگری نظیر امکانات و خدمات، در گرو رضایتمندی شهروندان است و ایجاد امنیت شهروندی می‌تواند در افزایش آن بسیار سهیم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگر چه صرف هزینه‌های هنگفت و اقدامات کارآمد از سوی مقامات یک شهر می‌تواند به رونق اقتصادی آن کمک زیادی کند با این حال ساکنان یک شهر ممکن است امنیت را بیش از هر مسئله دیگری مورد توجه قرار دهند در واقع چنانچه فضاهای عمومی، محل کار، مناطق شهری و سایر مکان‌های عمومی از امنیت کافی برخوردار نباشد آنگاه مردم از رفتن به این محل‌ها خودداری می‌کنند و این یعنی زیست‌پذیری شهر در سطحی بسیار پایین قرار دارد. از مهم‌ترین مسائلی که باعث ناامنی فضاهای عمومی می‌شود می‌توان به ترافیک خودرویی، خشونت‎‌های فرقه‌ای یا ترس از تجاوز اشاره کرد که هر یک به سهم خود می‌تواند از حضور مردم در فضاهای عمومی خودداری کند.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان به ویژه کلانشهرهای آمریکایی، مسائلی که ناامنی مردم را در پی دارد افزایش یافته است که همین امر کاهش رغبت ساکنان به حضور در فضاهای عمومی را در پی داشته است این در حالی است که جهان به پایان پاندمی کرونا نزدیک می‌شود و مقامات رسمی باید با قدرت تمام از فضاهای عمومی به عنوان دومین منبع مهم شهری بهره گیرند تا رکود ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ را هر چه بهتر مدیریت کنند و رضایتمندی مؤلفه اصلی شهر، یعنی ساکنان را فراهم آورند.

نقش امنیت فضاهای عمومی در افزایش زیست‌پذیری شهری

۲۰۲۰، سالی مملو از چالش‌ها و ترس‌های پیش روی بشر

شیوع بیماری کووید -۱۹ نگرش انسان نسبت به امنیت فضاهای عمومی را به طور قابل توجهی متحول کرد؛ مردم متوجه شدند که پارک‌ها به گونه‌ای طراحی شده که امکان تعامل اجتماعی سالم در آن‌ها به ندرت وجود دارد. از سوی دیگر، خیابان‌ها نیز به عنوان یک فضای عمومی بسیار مهم، به خوبی طراحی نشده و همین امر روزانه منجر به وقوع تصادفات پی در پی و تلفات جانی بیشمار می‌شود به عنوان مثال مقامات واشنگتن در سال ۲۰۱۵ جنبش "رویکرد صفر ترافیک خودرویی" را آغاز کردند اما همچنان نرخ تصادفات در فضاهای عمومی بسیار بالا است حتی طی دوران کرونا و با وجود کاهش چشمگیر تردد وسایل حمل و نقل در خیابان‌های سراسر شهر، باز هم تصادفات خیابانی جان انسان‌ها را می‌گرفت یا آسیب‌های جسمی زیادی به کاربران وارد می‌کرد.

طی پاندمی کرونا، که بسیاری از مردم جهان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روی آوردند، امینت زیرساخت‌ها در اغلب نقاط دنیا به طور قابل توجهی افزایش یافت با این حال در واشنگتن هر روز خبری از کشته شدن یک فرد یا افرادی در حین دوچرخه‌سواری به گوش می‌رسید بدیهی است که همین تصادفات ناامنی فضاهای عمومی شهرهای آمریکا را به تصویر می‌کشد که بدون شک در میزان رضایتمندی شهروندان و در نتیجه زیست‌پذیری شهرها نقش مهمی ایفا می‌کند.

نقش امنیت فضاهای عمومی در افزایش زیست‌پذیری شهری

نقش امنیت فضاهای عمومی در رونق اقتصادی

چنانچه مردم در مکان‌های عمومی احساس امنیت نکنند و مدام از این که در این فضاها مورد تجاوز یا خشونت قرار گیرند هراس داشته باشند این فضاهای عمومی محبوبیت خود را در نگاه شهروندان از دست می‌دهند. تجربه نشان داده که ترافیک، خشونت و دیگر مسائلی که باعث ایجاد ترس در میان شهروندان در فضاهای عمومی می‌شود، اقتصاد را نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳. ۳ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا، در نتیجه خشونت‌ها و ناامنی‌های فضاهای عمومی از بین می‌رود.

امنیت برای عموم مردم

امنیت فضاهای عمومی مسئله‌ای بسیار مهم است که افزایش رضایتمندی شهروندی و در نتیجه زیست‌پذیری شهری را در پی دارد. در واقع، همانند هوا و آب، مردم یک شهر باید به طور برابر به ایمنی در فضاهای عمومی دسترسی داشته باشند و زیست‌پذیری یک شهر بدون وجود این مؤلفه، امری غیر ممکن است. چنانچه امنیت، تنها به فضاهای داخلی و بسته محدود شود، آنگاه شهروندان از حضور در فضاهای بیرونی هراس دارند که همین امر کارآمد نبودن فضاهای عمومی را به تصویر می‌کشد.

برنامه‌ریزان شهری باید ایمنی فضاهای عمومی را برای تمام ساکنان یک شهر فراهم آورند تا بتوانند آن‌ها را به استفاده از این مکان‌ها سوق دهند. به عنوان مثال، اینکه در بخشی از شهر مسیرهای متعددی برای دوچرخه‌سواری وجود داشته باشد، حال آنکه در سایر نقاط، دوچرخه‌سواران در حین تردد در خیابان‌های عمومی جان خود را از دست دهند، زیست‌پذیری شهر را در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌دهد. فضاهای عمومی زمانی از امینت کافی برخوردار است که ایمنی تمام مردم، با هر توانایی و نیازی را فراهم آورد.

نقش امنیت فضاهای عمومی در افزایش زیست‌پذیری شهری

کد خبر 494113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.