معلمان به مدیریت شهری کمک کنند

شهردار اصفهان گفت: انتظار می‌رود معلمان به مدیریت شهری کمک کنند، زیرا همه به نوعی با مدیریت شهری که مدیریت یک موجود زنده را برعهده دارد، سر و کار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در مراسم تجلیل از معلمان سرآمد نواحی آموزش و پرورش اظهار کرد: برگزاری مراسم تجلیل از معلمان زمینه تعامل، همدلی و همراهی را فراهم می‌کند و لازم است از این اقدام پسندیده پاسداری شود. در دنیای کنونی بیشترین نقش در ارتباط با تربیت و هدایت جامعه بر عهده معلمان است؛ اگر می‌خواهیم جوانان در بزرگسالی مسئولیت‌پذیر و نسبت به مسائل جامعه بصیرت، ایثار و از خودگذشتگی داشته باشند، باید در مدارس به مسائل آنها پرداخته شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شرایط کرونایی دانش‌آموزان از برخی امتیازات و ویژگی‌های مراکز آموزشی محروم شدند که امیدواریم هر چه زودتر شرایط موجود بهبود یابد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ملتی داشته باشیم که همت تغییر و انجام بسیاری از اقدامات را داشته باشند، باید پایه‌ریزی آن در مدارس انجام شود، گفت: وظیفه ما اداره شهر است و شاید به ظاهر این مسئولیت مهم‌تر از مسئولیت معلمان باشد، اما به عنوان معلم تاکید می‌کنم که نقش معلمان ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به اداره شهر دارد.

نوروزی با تاکید بر اینکه شهر یک موجود زنده است و هر چه این موجود زنده پویاتر و شاداب‌تر باشد و زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشد بهتر می‌تواند به شهروندان خود سرویس‌دهی کند، اظهار کرد: باید بتوانیم با ورود به کلاس پیام‌های آموزشی را به دانش آموزان انتقال داده و در واقع به شهر کمک کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه یک‌هزار تن پسماند خانگی از درب منازل شهروندان جمع‌آوری و به کارخانه پردازش انتقال می‌یابد، تصریح کرد: روزانه ۱۰ تا ۳۰ متر مکعب شیرابه از پسماندهای تر خارج و به زمین فرو می‌رود که ضمن آلوده کردن زمین و آب به محیط زیست شهری نیز آسیب وارد می‌کند؛ اما امروز با بهره‌برداری از پروژه ساماندهی و توسعه لاگون‌های تبخیری و کانال‌های شیرابه در سازمان مدیریت پسماند از این پس ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه که خطرناک‌ترین مواد برای حیات بشری است، دیگر در زمین فرو نمی‌رود و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

تلاش شهرداری برای کاهش دفن پسماند

شهردار اصفهان گفت: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری شاهد دفن ۵۰۰ تن دفن زباله بودیم که این آمار تا روز گذشته به ۴۰۰ تن رسید و امروز با بهره برداری از پروژه‌های جدید ۱۳ درصد دیگر از حجم آن کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دو خط جدید پردازش پسماند شهر اصفهان، اظهار کرد: در ۴۰ سال اخیر فقط سه خط پردازش پسماند در اصفهان وجود داشت، اما با همت شهرداری در این دوره مدیریت شهری دو خط جدید به این فرایند اضافه شد.

نوروزی تفکیک از مبدأ پسماندها در منازل شهروندان را امری بسیار تأثیرگذار در مدیریت پسماندهای شهری دانست و گفت: بدون حضور معلمان و تعامل با آموزش و پرورش پیام شهرداری به خانواده‌ها نمی‌رسد.

وی ادامه داد: برای جمع‌آوری یک هزار تن پسماند خانگی در هر شبانه‌روز هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که می‌توان از طریق آموزش دانش آموزان در مدارس در راستای کاهش تولید پسماند و تفکیک آن اقدام کرد.

بسیج همگانی برای نگهداری از شهر

شهردار اصفهان با بیان اینکه روزانه ۴۰ میلیون متر مربع معابر شهر با تلاش پاکبانان شهرداری نظافت می‌شود، اظهار کرد: روزانه با استفاده از پساب تصفیه شده چهار هزار هکتار فضای سبز شهر آبیاری می‌شود که اگر بسیج همگانی شکل نگیرد، نگهداری شهر به عنوان موجود زنده کاری سخت و دشوار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد در مدیریت شهری و شورای شهر ترکیبی از معلمان هستند، گفت: مشاوران و مسئولان شهرداری تعامل بین مدیریت شهری و آموزش و پرورش را برقرار می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان در بسیاری از مسائل نمونه است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان در چهار سال اخیر در حوزه‌های مختلف دستاوردهای خوبی حاصل کرده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است؛ به عنوان مثال بودجه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که نشان از همت والای شهرداری دارد.

قفل توقف پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی شکسته شد

وی با اشاره به تکمیل ۱۵ درصد باقی مانده خط یک متروی اصفهان در مدت زمان چهار ماه، گفت: تعداد مسافران مترو به ۱۲۰ هزار نفر در روز رسیده بود، اما شیوع کرونا شرایط را تغییر داد.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از پیشرفت احداث رینگ چهارم به عنوان خواسته و آرزوی چندین‬ ساله مردم اصفهان، ادامه داد: قفل توقف پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با صرف یک هزار میلیارد تومان هزینه شکسته شد و به زودی افتتاح می‌شود.

وی گفت: پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به عنوان یک نیاز مهم در شهر با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ همچنین سالن اجتماعات گلستان شهدا که یکی از پروژه‌های ضروری شهر شهیدپرور اصفهان به شمار می‌رفت، در اولین فرصت با هزینه ۱۴۰ میلیارد تومانی احداث شد.

ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری تا ۲ سال آینده

نوروزی با اشاره به طراحی ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر، خاطرنشان کرد: تاکنون بخش زیادی از این مسیرها احداث شده است، البته معتقدم معلمان می‌توانند به عنوان الگو از دوچرخه استفاده کرده و دانش‌آموزان نیز به جای استفاده از تاکسی سرویس و خودروی شخصی با دوچرخه به مدرسه بروند.

وی ادامه داد: تا دو سال آینده باید ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه طراحی شده در شهر ایجاد شود؛ مسیرهای دوچرخه باید مملو از دوچرخه و به جای هر دوچرخه یک خودرو از معابر شهری حذف شود تا ترافیک سنگین از شهر رخت بربندد و حوادث ترافیکی کاهش یابد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه روح مسئولیت باید در جان تمام دانش‌آموزان دمیده شود تا همه احساس مسئولیت کنند، گفت: احساس مسئولیت فقط بر عهده علما و دانشمندان نیست؛ انتظار می‌رود معلمان به مدیریت شهری کمک کنند، زیرا همه به نوعی با مدیریت شهری که مدیریت یک موجود زنده را برعهده دارد، سر و کار دارند.

وی تصریح کرد: همه باید برای مدیریت شهر همدل و همراه شوند و آگاهی‌بخشی کنند و معلمان در اداره شهر نقش پر رنگ‌تری ایفا کنند.

نوروزی گفت: معلمان می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند تا مردم شهر رفتار و کردار مهربانانه و دلسوزانه‌تری داشته باشند.

کد خبر 494034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.