۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
پهباد زیر آبی بی‌سیم تولید شد

محققان موفق به تولید اولین پهپاد بی سیم زیرآبی جهان شدند که از نور برای حرکت استفاده می‌کند. تا پیش از این پهپادهای زیرآبی وابسته به کابل‌های مخابراتی و ارتباطی بودند.

به گزارش ایمنا، پهباد بی سیم و زیرآبی به نام هیدرومیا تولید شده که از انعطاف و توانایی‌های منحصر به فردی برخوردار است. با توجه به اینکه امواج رادیویی در زیر آب به خوبی قادر به حرکت نیست، پهپادهای زیرآبی تا به امروز از طریق کابل‌های بلند فرامین را دریافت و اطلاعات را منتقل می‌کردند. از این کابل‌ها معمولاً برای انتقال برق هم استفاده می‌شود.

سنگین بودن این کابل‌ها موجب می‌شود که روند حرکت پهپادهای زیرآبی نیز کند شود. گاهی اوقات این کابل‌ها به موانع مختلف نیز برخورد می‌کنند و قطع می‌شود؛ اما اولین پهپاد زیرآبی بی سیم دنیا از یک سیستم ارتباطی منحصر به فرد موسوم به لوما استفاده می‌کند که داده‌های دیجیتال را در درون آب و از طریق پالس های نوری سریع منتقل می‌کند.

لوما پالس های نوری ال ای دی آبی رنگ و ۴۷۰ نانومتری را بین دو مودم اپتیکال جابجا می‌کند که یکی در درون پهپاد و دیگری بر روی زمین نصب شده است. با توجه به انتقال داده‌ها با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه از این طریق امکان جابجایی ویدئوهای فوق دقیق نیز وجود دارد. البته برد ارتباطی این فناوری در آب تمیز و غیر آلوده تنها ۵۰ متر است و امید می‌رود این برد در آینده به ۱۰۰ متر افزایش یابد. پهپاد زیرآبی بی سیم مذکور ۷۰ سانتیمتر طول، ۷ کیلوگرم وزن و قدرت مانور شش درجه‌ای دارد و عمر باتری آن ۶ تا ۸ ساعت است. این پهپاد سال آینده به بازار می‌آید.

منبع: مهر

کد خبر 494110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.