با سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب در اصفهان چگونه برخورد می شود؟

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: شهرداری‌ اصفهان به منظور ارتقای سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان و رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات روش زنده گیری، عقیم سازی، نگهداری، واکسینه کردن، رهاسازی یا نگهداری و واگذاری سگ‌های ولگرد را در دستور کار خود قرار داده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه بسیاری از کشورهای جهان روش زنده‌گیری، عقیم‌سازی، نگهداری، واکسینه کردن، رهاسازی یا نگهداری و واگذاری سگ‌های ولگرد را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده در راستای تحقق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر وظیفه شهرداری در جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و ساماندهی حیواناتی که در شهرها بدون صاحب هستند و به منظور ارتقای سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان و همچنین رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات بدون صاحب و بر اساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب وزارت کشور و بخشنامه ابلاغی شماره ۴۴۷۴ مورخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹‬ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام داده است؛ در شهر اصفهان از اوایل دهه ۹۰ با ایجاد مرکز ساماندهی، زنده‌گیری، عقیم‌سازی، واکسیناسیون و نگهداری و رهاسازی نسبت به کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اقدام شده است.

ساکتی افزود: آمارها نشان می‌دهد روش زنده‌گیری، عقیم‌سازی، نگهداری، واکسینه کردن، رهاسازی یا نگهداری و واگذاری سگ‌های ولگرد کاربردی است و تعداد سگ‌های ولگرد شهر اصفهان در سال‌های اخیر کاهش یافته است. با افزایش آگاهی مردم در خصوص طرح زنده‌گیری و ساماندهی سگ‌ها، رضایت از نحوه اقدام نیز به بالاترین سطح خود رسیده است. اگر چه هنوز برخی شهروندان به دلیل نداشتن آگاهی و تصورات غلط با زنده‌گیری و انتقال سگ‌ها مخالفت می‌کنند.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در طرح کنترل و ساماندهی سگ‌های ولگرد شهر اصفهان، ارزشمندترین نقطه قوت تغییر روش از کشتار سگ‌ها به زنده‌گیری و عقیم‌سازی بوده است. نقاط قوت طرح مبارزه با سگ‌های ولگرد در شهر اصفهان شامل عدم اتلاف هیچکدام از سگ‌ها توسط اسلحه گرم یا با درد و رنج، دارا بودن یک روند، سیستم و مکانیزم مشخص و پیوسته بودن اقدامات انجام شده، عقیم‌سازی هر دو جنس، واگذاری سگ‌ها به شهروندان در صورت تمایل و بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده است.

وی افزود: در شهر اصفهان در مناطق ۱۵ گانه در هر منطقه یک نفر کارشناس آگاه و آموزش دیده اقدام به شناسایی محل زندگی سگ‌ها می‌کند، پس از شناسایی کانون‌های حضور سگ‌ها، آغاز به غذا رسانی به آنها و از بین بردن ترس از انسان می‌شوند، پس از انتقال به مرکز ساماندهی جهت ثبت، بررسی، درمان، واکسیناسیون، عقیم‌سازی، نگهداری و رهاسازی به پناهگاه منتقل می‌شوند.

ساکتی ادامه داد: در مرحله نخست، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد انجام و سپس برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی روی سگ انجام شده و پس از طی مراحل انگل زدایی، جهت انجام عمل عقیم‌سازی ( T N R) به اتاق عمل انتقال داده می‌شود. تمامی مراحل TNR با نظارت دامپزشکی شهرستان اصفهان و توسط دامپزشک انجام می‌شود. پس از انجام عمل عقیم‌سازی سگ‌ها به قرنطینه منتقل می‌شوند و پس از طی دوره جراحت و در صورت لزوم تزریق آنتی‌بیوتیک و بهبود زخم‌های حاصل از جراحی، پلاک گذاری و به آغوش طبیعت منتقل می‌شوند.

وی افزود: بر طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت کشور، مدیریت مرکز نگهداری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و بی صاحب به سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌شود که در حال حاضر سازمان مردم نهاد "فریاد آوارگان طبیعت" مدیریت مرکز نگهداری و ساماندهی در شهر اصفهان را بر عهده دارد.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: ۲۵ نفر در پروسه جمع‌آوری و کنترل سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب در شهرداری اصفهان مشغول فعالیت هستند که شامل ۱۵ نفر کارشناس در ۱۵ منطقه شهرداری، سه نفر نیروی متخصص زنده‌گیر، چهار نفر پرسنل مرکز ساماندهی، یک نفر دامپزشک، یک نفر سرپرست و هماهنگ کننده مناطق، یک نفر کارشناس بهداشت و کارشناس خدمات شهری جهت هماهنگی و برنامه‌ریزی و مدیریت پروسه کنترل سگ‌های ولگرد است.

روش‌های قدیمی شلیک به سگ‌های ولگرد به حاشیه رفت
 

وی افزود: مرکز ساماندهی سگ‌های ولگرد از سال ۱۳۹۳ احداث شد و طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و انتقال به این مکان از سال ۹۵ انجام گرفت و با ساخت مرکز، سگ‌های ولگرد زنده‌گیری و به این مکان منتقل می‌شوند. روش‌های قدیمی شلیک به سگ‌های ولگرد و تزریق یا خوراندن سم با ساخت نخستین مرکز نگهداری از سگ‌های بی‌سرپرست در اصفهان به حاشیه رفته و جای خود را به زنده‌گیری و عقیم‌سازی و واگذاری حیوانات داده است.

ساکتی تاکید کرد: مرکز ساماندهی حیوانات بی سرپناه در اصفهان، دارای مزیت‌ها و نقاط مثبت زیادی است. با این وجود با توجه به افزایش فعالیت در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بی صاحب، زمین جدید در کنار موقعیت کنونی با مساحت ۱۰ هزار متر مربع خریداری شده است که فاز اول تا پایان نیمه اول امسال به بهره‌برداری می‌رسد که می‌توان گفت بزرگترین مرکز ساماندهی در ایران است. برای تمامی سگ‌های وارد شده به این پناهگاه پرونده تشکیل می‌شود که از مرحله ورود تا رهاسازی یا واگذاری و حتی مکان رهاسازی در آن ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ تعداد ۱۹۳۱ قلاده سگ زنده‌گیری و عقیم‌سازی شدند، خاطر نشان کرد: ضروری است طرح زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها در سطح گسترده استانی انجام شود تا طرح عقیم‌سازی سگ‌های بی صاحب شهر نتیجه بخش باشد.

کد خبر 494067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.